מדדים ומחקרים

בנק לאומי: עליית ריבית נוספת עוד החודש

על פי דו"ח הסקירה של כלכלני לאומי, מעריכים בבנק: "שיעור האבטלה בהגדרה הצרה ירד מרמה של 3.9% בחודשים ינואר-פברואר ל-3.8% בחודש מרץ", ומה הקשר בין נתוני התעסוקה לעליית הריבית?
מערכת ice |  4
חנן פרידמן (צילום Magma Images, אורן דאי)
בסקירה הכלכלית השבועית "השבוע במאקרו", של אגף הכלכלה בחטיבת שוקי הון של לאומי, בראשות ד"ר גיל מיכאל בפמן, נכתב כי נמשך השיפור בנתוני התעסוקה, זאת בדגש על שיעור האבטלה בהגדרה הסטנדרטית.
שיעור האבטלה בהגדרתו הסטנדרטית, שכוללת את היקף הבלתי מועסקים בלבד, שב לרדת בחודש מרץ, כך על-פי נתוני הלמ"ס. שיעור האבטלה בהגדרה הצרה ירד מרמה של 3.9% בחודשים ינואר-פברואר ל-3.8% בחודש מרץ. מדובר בשיעור האבטלה הנמוך ביותר מאז תחילת שנת 2020, ונמוך בכ-1.7 נקודות אחוז בהשוואה לרמת השיא של האבטלה (שנרשמה מאז פרוץ המשבר), אשר עמדה על 5.5% בחודש מרץ 2021. עם זאת, יש לציין כי על אף הירידה המתמשכת באבטלה, שמצביעה על שיפור מרשים בשוק העבודה המקומי, האבטלה (בהגדרה הצרה) טרם שבה לרמתה ערב המשבר – 3.4% בפברואר 2020. דהיינו, תהליך התאוששות שוק העבודה מהשלכותיו השליליות של משבר הקורונה, עודנו בעיצומו.
 
באשר לשיעור האבטלה בהגדרה הרחבה, נציין כי עמד על 4.4% במחצית הראשונה של אפריל – שהוא השיעור הנמוך ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה – לעומת 5.3% במחצית השנייה של מרץ. ירידה זו הינה תוצאה של ירידת שיעור האבטלה הסטנדרטי, כאשר היקף האבטלה העודפת שנוצרה עקב המשבר (ההפרש בין האבטלה בהגדרה הרחבה לעומת ההגדרה הצרה) נותר על 1.5%, שהם כ-65.9 אלף "מובטלי קורונה" – כ-13.5 אלף עובדים שנעדרו זמנית (בעיקר עובדים שהוצאו לחל"ת), זאת לעומת כמיליון עובדים בשיא המשבר וכחצי מיליון עוד בתחילת 2021, וכ-52.4 היקף העובדים שנפלטו מכוח העבודה מתחילת המשבר (לעומת כ-130 אלף בתחילת 2021).
לסיכום, נמשך השיפור בנתוני התעסוקה, אשר משקפים את חוסנו המתמשך של שוק העבודה הישראלי, זאת לצד היקף השיא של המשרות הפנויות במשק (כ-150 אלף בחודש מרץ). מדובר בהתפתחות, אשר ככל שתמשך, עשויה לתמוך בהתגברות לחצים לעליית השכר במשק בחודשים הקרובים, ובהאצת האינפלציה. כמו כן, נציין כי נתונים אלה תומכים בהערכתנו להעלאת ריבית נוספת כבר בישיבה הקרובה (23.5) של הוועדה המוניטארית של בנק ישראל".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    עובדי כוח אדם
    שולה 05/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    חבל שאתם לא מפרסמים מדוע הבנק גנב 10 אחוז בערך משכר העובדים הטכנאים בתחילת קורונה לפני שנתיים למשך שנה וחצי חקירתכם העיתונאית ופרסום התחקיר יעזרו להשיב לכניסה בתודה מראש למשך שנה וחצי בערך . מנכל הבנק גנב כסף לעובדים החלשים במשק שמחובר ברירה אבדו
    סגור
  • 2.
    במדינה שבכל רחוב בונים מגדל, יש צמיחה.
    צמיחה 05/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נו די עם ההתקרבנות, ישנם נתונים שיקריים ללשכה המרכזית לססטיסטיקה. חלק גדול מהמובטלים עובדים בשחור. כן גם חרדים וגם ערבים, וכל המלצרים והסטודנטים, והמורים הפרטיים. שיעור האבטלה האמיתי הוא אחוז אחד מהאוכלוסיה
    סגור
  • 1.
    לא כתבתם מה הקשר בין שיעור הריבית לאבטלה (ל"ת)
    אור 05/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הקשר הוא
    אבנר 05/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המשק אפשר לומר נמצא בתעסוקה מלאה, בנוסף יש יותר משרות מאשר עובדים , זה גורם לעליית שכר, יותר הכנסה , יותר כסף עם פחות מוצרים , עליית הביקוש,למוצרים גורר עליית מחירים ואינפלציה , שגורר עליית מחירים , וכדי הוצאה על צריכה , וזה גורם לכך שיהיו עליות, כדי לרסן את עליות המחירים , מעלים את הריבית
    סגור