מדדים ומחקרים

פריצת דרך: פותחה שיטה לגילוי דמנציה, 14 שנים לפני שיקרה

מדענים בריטים פיתחו את השיטה המדויקת ביותר עד כה לזיהוי אנשים מעל גיל 50 שיפתחו דמנציה, 14 שנים לפני שיקרה. האם סוף סוף נמצא פתרון שיוכל להתמודד עם אחת המחלות הקשות והשכיחות ביותר לאנשים מבוגרים?
מערכת ice |  1
תרופה למחלת האלצהיימר (צילום shutterstock)

לפי דיווחים בבריטניה, מדענים בריטים פיתחו שיטה מדויקת לזיהוי אנשים מעל גיל 50 שיפתחו דמנציה, 14 שנים לפני שיקרה. חשוב לציין כי נוכחות של סוכרת, דיכאון ולחץ דם גבוה יכולים לחזק את הסיכוי שאותו אדם יחלה במחלה. המערכת הוקמה על ידי חוקרים מאוקספורד לאח  מחקר מקיף המתבסס על 11 גורמי סיכון שונים.

כיום, לא פחות מ-50 מיליון בני אדם חיים עם דמנציה. מספר זה צפוי להשתלש עד שנת 2050. למרות זאת עם התייחסות אל גורמי הסיכון האפשריים שרבים מהם קשורים לאורח החיים, ניתן למנוע כ-40% מהמקרים. כדי לענות על השאלה מי יכול לחלות בדמנציה, החוקרים השתמשו בשתי קבוצות של אנשים בגילאי 50-73. בסך הכל המחקר בוצע ב-220,762 משתתפים, עם גיל ממוצע של פחות מ-60 ועוד 2,934 אנשים מקבוצה נוספת עם גיל ממוצע של פחות מ-57.

המחקר נבדק על 11 גורמים מנבאים: גיל, השכלה, היסטוריה של סוכרת, היסטוריה של דיכאון, היסטוריה של שבץ מוחי, דמנציה הורית, חסרון כלכלי, לחץ דם גבוה, כולסטרול גובה והיותו גבר. הגן APOE הידוע כמשפיע על הסיכוי לדמנציה זוהה ב-157,090 משתתפים בקבוצה הראשונה ו-2,315 בקבוצה השנייה.

החוקרים טוענים כי הוספת בדיקות קוגנטיביות, סריקות מוח ובדיקות דם ובדיקות דם לסימנים של ניוון עצבי ישפרו את הדיוק של ציון הסיכון אולם הוא לא ממש מייצג תוצאה סופית אלא רק את הסיכוי לפתח דמנציה.

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה זה פותר? הרי עוד אין תרופה (ל"ת)
    נעמיט 09/2023/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור