רכב

האם הקורקינטים השיתופיים הולכים להיעלם מהרחובות?

בירד, מפעילת הקורקינטים השיתופיים הפועלת גם בישראל, מזהירה כי מצבה הכלכלי בכי רע, ואם לא תגייס הון במהירות היא עלולה לפשוט את הרגל
יאיר מור | 
קורקינטים של BIRD (צילום דניס קפל)
נסיעה לשום מקום: ענקית הקורקינטים השיתופיים האמריקאית בירד פרסמה היום (שלישי) דו"ח רבעוני שבצידו אזהרה יוצאת דופן, שהצניחה את המניה שלה בחדות: היא הזהירה כי היא עומדת לפשוט רגל.
לכאורה, הדוח של החברה היה אופטימי למדי: ההכנסות שלה עלו ב-19% ל-73 מיליון דולר, שולי הרווח התפעולי עלו לשיא של כל הזמנים – 38% לעומת 13% בלבד לפני שנה, וההפסד הנקי צומצם משמעותית, מ-42.1 מיליון דולר ל-9.8 מיליון דולר. היא גם השיגה לראשונה בתולדותיה EBITDA מתואם חיובי (אם כי הוא עמד על 0.2 מיליון דולר בלבד). החברה אף העלתה מעט את התחזית השנתית שלה – אך כל זה החוויר לעומת ההצהרות שלה בשולי הדו"ח.
ראשית, החברה הודתה כי במשך שנתיים וחצי – מתחילת 2020 ועד אמצע 2022 – היא דיווחה על רווחים מופרזים, בשל טעות שגרמה לה לחשב את ההכנסה לפי הסיכום של האפליקציה למחיר שמתמשים היו אמורים לשלם על כל נסיעה – אך התעלמה מהשאלה האם הם אכן שילמו על הנסיעה, או שמא אמצעי התשלום היה קופון קידום מכירות או כרטיס שהתברר בדיעבד כלא ניתן לחיוב מסיבה כזו או אחרת.
 
ואם זה לא מספיק, החברה הודיעה כי תזרים המזומנים שלה, שהיה שלילי ולכן הוריד מקופתה 1.2 מיליון דולר, השאיר אותה עם נכסים נזילים בסך 38.5 מיליון דולר – סכום שאינו מספיק, לדבריה, לכיסוי הוצאותיה בשנה הקרובה למרות צמצום משמעותי בעלויות שלה. לכן, היא הזהירה במסמך שהגישה לנציבות לבורסות ולניירות ערך (SEC) כי אם לא תגייס הון בהקדם היא תיאלץ לבצע צעדי חירום כגון סגירת פעילות ואף הכרזה על פשיטת רגל.
ההודעה הדרמטית הזו הצניחה את מניית בירד בחדות: כבר ביום המסחר אתמול (שני) היא נפלה ב-16.2% בעקבות הודעה על עיכוב בפרסום הדו"ח בשל גילוי הטעות בחישוב ההכנסות, והיום (שלישי), לאחר הצגת הדו"ח המתוקן, היא צנחה ב-19% נוספים. הדבר הוביל את החברה, שהונפקה רק לפני שנה במיזוג עם SPAC (תאגיד רכישות לצרכים מיוחדים) לפי שווי של יותר מ-2 מיליארד דולר, לשווי שוק של כ-84 מיליון דולר בלבד. מדובר בירידה של 96.3% מההנפקה וכמעט 95% מתחילת השנה.
עם זאת, בישראל מאוד לא סביר שהקורקינטים שלה ייעלמו בקרוב מהרחובות: ישראל נחשבת לאחת המדינות הרווחיות ביותר עבור חברות השכרת קורקינטים, ולכן כל שחקנית עולמית ממהרת להיכנס לכאן, ויוצר מצב בו ישראל (בדגש על גוש דן) היא המדינה עם המספר הגדול ביותר של חברות השכרת קורקינטים פעילות. בירד מפעילה כאן כ-5,000 קורקינטים, ואם החברה האמריקאית תיסגר סביר להניח שהם פשוט ימותגו תחת מותג אחר שימהר לאמץ אותם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה