מדדים ומחקרים

במזרחי טפחות מזהירים: יש מחסור במזומנים לעומת חודשים קודמים

הלמ"ס תפרסם היום את נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי באוגוסט יצוא השירותים שומר על יציבות יחסית ביולי למרות מגמה שלילית

כפיר אדר | 
יוני פנינג כלכלן שווקים מזרחי טפחות (צילום עופר חגיוב, Magma Images)
על פי נתוני הלמ"ס, יצוא השירותים רושם ירידה ביולי, מ-8.7 מיליארד דולר, ל-2.7 .החלת ניכוי עונתיות על הסדרה, עם זאת, מביאה אותנו דווקא לגידול חודשי של כ-300 מיליון דולר. התנודתיות האמורה אף מתחדדת בסדרת יצוא שירותי ההייטק, עם קיטון של קרוב ל-400 מ' דולר במונחים מקוריים, וגידול דומה, מנוכה עונתיות.
עוד ראוי לציין כי הסדרה הציגה יציבות מנגד, נתון יולי, מסביבות דצמבר, על רקע הירידות בשווקי המניות. בכ-4.4 מיליארד דולר, מסמן שיא חדש של כל הזמנים ליצוא ההייטק, עם משמעויות החשבון השוטף הנגזרות להמשך.
 
בצד המסורתי יותר, ייצוא שירותי תיירות מוסיף 60 מ' דולר החודש על רקע נתוני התיירים
החזקים יחסית במהלך החודש. חשוב יותר, אולי, ביצוא שירותי תחבורה נרשם גידול מתון של כ-20 מ' דולר בלבד, על רקע ירידת מחירי הטיסות, והתחזקות השקל. כמובן שאפשר לגזור מזה ירידה ביבוא שירותי תחבורה, המהותי יותר לחשבון השוטף.
משרד האוצר פרסם אתמול את תכנית הגיוס לחודש אוקטובר, עם 0.3 מיליארד שקל מתוכננים במהלך החודש. על רקע עיתוי החגים, האוצר מזיז שתי הנפקות ליום ג', ומאפשר כך שלוש הנפקות במהלך החודש. כנ"ל, לא יתקיימו החודש מכרזים הפוכים.
סביר להניח שהחלטות אלה מבטאות מחסור יחסי במזומנים לעומת החודשים הקודמים – נצפה לאישוש האפשרות הזו בהודעת ההכנסות ממיסים לספטמבר, שתתפרסם אי"ה בשבוע הבא. הרכב הגיוס מוטה מעט לאפיק השקלי לעומת חודשי הקיץ, אבל דומה לממוצע עד כה השנה, ברמת 75%. באפיק הצמוד נרשם גידול משמעותי בהנפקת ה-1131, ל-450 מ' ש''ח. זה מקצר קצת את המח"מ של האפיק, לסביבת 6.13 שנים. מח"מ התכנית כולה עומד על כ-7.7 שנים, דומה לממוצע עד כה השנה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה