רכב

משרד התחבורה חייב 73 מיליון שקל לנהגים: מי הזכאים?

משרד התחבורה לא טרח להודיע לנהגים על החזרים שהם זכאים להם ו"נתקע" עם סכום של 73 מיליון שקל. מי זכאי לקבל החזר?
מערכת ice | 
רכבים (צילום פלאש 90/ נתי שוחט)
משרד התחבורה חושף היום (רביעי), לבקשת לבקשת התנועה לחופש המידע ו-ynet, סכומי עתק שהוא חייב לעשרות אלפי אזרחים. הסכום הכולל, שמסתבר שמשרד התחבורה לא טרח להשיב אותו, עומד על כ-73 מיליון שקל.
הנהג הישראלי משלם את האגרות מהגבוהות בעולם לתחבורה, והמשרד שגובה אותן לא קופץ על ההזדמנות להחזיר לנהגים את הכסף שלהם. רק 45% מהנהגים הזכאים קיבלו בחמש השנים האחרונות את ההחזר, בעקבות כך שהמשרד פשוט לא טורח ליידע אותם. הסכום הממוצע לנהג: 732 שקל. נדגיש כי למשרד יש את כל המידע על כל רכב שיורד מהכביש לאחר תאונה, משום ששמאי הרכב מחויבים לדווח לו על כך.
על פי הפרסום ב-ynet, בחמש השנים האחרונות הוכרזו כ-183 אלף רכבים במצב "אבדן גמור", ומתוכם כ-41 אלף בשת 2021. מתוך המספר הכולל, רק כ-83 אלף מבעלי הרכב הגישו בקשה לקבל את הכסף שלהם. נציין כי התקנות מאפשרות לקבל את ההחזר רק עד 3 שנים אחרי הירידה מהכביש. ועדיין, ישנם כ-72 אלף איש שרכבם הורד מהכביש בשלוש השנים האחרונות, ויכולים לקבל החזר אך טרם ביקשו.
 
בקשת המידע הוגשה על ידי הסטודנטית עדן קליין מהקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל. עו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע והקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל, מסר כי "מעת שרכב מורד מהכביש, זכאי בעל הרכב לקבל את החלק היחסי של האגרה השנתית בחזרה. העובדה שהנתונים מעידים על כך שישנו פער בין כמות הרכבים שמורדים מהכביש בכל שנה לבין מספר הבקשות להחזר שמוגשות למשרד התחבורה, מעידה על כך שישנם רבים שלא מממשים את זכותם לקבלת ההחזר הכספי. נראה שמשרד התחבורה לא עושה די על מנת ליידע את בעלי הרכבים הללו על זכות זו. ואם ממילא הרכב מורד מהכביש, נשאלת השאלה מדוע לא מדובר בהליך החזר אוטומטי".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד מיידע כל בעל רכב, שרכבו הוכרז כ"אובדן גמור", על זכאותו לקבל החזר יחסי של אגרת הרישוי. ההודעה נשלחת בדואר לכתובתו של בעל הרכב. כמו כן, בטופס חידוש רישיון רכב, מצוין מפורשות כי רכב שהוכרז כ"אובדן גמור" מזכה את בעליו להחזר יחסי של אגרת הרישוי. בעת ביטול הרכב במשרד הרישוי, בעל הרכב ממלא טופס להחזר כספים וההחזר מועבר לחשבונו באופן מיידי. כל המידע על החזר האגרות מפורסם באתר האינטרנט של משרד התחבורה ובמוקד הטלפוני ("רישוי-קול").
במקביל, יבחן המשרד אפשרות ליידע את הזכאים להחזר אגרות, גם באמצעים אלקטרוניים, כדוגמת דואר אלקטרוני או הודעות sms, דבר המחייב שינוי חקיקה ראשית. לפי תקנות התעבורה, הזכאות להחזר מותנית בהגשת בקשה לקבלתו לכל המאוחר שלוש שנים לאחר האירוע".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה