מדדים ומחקרים

הנתון המדהים: זה מה שחושב הציבור על עסקה מול החמאס

על רקע הפרסומים על מגעים לעסקה – חברת המודיעין באזילה, מנטרת ומנתחת את השיח הציבורי ברשתות החברתיות סביב הנושא. הנתון המרכזי: 82% מהגולשים מתנגדים למהלך, אם הוא יוביל להפסקת הלחימה בעזה ושחרור אסירים

מערכת ice |  3
null (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock, freepik)
הדיווחים באמצעי התקשורת בישראל ומעבר לים, באשר למשא ומתן לקידום עסקה בין ישראל לארגון החמאס, מקבלים ביטוי רחב גם בשיח האינטנסיבי המתנהל סביב הנושא הרגיש במסגרת הרשתות החברתיות.
מי שמנטרת ומנתחת את השיח ברשת – בפייסבוק, בטוויטר, באינסטגרם, בטיקטוק, כמו גם בפורומים שונים ובאתרי החדשות – היא חברת המודיעין באזילה, המספקת תובנות מבוססותOSINT  (אינטליגנציה מבוססת מקורות מידע גלויים), ומציגה תמונת מצב עדכנית באשר לתחושות הציבור בנוגע לעסקה בין הצדדים.
נתוני באזילה מצביעים על כך שהשיח סביב העסקה, התאפיין ברובו המוחלט בסנטימנט שלילי: כ-82% מהגולשים בזירות השונות, הביעו התנגדות לקיומה. בבאזילה מדגישים כי התנגדות הגולשים נובעת בעיקר משתי סוגיות מרכזיות, שעל פי הפרסומים הן חלק מדרישות החמאס לביצוע העסקה ושחרור חטופים: הפסקת הלחימה בעזה ושחרור אסירים.
בבאזילה מציינים עוד כי נמצא מתאם חיובי בין תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו, לבין התנגדות לעסקה. "לא בכל מחיר", "אסור להפסיק את הלחימה" היו רק חלק מהנרטיבים שחזרו על עצמם בדיונים השונים במרשתת, כשגולשים רבים ביקשו להזכיר ולהתייחס לעסקת שחרורו של גלעד שליט בראשית העשור שעבר, שהביאה לשחרור מחבלי חמאס עם דם על הידיים ובהם המנהיג הצבאי של הארגון, יחיא סינוואר.
לעומת זאת, כ-18% מהגולשים הביעו תמיכה בעד השלמת עסקה, כשגם כאן נרשמה חזרתיות על נרטיבים דומים, דוגמת "לחטופים אין זמן". בקרב הגורסים כי יש לקדם עסקה, נשמעה לא פעם הטענה לפיה המדינה נדרשת לפעול לשחרור החטופים בכל מחיר, לאחר שהפקירה אותם ב-7 באוקטובר.
בנוסף, בשיח ברשתות החברתיות גם עולה ביקורת על ראש הממשלה, מבחינת התנהלותו סביב העסקה ומבלי לחוות עליה דעה ספציפית – זאת, בדגש על חוסר אמון, היעדר עקביות בהתבטאויותיו בנושא, דיסאינפורמציה, התמהמהות בביצוע המהלך ומונעות מאינטרסים אישיים במקום מדיניים.
"נראה כי עיקר הביקורת על עסקה מול החמאס מגיעה מהציבור הימני בכלל, ומתומכי ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרט", מרחיבה לילך קינן, מנכ"לית חברת המודיעין באזילה. "את התנגדותו לעסקה מנמק רוב הציבור הישראלי, בכך שהיא לא טובה ובעיקר מסוכנת למדינת ישראל".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הקרבנו מאות מלאכים לוחמים. החטופים לא שווים יותר.
    מספיק ודי 02/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חייבים להסיר את איום חמאס ועזה אין אפשרות שמפה הם ימשיכו לטבח נוסף בעוד שנה.
    סגור
  • 2.
    זה נותן תוקף
    DF 02/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כי המיעוט שתומך בעסקה קצת מלא בעצמו וטוען שהוא הרוב.
    סגור
  • 1.
    עסקה
    דליה 02/2024/07
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אין אין עסקה תהינו רק מחיקה של למאס ועזה ממפות גוגל
    סגור