TOP 5
המס הסמוי של 2026: כך המרדף אחרי ההון השחור מרוקן לכם את הארנק
רפורמת "חשבוניות ישראל" הושקה בקול תרועה כמלחמה הבלתי מתפשרת של המדינה בהון השחור ובחשבוניות הפיקטיביות. רשות המסים אמנם חוגגת מיליארדי שקלים חדשים שנכנסו לקופה, אך מאחורי הקלעים מתרחש אפקט דומינו כלכלי שבו הניצחון הבירוקרטי הופך לעול צרכני.
תעשיית החשבוניות הפיקטיביות שגשגה במשך שנים באתרי הבנייה, בעיקר כדי לייצר מזומנים לתשלום לפועלים ולקבלני משנה. ברגע שרשות המסים חסמה את האפשרות הזו עם מספרי ההקצאה הדיגיטליים, חברות הבנייה נאלצות לעבוד ב-100% מס אמת ולשלם עלויות מעביד מלאות וגבוהות בהרבה. התוצאה? עלויות הבנייה והשיפוצים מזנקות, והקבלנים פשוט מגלגלים את ההפרש למחיר הדירה או השיפוץ הבא שלכם.
בדומה לענף הבנייה, גם שרשרת האספקה של המזון הטרי - מקטפי בשטח, דרך הובלות ליליות ועד לשווקים הסיטונאיים - נשענה בחלקה על "כלכלה אפורה" כדי לשרוד את מתחי הרווח הנמוכים. יישור הקו הכפוי של השוק מול מערכת החשבוניות הדיגיטלית מייקר את עלויות התפעול של המגדלים והמפיצים, מה שמתורגם כמעט מיידית לעליית מחירים על מדפי הירקות והפירות בסופרמרקט.
כדי לעמוד בדרישות של "חשבוניות ישראל", כל עסק בישראל נדרש לשדרג את מערכות המחשוב שלו, להתחבר ל-API של רשות המסים, ולעיתים קרובות להעסיק רואי חשבון ומנהלי חשבונות ליותר שעות כדי לפתור "תקלות הקצאה". ההוצאות האלו - החל מרכישת תוכנות ייעודיות ועד לשעות עבודה משרדיות יקרות - מוגדרות בעסקים כ"עלויות קבועות". וכשעלויות התפעול של העסק עולות, המחיר של המוצר הסופי לצרכן עולה יחד איתן.
המערכת החדשה פועלת לעיתים בצורה אגרסיבית: אם ספק קטן נחשד בטעות על ידי האלגוריתם, או שיש לו חוב קטן, המערכת חוסמת לו את היכולת להוציא חשבוניות והוא נמחק עסקית תוך ימים. ככל שיותר עסקים קטנים ובינוניים יוצאים מהמשחק בגלל קשיים טכנולוגיים או בירוקרטיים, השוק נשאר בידיהם של השחקנים הגדולים והחזקים. פחות תחרות בשוק משמעותה תמיד דבר אחד: עליית מחירים חופשית.
עוד ב-
הרבה נותני שירותים קטנים נהגו "להסתדר" בעבר על חלק מהסכום. כעת, כשהלקוחות העסקיים שלהם דורשים מספר הקצאה רשמי על כל שקל כדי לנכות מע"מ, נותני השירות נאלצים להצהיר על כל הכנסה. כדי לשמור על אותו רווח נקי (נטו) שהתרגלו אליו, הם פשוט מעלים את מחיר השירות בברוטו - והלקוח בקצה משלם את "פרמיית החוקיות".
בסופו של דבר, המלחמה בהון השחור היא צעד מוסרי ונחוץ, אך הציבור חייב להבין שאין ארוחות חינם. בעוד המדינה מציגה גרפים של הצלחה וגביית אמת, הצרכן הישראלי מגלה שהחזית האמיתית עברה לחשבון הבנק שלו. המדינה אולי התעשרה, אבל הארנק שלכם הוא זה שספג את הריקושטים של המהלך.
הכתבות החמות
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה



