מדדים ומחקרים

סקר חדש מציג ממצאים מדאיגים: האם השסע בעם עמוק מתמיד?

סקר חדש שבודק את הדופק הלאומי של ישראל מציג ממצאים שעלולים להדאיג את מי שחפצים באחדות השורות בעם. האם הפילוג הפוליטי מעמיק? ומה חושב רוב הציבור על ממשלת אחדות?
דוד זולדן | 
בנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני, shutterstock)
מדד הקול הישראלי לחודש יולי 2023 בממצאים מדאיגים. לפי הנתונים האחרונים עולה כי הפילוג הפוליטי בעם מעמיק ואין התלהבות מממשלת אחדות.
הסקר נערך על ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה ומתפרסם אחת לחודש ובוחן את עמדות האזרחים בסוגיות מרכזיות.
עורכי המדד, פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי, מציינים כי: "אמנם ממצאים רבים מוכיחים על המשך ואף על העמקת הקיטוב בעמדות שני הגושים העיקריים: מצביעי מפלגות הקואליציה ומצביעי מפלגות האופוזיציה, ואולם במקביל אפשר למצוא גם גורמים מרסנים. למשל, הרוב בשני הצדדים שהיה מעדיף מציאת פשרה לפני שחוק ביטול עילת הסבירות עבר במתכונתו הנוקשה, וכן היחס הלא מחמיר יחסית, כולל בימין, לגבי אנשי מילואים מתנדבים שלא מתייצבים כאשר הם נקראים לשירות".
 
לפי הממצאים אין רוב לממשלת חירום, אבל מיעוט גדול דווקא תומך ביוזמה. עוד עולה כי פערים משמעותיים בעמדות ובתפישת המציאות של מצביעי הקואליציה והאופוזיציה ברוב התחומים שנבדקו.
עם זאת, רוב העם סבור כי עדיף שהייתה מושגת פשרה בחוק ביטול עילת הסבירות טרם החקיקה. מהממצאים עלה כי 38% ו-36% מהציבור בישראל אופטימיים הן לגבי עתיד השלטון הדמוקרטי בישראל ולגבי עתיד הביטחון. בקרב מצביעי מפלגות האופוזיציה רמת האופטימיות היא נמוכה בשני המובנים (11% ו-15%), ובקרב מצביעי מפלגות הקואליציה הרוב הם אופטימיים (69% ו-60%).
גם מצב הרוח האישי של המשיבים מתפלג באופן דומה – בקרב מצביעי מפלגות האופוזיציה 67% מדווחים על מצב רוח רע, בעוד 63% ממצביעי מפלגות הקואליציה מדווחים על מצב רוח רגיל.
 
הפער בין שני הגושים בא לכדי ביטוי בולט מאוד גם בהערכת השפעת ביטול חוק עילת הסבירות – בעוד ש-91% ממצביעי מפלגות האופוזיציה סבורים כי מדובר בחוק רע לישראל, 72% מצבעי מפלגות הקואליציה סבורים שמדובר בחוק טוב למדינה. עם זאת, 68% מכלל המדגם ורוב בקרב מצביעי שני הגושים היו מעדיפים שהייתה מושגת פשרה בטרם חקיקת החוק כדי לרכך אותו (62% ממצביעי הקואליציה ו-80% ממצביעי האופוזיציה). מצביעי האופוזיציה מביעים אי שביעות רצון גבוהה מאוד מהנהגתם, לעומת מצביעי הקואליציה.
בכלל המדגם 46% מתנגדים לרעיון של ממשלת חירום בראשות נתניהו שבה מפלגות המרכז יחליפו את מפלגת הציונות הדתית, 39% תומכים במהלך כזה.42% מכלל המדגם סבורים כי תפקוד המשטרה בהפגנות הוא רע, לעומת 30% שחשבו כך בחודש מרץ השנה. 64.5% סבורים כי הממשלה תמשיך במהלכי החקיקה מיד עם פתיחת מושב הכנסת הבא או שתאט אותם מעט, ורק 17% סבורים שהיא תצמצם את המהלך או תפסיק אותו בכלל. בקרב מצביעי מפלגות הקואליציה, 62.5% אינם חוששים שאזהרות חברות האשראי להוריד את הדירוג של ישראל יפגע בהם קשות כלכלית. לעומת זאת בקרב מצביעי מפלגות האופוזיציה 59% חוששים מכך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה