מדדים ומחקרים

כמה כסף שווה ארגון הטרור דאע"ש?

הוא התחיל בתור ארגון המסופח לאל קאעידה, וצמח לממדים אדירים עד שהתפצל והפך לבדו לארגון הטרור העשיר בעולם עם שליטה על כמויות של נפט. כיום, לאחר 2 חיסולי המנהיגים שלו ותבוסות שצמצמו אותו, כמה שווה דאעש?
מערכת ice | 
כמה שווה דאעש (צילום ויקיפדיה)
ארגון המדינה האסלאמית, הידוע בשם דאעש, הוקם לקראת שנת 2000 בעיראק, ע"י מנהיג הטרור אבו מוסעב א-זרקאווי, וזכה לתמיכת אל-קאעידה. ב-2004 סופח הארגון סופית לאל-קאעידה. לאחר עשור של פעילות מתואמת, התגלע סכסוך בין מנהיג דאעש אל-בגדאדי לבין מנהיג אל-קעאידה איימן א-זוואהירי, שבסופו פרשו דאעש והכריזו על הקמת "ח'ליפות עולמית".
באותה שנה כולנו זוכרים את עריפות הראשים המפורסמות בזמן שהארגון הולך וכובש עוד שטחים. השטחים ההלו לא היו סתם מדבריות, אלא מאגרי נפט עצומים שהפכו את דאעש לאימפריה כלכלית. על פי נתונים שפרסם פורבס ב-2014, דאעש היה שווה ב-2014 כ-2 מיליארד דולר והוכרז כארגון הטרור העשיר בעולם. (בהשוואה, באותה שנה חמאס היה שווה כמיליארד דולר, והטאליבן 400 מיליון).
על פי ההערכות, חלק ניכר מכספו של הארגון הגיע ממכירה בלתי חוקית של נפט, וגם מהברחות, סחיטה ושוד. כשהשתלט על העיר מוסול בעיראק ב-2014, דאעש השתלט על כספים מהבנק של העיר בשווי של יותר מ-300 מיליון דולר.
המדינה האסלאמית שלטה בכ-60% ממאגרי הנפט של סוריה במהלך אותה שנה והצליחה להשתלט על שבעה מאגרי נפט וגז מרכזיים בעיראק. עשרות אלפי חביות נפט נמכרו בשוק השחור מדי יום. למרות מכירת הנפט בזול ב-40% עד 75% ממחיר השוק, זה עדיין הכניס להם כ-3 מיליון דולר ליום, לפי פורבס.
 
דאעש נודע גם בחטיפת זרים כדי לדרוש כופר, וקיבלו עד 45 מיליון דולר בתמורה לשחרור בני ערובה ב-2013 לבדה, כך דווח ב-Associated Press. בנוסף, דאעש השתלט על אדמות חקלאיות עצומות, מפעלים, תחנות כוח, סכרים ומתקנים אסטרטגיים אחרים במהלך שלטונו. אלה תרמו משמעותית לכוחו הכלכלי.
אבל אז, לשמחתנו, הגיעה הנפילה, ועד 2017 דאעש איבד שטחים נרחבים במלחמות אזוריות, מה שהביא לאיבוד יותר מ-90% ממקורות ההכנסה שלו. בסוף 2017, המדינה האסלאמית רשמה רווח של כ-200 מיליון דולר בלבד, על פי פורבס. מנגד, עלו בכוחם ארגוני הטרור חיזבאללה, שמתקיים כמובן בזכות איראן, והטאליבן, שכבש לאחרונה שוב את אפגניסטן לאחר שצבא ארה"ב נסוג משם.
ב-27 באוקטובר 2019 חוסל מנהיג הארגון, אבו בכר אל-בגדאדי, בפעולה של צבא ארצות הברית ושיתוף קואליציה בינלאומית נגד דאעש, ואבו אברהים אל-האשמי אל קוריישי מונה במקומו. ולפני פחות משבועיים, ב-3 בפברואר, התאבד אל האשמי בעקבות פלישת כוחות אמריקאיים לסוריה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה