פרויקטים

ביטחון, דאגה לעתיד והזדמנויות עסקיות: כל הסיבות להוצאת דרכון פורטוגלי

אפשרות לעבודה ומגורים במדינות האיחוד האירופי, סבסוד לימודים, אופציות השקעה מגוונות וזכאות לאזרחות גם לבני משפחה – אלו רק חלק מהיתרונות שהופכים את הדרכון הפורטוגלי לאטרקטיבי עבור ישראלים רבים. בפורטוגליס, השחקנית הגדולה בתחום, מסבירים איך עושים זאת נכון ומדוע רצוי לפעול דווקא עכשיו

בשיתוף פורטוגליס | 
צילום באדיבות פורטוגליס
בשנת 2015 חלה נקודת מפנה משמעותית עבור ישראלים רבים כאשר בפרלמנט הפורטוגלי תוקן חוק האזרחות, במסגרתו נפתחה האפשרות לצאצאי המגורשים מפורטוגל ומספרד לקבל אזרחות ולהוציא דרכון מקומי כחלק מתיקון העוול ההיסטורי שנעשה ליהודים. המשמעות: מציאות חדשה עבור ישראלים רבים, המאפשרת להם ליהנות מאחד הדרכונים החזקים בעולם.
בין היתרונות שמציע הדרכון: אפשרויות עבודה ומגורים במדינות האיחוד האירופי לרבות כל הזכויות הסוציאליות כשל אזרח אירופאי, זכאות לסבסוד מלא או חלקי של לימודים במגוון אוניברסיטאות ציבוריות ברחבי היבשת, אפשרויות השקעה מגוונות באירופה ולא פחות חשוב – באמצעות הדרכון הפורטוגלי ניתן להיכנס ללמעלה מ-180 מדינות, כולל ארצות הברית.
חשיבותו של הדרכון הפורטוגלי מקבלת משנה תוקף כשמביאים בחשבון את הטלטלה שחווה המשק הישראלי בעקבות התפרצות הקורונה והשלכות המגפה, כמו גם את המציאות ביטחונית שברירית – השפעות שמגבירות את תחושת חוסר הוודאות, ומביאות לא מעט ישראלים לחשב מסלול מחדש בחיפוש אחר ביטחון לעתידם ולעתיד משפחם.
על זיקה ופרקטיקה
אז מי בעצם זכאי לאזרחות פורטוגלית? מדובר ביוצאי המדינות שקלטו את המגורשים, כשהרשימה הארוכה כוללת את מרוקו, טוניסיה, אלג'יריה, לוב, מצרים, לבנון, סוריה, עיראק, טורקיה, יוון, בולגריה, כמו גם מדינות בבלקן ובדרום אמריקה.
מעבר ליריעה רחבה של מדינות, עוד יתרון חשוב בהליך קבלת האזרחות הפורטוגלית טמון בכך שלא נדרש להוכיח זיקה למדינה. במילים אחרות, אין צורך במגורים בפורטוגל לתקופה מסוימת ולא בידיעת השפה - סוגיות שעלולות לתקוע מקלות בגלגלים עבור מגיש הבקשה.
התהליך עצמו נעשה מול הקהילה היהודית בפורטוגל ואורך חודשים בודדים, כשבסיומו מוענקת חותמת רשמית המאשרת כי מדובר ביהודי שהוא צאצא למגורשים. במסגרת השלב השני עובר הכדור למגרשה של ממשלת פורטוגל, אשר מבצעת סדרה של בדיקות פרטניות מול גורמי חוץ ופנים. בתום הבדיקות, המוערכות על פי רוב בפרק זמן שנע בין שנתיים לשנתיים וחצי, מקבל המבקש תעודת לידה פורטוגלית שהיא למעשה האזרחות המיוחלת.
חשוב להדגיש כי לאחר השלמת התהליך והוצאת האזרחות הפורטוגלית, גם המעגל המשפחתי הקרוב – בן או בת הזוג והילדים זכאים לקבלת אזרחות בהליך מקוצר, שלא כולל את שלב הקהילה היהודית. בנוסף, ילד שנולד לאחר שהוריו קיבלו אזרחות, זכאי אוטומטית לאזרחות בהליך רישום פשוט.

ליסבון צילום: Pixabay
מקצועיות וזמינות
מי שמספקת את המענה הדרוש לקבלת אזרחות רשמית במדינה הממוקמת בחצי האי האיברי היא חברת פורטוגליס, השחקנית הגדולה והמשמעותית בתחום, עם ניסיון מוכח ועשרות אלפי לקוחות מרוצים – ובהם שמות מוכרים דוגמת אקי אבני, צחי הלוי, זאב רווח, נטע גרטי, דאנה איבגי, עדן פינס ומורן אטיאס.
היכרותה של החברה עם הביורוקרטיה המקומית ועם מגוון הגורמים המעורבים בתהליך, מתורגמת הלכה למעשה לקיצור לוחות זמנים ולחיסכון בכאבי ראש מיותרים ללקוח. "חשוב קודם כל להבין, מדובר בתהליך ביורוקרטי המתבצע בשפה זרה. אנחנו הופכים את התהליך לפשוט ונוח עבור הלקוח בכך שאנחנו עושים עבורו את כל הפרוצדורה ולו נותר רק לחכות בסבלנות", מסביר דעאל כהן, סמנכ''ל שיווק ומכירות בחברת פורטוגליס. "כל התהליך שלנו הוא דיגיטלי, כך שניתן להתעדכן בכל שלב בסטטוס הבקשה באזור האישי הייעודי שהקמנו באתר פורטוגליס. לכל לקוח יש נציג אישי שמלווה אותו באופן צמוד ורציף מראשית התהליך ועד סופו, וזמין עבורו לכל שאלה לכל אורך הדרך".

דעאל כהן, סמנכ''ל שיווק ומכירות בחברת פורטוגליס צילום: מור נחום
בשטח עצמו התכונה מורגשת היטב, כשעשרות אלפי ישראלים כבר עשו את המהלך המתבקש מבחינתם, ובסיועה של פורטוגליס מחזיקים כיום באזרחות ובדרכון פורטוגלי. רובם ככולם מספרים על השקעה חד פעמית משתלמת לכל החיים - וזאת באמצעות תהליך שרובו ככולו דיגיטלי ופשוט יחסית, בו מגיש הבקשה פטור מכל מאמץ. השורה התחתונה היא אחת: במצב העניינים הקיים, בו הוצאת דרכון פורטוגלי הופכת למוצר שהוא הרבה מעבר למותרות, כניסתה של פורטוגליס לתמונה יכולה לעשות את ההבדל בין קבלת האזרחות המיוחלת לסרבול התהליך וסיכון מיותר.  
לבדיקת זכאות לאזרחות פורטוגלית לחצו כאן