האחים צבי ושמואל מיתר: ממשפט לעסקים

מי אלה האחים צבי ושמואל מיתר? הם החלו את דרכם בעולמות המשפט, הצטרפו למיזמים של מוריס קאהן שהולידו את דפי זהב, אמדוקס וחברות מצליחות נוספות – והפכו למיליארדרים ולפילנתרופים. 
מערכת ice | 
צבי מיתר (צילום Hagay Sharara (חגי שררה))
האחים צבי (ז"ל) ושמואל מיתר, היו מבעלי קבוצת עורק, שהחזיקה בכמה חברות בתחום התקשורת, בהן חברת ההיי-טק אמדוקס, חברת המדריכים הטלפוניים דפי זהב וחברת הטלוויזיה בכבלים ערוצי זהב. מי שהקים את הקבוצה וצירף את שני האחים אליה הוא מוריס קאהן. נכון לדצמבר 2021, שוויה המוערך של משפחת מיתר הוא כ-2.2 מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
האחים מיתר נולדו בתל אביב ליעקב ואסתר דמיטרובסקי – צבי הבכור בשנת 1933 ושמואל הצעיר ב-1944. צבי שירת כקצין בחטית גולני וסיים תואר ראשון במשפטים. בתקופת התמחותו התיידד עם מוריס קאהן, שלימים יהפוך גם לפרטנר עסקי. ב-1962 הקים צבי מיתר את משרד עורכי הדין מיתר ושות' (לשעבר מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם ושות'), שהפך ברבות השנים לאחד המשרדים הגדולים בישראל. הוא עמד בראש המשרד עד שנת 2000. בשנים 1995-1983 שימש צבי מיתר יו"ר ועד מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין, כשבמסגרת תפקידיו כיהן בין היתר כנציג מטעם הלשכה בוועדה היוקרתית למינוי שופטים.
האח הצעיר שמואל, שירת בצה"ל בחיל החימוש, ולאחר שהוסמך לעו"ד השתלב במשרד עורכי הדין של אחיו הגדול.
קבוצת עורק החלה את דרכה בשנת 1967 עם זכייתה במכרז של משרד הדואר להפקה של מדריכים טלפוניים. הפקת והפצת המדריכים הטלפוניים נעשו בשותפות עם חברת ITT, שבה שימש  צבי מיתר בתפקיד יועץ משפטי. בשנת 1973 רכש קאהן את אחזקותיה של ITT בדפי זהב – והביא לקבוצת עורק את האחים מיתר.
דפי זהב הייתה למעשה הבסיס להקמת אמדוקס בראשית שנות ה-80 (עד 1985 היא נקראה "עורק אינפורמיישן") – חברה שהפכה למובילה בשוק הבינלאומי בטכנולוגיות חיוב עבור חברות תקשורת. ב־1989, לקראת תחילת שידורי הטלוויזיה בכבלים בישראל, הקימה הקבוצה את חברת ערוצי זהב שזכתה במכרז של משרד התקשורת וב־1990 החלה לשדר בכמה אזורים בארץ.
ב-2008 מכרה קבוצת עורק את כל נכסיה תמורת סכום של 2 מיליארד דולרים. צבי נפטר בשנת 2015 והוריש את הונו לאשתו עפרה, ולשני ילדיו אביעד ודפנה, שמואל מיתר מזוהה כיום בעיקר בשל עיסוקיו בתחום הזהב. בקיץ 2021 פורסם כי משפחת מיתר תשקיע סכום של 56 מיליון שקלים תמורת 7.5% מחברת מנרב.
אוספים ופילנתרופיה
צבי מיתר היה היסטוריון חובב ובעל אוסף גדול של כתבי יד, מכתבים, מסמכים היסטוריים ויצירות אמנות. הוא נודע כנדבן שתרם לשורה ארוכה של גופים ומיזמים העוסקים בחינוך ומשפט – בהם מרכז צבי מיתר ללימודי משפט מתקדמים באוניברסיטת תל אביב, מכון צבי מיתר לחדשנות טכנולוגית, משפט ואתיקה באוניברסיטת רייכמן (המרכז הבינתחומי הרצליה), מרכז לימודים של ישיבת תורת החיים במועצה אזורית נחל שורק ומלגות לסטודנטים. עוד תרם להקמתו של המכון לחקר לוחמת היבשה ולמוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה.
תרומותיו של צבי מיתר היו גם לגופים מעבר לים, כך לדוגמה בבריטניה הוא העניק כספים לאוניברסיטת אוקספורד, לאלברט הול, למוזיאון הימי הלאומי ולמוזיאון אשמוליאן. כמו כן שימש יו"ר חבר הנאמנים של האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל. 
שמואל מיתר אף הוא פילנתרופ, ותורם בעיקר בתחומי המחקר הרפואי והחינוך. לאורך השנים הוא בנה לו שם של איש עסקים המקפיד לשמור באדיקות על פרטיותו ולהימנע מכל חשיפה תקשורתית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה