רומן אברמוביץ': הדרך בה צבר את הונו, חיי הפאר והפיכתה של צ'לסי לזוללת תארים

הוא עשה את הונו בנפט בזמן נפילת ברית המועצות, אימץ חיי פאר – רכש מטוסים פרטיים, יאכטות מפוארות ואוספי אמנות יוקרתיים, והפך את צ'לסי האנגלית לזוללת תארים. מי אתה רומן אברמוביץ'?
מערכת ice |  1
רומן אברמוביץ (צילום HUSTLE HUB, יוטיוב)
רומן ארקדיביץ' אברמוביץ', יליד 1966, הוא אוליגרך יהודי-רוסי-ישראלי, איל נפט ואיש עסקים, ומי שעומד בראש חברת ההשקעות מילהאוס קפיטל. בתודעה הציבורית הוא מוכר בעיקר כבעלים של קבוצת הכדורגל האנגלית, צ'לסי. הונו נכון לפברואר 2024 (לפי המגזין פורבס), מוערך בכ-9 מיליארד דולר.
ביוגרפיה עסקית
אברמוביץ' נולד בעיר סראטוב שברוסיה למשפחה יהודית, וגדל בבית דודו לאחר שהתייתם מהוריו. הוא שירת בצבא הסובייטי, ואת את עוצמתו הכלכלית החל לבנות עם נפילתה של ברית המועצות, כשבזכות קשרים הדוקים עם פקידי ממשל הצליח לרכוש בזול מניות של חברת נפט שהופרטו.
ב-1995 רכש אברמוביץ' את מרבית השליטה במניות חברת הנפט סבנפט והחזיק במניות של חברת רוסאל, החברה הגדולה בעולם לייצור אלומניום. את סבנפט מכר ב-2005 בכ-13.1 מיליארדים דולרים, כששנה לאחר מכן מכר גם את מניותיו רוסאל לאוליגרך ואיש העסקים, אולג דריפסקה.
אברמוביץ', הוא הבעלים של חברת ההשקעות הבריטית מילהאוס קפיטל ומחזיק בין היתר גם במניות של חברת הפלדה הרוסית אבראז, וחברת כריית המתכנות הרוסית נוריקל.
פוליטיקה וכדורגל 
ברזומה של אברמוביץ' גם פעילות פוליטית, כשב-1999 נבחר לפרלמנט הרוסי, הדומה, כנציג המחוז האוטונומי קוצ'וטקה. בשנת 2000 מונה למושל המחוז וחמש שנים מאוחר יותר נבחר לכהונה נוספת. בפיתוח המחוז שבמזרח המדינה השקיע אברמוביץ' למעלה ממיליארד דולרים, כולל בחידוש פעילות שדה התעופה המקומי, בניית בתי מלון והקמת מכללה.
ברחבי העולם מוכר אמברמוביץ' בעיקר כבעלים של צ'לסי. את המועדון הלונדוני רכש ב-2003 והפך לאימפריה. ארון הגביעים המעוטר כולל אליפויות וגביעים בזירה המקומית והבינלאומית, כולל 2 זכיות בליגת האלופות. אברמוביץ' היה גם זה שמינה את אברהם גרנט הישראלי למנג'ר הקבוצה, לקדנציה קצרה בעונת 2008-2007. באפריל 2022 הסתיים עידן אברמוביץ', במועדון כשצ'לסי נמכרה באופן רשמי לקבוצת השקעות בהובלת איש העסקים האמריקאי טוד בוהלי, בעסקה המוערכת בסכום של 4.25 מיליארד ליש"ט.
אברמוביץ' ידוע כאספן אומנות, כשבין היצירות באוסף הפרטי בולט ציור של  פרנסיס בייקון אותו רכש תמורת כ-86.3 מיליון דולר במכירה פומבית. אברמוביץ' מחזיק בגלריית יאכטות נוצצת ואפילו בצוללת. כך למשל, הוא בעליה של ה-Eclipse  יאכטה שנבנתה בהזמנה אישית ועלתה כ-400 מיליון דולר. מדובר באחת היאכטות הפרטיות הגדולות בעולם הכוללת שתי בריכות שחייה, שני משטחי נחיתה של מסוקים וצוללת ניתנת להסרה.
לצד שלל היאכטות, לאברמוביץ' גם צי מטוסים בבעלות פרטית. אחד המטוסים המרשימים בארסנל הוא בואינג 767-33A/ER המכונה The Bandit – ובו חדר אוכל ל-30 אנשים, חדרי רחצה יוקרתיים ואפילו מערכות מתקדמות להימנעות מטילים, מהסוג המשמש את מטוס אייר פורס1 של נשיא ארצות הברית. 
בזכות פעילותו הפילנטרופית, נחשב אברמוביץ' לאחד המיליארדרים הנדיבים ביותר, עם היקף תרומות של יותר מ-2.5 מיליארד דולרים. ברשימת הגופים הישראלים להם תרם כספים ניתן לציין את בית החולים שיבא, אוניברסיטת תל אביב, חב"ד וקק"ל. בנוסף השקיע אברמוביץ למעלה מ-100 מיליון דולרים בחברות סטארט-אפ ישראליות.
לאחר שאשרת השהייה שלו בבריטניה פגה, התיישב אברמוביץ' ב-2018 בישראל והוענקה לו אזרחות ישראלית. ב-2020 היה חתום אברמוביץ' על עסקת הנדל"ן הגדולה ביותר שנעשתה עד אז בארץ, כשרכש אחוזה בהרצליה פיתוח תמורת כ-225 מיליון שקל.
בניגוד לעסקיו, בנישואיו, כך נראה, הצליח פחות. הוא התחתן שלוש פעמים, כשאשתו האחרונה הייתה הדוגמנית הרוסיה דשה ז'וקובה, ממנה נפרד ב-2017. במרץ 2022 פורסמו ידיעות לפיהן נמצא אברמוביץ' במערכת יחסים אלכסנדרה קורנדז'וק, דוגמנית וכוכבת טלוויזיה אוקראינית בת 25. על רקע פועלו והד התקשורתי לו זכה, לא מפתיע  שאברמוביץ' זכה גם לביוגרפיה, תחת הכותרת "המיליארדר משום מקום".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    1
    JCfUZQsq 07/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1
    סגור