קריירה ולימודים

ביטוח לאומי בבשורה למיליוני ישראלים: זו ההטבה שנחשפה

בדיון ועדת המשנה לקידום תעסוקה וסיוע לאזרחים-ותיקים ללא רשת ביטחון פנסיוני בראשות, ח"כ אלינה ברדץ' יאלוב נחשף: "אי זכאות להבטחת הכנסה אינה שוללת זכאות להטבות נלוות אחרות"

מערכת ice |  38
ביטוח לאומי (צילום unsplash, Magma Images)
בדיון בנושא מצוקתם הכלכלית של אזרחים ותיקים בעלי פנסיות נמוכות, שאינם זכאים להשלמת הכנסה אמרה יו"ר ועדת המשנה, ח"כ ברדץ' יאלוב הדגישה: "מסתבר כי תהליך ההגשה למיצוי הזכות לקבלת השלמת הכנסה לגמלאים וגמלאיות אינו פשוט, במיוחד לאלו שהשפה העברית לא שגורה בפיהם. השגת חלק מהמסמכים מתבררת כמורכבת , חלקם נמצאים באינטרנט, אך המבוגרים לא יודעים איך לעשות זאת ונאלצים לנסוע פיסית לסניפים כאלה ואחרים של משרדים שונים".
היא הוסיפה כי "לאור העלאת הקצבה לגובה של 70% משכר המינימום מתחילת השנה היו הערכות, כי יצטרפו למעגל של מקבלי השלמת הכנסה לא מעט גמלאים. אפילו באחד מדיוני ועדת העבודה ורווחה דובר על מספרים שיכולים להגיע לכמה עשרות אלפי איש. בפועל לפי הנתונים שהוצגו הגענו למספר נמוך בהרבה - כ-6000 איש. ומכאן עולה השאלה – "האם יש סיכוי שיש עוד לא מעט מבוגרים שיכולים להצטרף למעגל מקבלי השלמת הכנסה? ומה ביכולתו של המוסד לביטוח לאומי וגורמים אחרים לעשות כדי לאפשר לאזרחים ותיקים אלה למצות את זכויותיהם?".
 
סוגיה נוספת שעלתה בדיון הינה סוגיית הניכויים לגמלה בגלל שווי רכב או סיבות אחרות. יו"ר הוועדה בקשה לקבל מהמוסד לביטוח לאומי את הסקירה של שלל הפרמטרים שמשפיעים על גובה הקצבה, לקבל מידע, אילו פרמטרים משפיעים על גובה הקצבה ובמיוחד כיצד נקבע הסף ממנו מתחיל קיזוז הקצבה (דיסריגרד) לפנסיה שהוא כעת עומד על כ-13% סף שהינו נמוך מאוד לטענת יו"ר הוועדה.
שמרית גיטלין שקד, מהלשכה המשפטית של הכנסת אמרה בדיון, כי נראה שאזרחים ותיקים רבים שחויבו לחסוך לפנסיה בגלל צו הרחבה לביטוח פנסיוני משנת 2008, אינם מודעים לזכאותם להטבות נלוות על פי תיקון חוק אזרחים ותיקים משנת 2009 . על פי החוק גם במקרים בהם בגלל הכנסתם מפנסיה נשללה מהם זכאותם לגמלת הבטחת הכנסה, הם עדיין יהיו זכאים להטבות נלוות ארנונה, מים , חשמל , תרופות וכו' כמו של אלה הזכאים להבטחת הכנסה.
ליאור דוידסון, המוסד לביטוח לאומי ציינה כי "נכון לספטמבר 2020,  13 אלף אנשים שיש בבעלותם רכב קבלו השלמת הכנסה כ-9000 משפחות (67%) מחזיקות רכב עד הסף ממנו מתחיל קיזוז הקצבה (דיסריגירד) והוא לא נלקח בחשבון".
עו"ד לבנה עזרא, מנהלת אגף אזרח ותיק וגמלאות קיום במוסד, אמרה כי המוסד עושה את כל המאמצים בשביל למצוא את אותם הגמלאים הזכאים לקצבת הכנסה וביצע פעולות רבות בחודשים האחרונים. פרסמנו במספר עיתונים ובכתבות מהם הסכומים המאפשרים השלמת הכנסה. ונשלחה חוברת דיגיטלית ל-750 אלף אנשים בהודעות טלפוניות שם הוסברו כל השינויים שהתבצעו בחוק.
חוברות אלה נשלחו לבתי תושבים זכאים יחד עם מכתבים אישיים. בנוסף, הגדלנו ל כ 13 אלף איש באופן אוטומטי את השלמת ההכנסה ללא תביעה. בנוסף אנחנו כיום אנו בתהליך איתור של אלה שהגישו תביעות ונבחן את הפניות כולל אלה המחזיקים ברכב, חסכונות ועוד שלא היו זכאים עד כה בהתאם לשינויים ותיקוני החוק. ההערכה היא  שיש עוד בין 10,000 – 15,000 אלף אזרחים ותיקים העשויים להיות בעלי פוטנציאל זכאות להשלמת הכנסה".
יו"ר הוועדה ברדץ'-יאלוב: האם יש לכם אפשרות לחשב את העלויות של העלאת הסף? ואיך היא משפיעה על כל אחוז בחלק של הפנסיה? כדי שנוכל להבין באיזה סכום מדובר ובכמה אנשים זה נוגע. אני מרגישה שאנחנו שכחנו מאחורה את אלה שעבדו אבל הקצבה שלהם נמוכה. זוהי תחושה מאד לא נעימה. בלנגה:"נוכל לבצע יחד עם המוסד לביטוח לאומי הערכות תקציביות גם בנושא זה וגם לנושא מחזיקי הרכבים שנשללה מהם הזכאות להבטחת ההכנסה".
שמואל מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים התייחס לנושא מיצוי הזכויות ואמר: "זו אחת הבעיות הגדולות שאנו מזהים. לדוגמא כאלה שזכאים להנחות כאלה ואחרות מהרשויות המקומיות על פי חוק, מתבקשים להציג מסמכים ומטורטרים כדי לקבל את הזכויות שמגיעות להם. בנושא הבטחת הכנסה רבים מקבלים סכומים מאד נמוכים, ואלה שאינם הצליחו לצבור זכויות של פנסיה בהם גם עולים חדשים יש מקום לשפר את ההטבות ולהגדיל להם את ההכנסות. לרבים רכב זה לא מותרות וצריך שתהיה גמישות גם בנושא הזה".
 
יו"ר הוועדה ברדץ'-יאלוב, פנתה לנציגת רשות המיסים ובקשה לדעת איזה נתונים יש לרשות על הפנסיות שאין בביטוח לאומי . במענה לכך ציינה שרית פרסי נציגת הרשות כי את הנתונים לגבי פנסיה משולמת אנו מקבלים משני מקורות: הדו"חות של מי שמשלם את הפנסיה דהיינו הקרנות והשני הוא האזרחים המגישים דו"חות. היא הוסיפה כי לגבי תשלומי פנסיות מחו"ל אין דרך לקבל את הנתונים. לגבי פילוח גובה ההכנסות היא ציינה כי תבקש  שיתייחסו לכך ברשות לקראת הדיון הבא בנושא. יפית בר, המשרד לשוויון חברתי אף היא התייחסה לעניין מיצוי הזכויות ואמרה כי:" לעניין הארנונה זה תלוי רשות. יש כאלה שאנו פונים ממש במיצוי זכויות אקטיבי בשמם של האזרח הוותיק. כאשר אדם מציג בעיה כלכלית אנחנו בודקים למה הוא זכאי וממלאים מסמכים לבקשה אם יש צורך. יש לנו ערוץ ישיר עם המוסד לביטוח לאומי ואנו מסייעים להמון אזרחים ותיקים הנופלים בין הכיסאות. בנושא הרכב שכולם דברו עליו לדעתנו זו לא סוגיה שצריך להתחשב בה לבחינת השלמת הכנסה, אולי היסטורית זה נחשב מותרות". 
יו"ר הוועדה ברדץ'-יאלוב , סיכמה את הדיון: "אני מבקשת שיהיה שיתוף פעולה בין האוצר וביטוח לאומי בנושא בחינת רכיב הרכב והסף ממנו מתחיל קיזוז הקצבה (דיסריגרד). וכמובן נמשיך לטפל בנושא מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים זכאים.  לעניין נושא ההטבות הנלוות אבקש נתונים מספריים להבין באיזה היקף תקציבי מדובר בהנחה שרבים מהאזרחים הוותיקים היו זכאים להם אך לא מיצו אותם מפני שהדבר נעלם מידיעתם".
תגובות לכתבה(38):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 30.
    בושה
    דוד אלעזר 05/2022/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בושה למדינת ישראל מדינת היהודים כבן לניצולי שואה הניצולים בישראל מסכנים משלמים מיסים גבוהים חשמל ומה לא.. במקום לתת להם את סוף חייהם בנחת.. ביטוח לאומי בושה וחרפה
    סגור
  • 29.
    ביטוח לאומי
    רחל 05/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בס"ד שלום רב. מה אם אלה שנקבלעם הבטחת הכנסה בנוסף לקיצבת זיקנה ואין להם פנסיה ומשלמים שכירות, חשמל ומים והלוואות לכיסוי המינוס. ולא נותר להם ממה לחיות.
    סגור
  • 28.
    אזרחים ותיקים
    יפה 05/2022/04
    הגב לתגובה זו
    2 1
    צריך על הביוקרטיה המחורבנת בעקבות הקורונה אנשים הפסידו את מקום עבודתם הן חיים אך ורק מקצבת אזרח ותיק לא נותנים להם השלמת הכנסה בגלל שברשותם רכב כל החיים שלהם עבדו ושלמו היום הם נזרקו לפינות רכב זה דבר חיונ לאזרח התיק ואתם כמדינה מתוקנת לא אמורים לפגוע בהם לצערי אני כבר 10 חודשים רודפת אחריהם להשלמה לאזרח ותיק הגשתי להם את כל האשורים הלרונטים והם דוחים המסקנים הם לא מספיק שפיטר אותם ואין להם פנסיה מלבד קצבאת אזרח ותיק שזה סכום עוב שלא מספיק לתרופות שלהם זה לא יתכן כך שיקימו רפורמה חדשה ושיתנו למסננים האלה צר לי לכתוב על זה כן אני אחת מהם ממש בושה למדינת ישראל
    סגור
  • 27.
    עובדי הביטוח הלאומי (ל"ת)
    איציק 05/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 26.
    מה עשיתם לדמי אבטלה
    באבטלה 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    5 0
    15 שנים עבדתי באותו מקום השכר שלי ברוטו היה 14,000 למה דמי אבטלה רק 50% במקום 75%. למה שיניתם את זה ??? מ14,000 קיבלתי החודש 5300₪
    סגור
  • טען עוד
  • 25.
    איפה הבשורה??? כמה קשקושים
    אז 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ומה הבשורה
    סגור
  • 24.
    ככ הרבה מילים בלי תכלס
    כתבת 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לתמימים פה שהעלו הצעות שביטוח לאומי יעזור לותיקים למצות זכויותיהם. הם עוברים קורסים מיוחדים איך לא למצות.. עצוב ככ עצוב
    סגור
  • 23.
    ביטוח לאומי בישראל
    בנצי קטן 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כמו בכל העולם השלישי , כל מקבלי בגימלא מביטוח לאומי בישראל צריכים להיות זכאים להשלמת הכנסה , סכום הגימלא מעליבה , אני בתור גימלאי שנתתי את החיים שלי עבור המדינה מקבל סך של 600 דולר, מזה אפשר לחיות ? זה בפירוש לעג לרש. בארה'ב מקבלים 2500 דולר ...
    סגור
  • קשיש חולה סרטן ולב
    יצחק ברכר 05/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בזמן הקורונה לא יכולתי לתקשר דיגיטלית ונסעתי למשפחת אשתי ברומניה מקבל כעת 2090 שח בעוד שבוע חוזר לישראל מחפש מקום לישון
    סגור
  • 22.
    איפה היוזמה?!
    שי! 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לאדם נכה קשה למצוא עבודה,אז למה ביטוח לאומי לא מעלה את קצבת הנכות לסכום נורמלי כמו שכר מינימום לפחות או יותר? למה לא להצמיד את קצבת הנכות,כמו שכר הבכירים במשק,כך שכל פעם ששכר הבכירים מתעדכן,לא יצטרכו כל פעם לחוקק חוק כדי לעדכן את הקצבאות של הנכים והפנסיונרים!
    סגור
  • 21.
    היחס לגימלאי הוא משפיל ומבזה בבטוח לאומי
    דינה 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    7 0
    הייתי ב. לאומי לסדר עניין בליפה. קודם כל עומדים על הדלפק שהוא גבוה ויש רק כיסא אחד לנכים אצל פקידה אחת. קבלתי יחס מזלזל משפיל מבזה כל מה שרציתי זה להגיע הביתה ולה ניסיתי ועם יחס כזה עדיף מים ומלח ולא להיות מושפל. שוכחים שהפקידים חיים מכספינו שהולאם ולא מוחזר לנו בשום צורה.
    סגור
  • 20.
    ביטוח לאומי חייב להתגמש ולשלוח הכסף !
    מנו 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    6 0
    היום בעידן הדיגיטלי יודעים על הוותיקים חסרי הפנסיה ויש את כל הפרטים עליהם. נא להקל ולהעניק להם לכולם מענקי חגים.+גמול בגלל וותק וגיל+גמול במקום מס הכנסה שלילי)שאי אפשר לממש( +קיצבת שיניים+קיצבת בדידות+כרטיס גיפט קארד לתרופות.+כרטיס חינם לסופרמרקט( במקום תלושים).+קיצבת תרבות לסרטים והצגות
    סגור
  • צודק בהחלט.
    שלומית 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האנשים המקסימים האלה בנו את המדינה. ראויים לכך. וגם ענין ניצולי השואה צריך לשדרג אותם לסכומים שיעזרו לקבלת איכות חיים
    סגור
  • 19.
    ??
    שי, 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כספי הביטוח לאומי הם של אזרחים ששילמו במשך שנים לביטוח לאומי. אם חברי הכנסת רוצים להטיב עם מצביעיהם שיקחו כסף מהאוצר שיעלה את מס החברות.
    סגור
  • 18.
    בטוח לאומי
    חן 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מאד חבל שבישיבות האלה לא משתפים לפחות 2-3גמלאים שיכולים להצביע עלבעיות נוספות שלא עלו בישיבה הזו, למשל- קיזוז בפנסיה מאד קטנה שהגי לאי צבר לעצמו (במקרה שלי 1500 שח) אבל הפנסיה המאושרת של בטוח לאומי היתה 1257 ואת היתר מקזזים מהקצבה, מן הראוי לעלות את סכום הפנסיה שהבטוח לאומי מאשר לפחות לאלפיים בלי קיזוז
    סגור
  • 17.
    שעובדי הביטוח הלאומי יגלו יוזמות
    אדם רענן 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בעיניינים כאלה ואחרים, שאותם עובדים, ייצרו קשר, ל שם משל, עם בני/נות 75 ומעלה, ו"יעזרו" להם לקבל את מלוא המגיע להם .. (ואולי עובדי הממשלה עם אזרחים וותיקים?!!...
    סגור
  • 16.
    ותיקים וסובלים
    אבי 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מדוע אזרח ותיק ששילם 10 שנים ביטוח לאומי לא זכאי לקיצבת זיקנה ולו באופן יחסי..מכיוון שלא השלים 12 שנות פרמיית אזי לא מקבל אגורה וגם לא 80 אחוז ואילו עולה חדש מבוגר שלא שילם מאומה לביטוח לאומי כן מקבל..יש לשנות את החוק בהתאם
    סגור
  • 15.
    למה אין כפל קצבאות
    חיים 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    6 1
    למה נכה מקבל קיצבת נכות או קיצבת זיקנה למה לא את שניהם הרי הם גם זקנים וגם נכים...למה לקחת מהם גם את המעט הזה ...תתחילו עם זה . זה הכי פשוט. שילמו כל חייהם ועכשיו לא נותנים להם זיקנה כי הם נכם...תתבישו
    סגור
  • 14.
    גם החליטו שחולת סרטן
    מישהי 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בת 70 שלא עובדת, במצב מאוד קשה שהיא כבר לא בן אדם אלא חתיכות שנשארו מבן אדם. החליטו שהיא תתקיים אך ורק מנכות ולא זכאית להשלמת הכנסה. מה דעתכם על זה? בן אדם חולה גמור וזקן צריך להתקיים מפירורים.
    סגור
  • 13.
    קיצבת נכות ואזרח ותיק
    פרלה גולדשטיין 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שאלה מה הקשר בין קבלת קצבת נכות לקצבת אזרח ותיק מדוע חיברו את שניהם וכך הסכום פוחת עוד לא הבנתי וגם אי אפשר להבין כמו בכתבה הזאת מברברים מברברים ולא מבינים במקום לרשום א-- ב--
    סגור
  • 12.
    קיפוח לאומי
    יהודה 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    6 0
    הרבה דיבורים מעט מעשים
    סגור
  • 11.
    בושה
    פ.ר. 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מי שסובל לא עולים חדשים כי הם מקבלים כולם השלמה סה"כ 3.700, ילידי הארץ מקבלים בלי השלמה ויש כאילה שאין להם פנסיה מעבודה ,כי עד 2008 לא היה חובת מעביד להפריש. הוותיקים הכלו אותה מכל הכיוונים, גם עבדו קשה וגם מקבלים מביטוח לאומי גרושים . הם המסכנים ולא עולים חדשים שיש להם גם פנסיה מרוסיה
    סגור
  • 10.
    העלימו לי תמילה נכה רשמו אזרח ותיק איןהנחה בחשמל ועוד י (ל"ת)
    ערגס יצחק 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • בטוח לאומי
    חן 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לנכים יש אותן הטבות כמו למקבלי קצבה עם נשלמת הכנסנ - פטור מלא מארנונה, הנחה בחשבון חשמל, תרופות ונסיעות, במקרים סעודיים חש גם קצבת סעוד מקופח מטפלת צמודה מביטוח לאומי
    סגור
  • 9.
    כימנט ילדית הארץ
    אורלי 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם מיתקשה לדרוש את זכיותיי כפנסיונרית עם הכנסה נמוכה שגרה בשכר דירה ולא נישאר כסף להתקיים אך אפשר לבקש וממי?
    סגור
  • חסרי אונים
    דוד חזן 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ביריוקרטיה המבוגרים לא מסוגלים לפעול מול הרשויות בעצמם וזה עוקץ
    סגור
  • תיגשי לסניף ביטוח שאליו את משוייכת. יש בכל סניף עמדה לע (ל"ת)
    אור 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אולי היא נכה והסניף רחוק ממנה.
    דודו 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ביטוח לאומי צריך להגיע לכל אזרח/ית שפונה אליו עם סיבות מתאימות.
    סגור
  • 8.
    גם אני מיתקה לדרוש את זכויותיי
    אורלי 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני בת 68 מיתקיימת מפנסיה קטנה ,מיתגוררת בשכירות ולכן לא נותר לי הרבה כסף כדי לחות
    סגור
  • 7.
    מקבלת 2100 קצבת זיקנה
    איריס למדן 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בת 74 עובדת קשה 10 שעות ביום כדי להתפרנס 2100 קצבת זיקנה פלוס פנסיה מבעלי המנוח 1900 שח מזה אי אפשר לחיות אין לי דירה ואין לי רכב ומשלמת שכירות אין לי עזרה מהילדים.עד מתי אעבוד כל כך קשה כדי לקנות אוכל ותרופות.מרב עמידה על הרגליים כי זו עבודתי קיבלתי פריצות דיסק.ניתוח אחד עברתי ועכשיו עוד אחד..חוזרת לעבוד כי צריכה לדאוג לשכירות המשפט אל תשלכוני לעת זיקנה לא מעניין את ביטוח לאומי כנסת וממשלה מחכים פשוט שנמות..כדי שהקצבה שאנו מקבלים תעבור למדינה לכיסם של המושחתים ב בקשה תתחילו לדאוג גם לנו.גם אנו בני אדם ולא רק נכים וניצולי שואה.ליבי איתם ומגיע להם אך גם לנו הקשישים עם פחות מ 4000 הכנסה מגיע
    סגור
  • 6.
    מענק עבודה
    מייק 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אותו סיפור במס הכנסה שלילי חצי מהזכאים לא מקבלים בגלל טפסולוגיה ומסתבכים במילוי הטפסים והנתונים ,היה רעיון להעביר את הנתונים מביטוח לאומי ישירות כי כל הנתונים הדרושים לשם קבלת מס הכנסה שלילי נמצאים בביטוח לאומי.
    סגור
  • 5.
    המדינה הזאת הולכת להישרף בגיהנום
    שגב 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין לה זכות קיום על התעללות ביהודים יום יום מאז תקומתה
    סגור
  • 4.
    קשה לי לקרוא אפילו את הכתבה
    אזרח וותיק 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    10 5
    כל שכן לדרוש את זכויותיי כאזרח וותיק . אני בטוח שראש הממשלה ושריו תאבי הבצע מודעים לכל פרט במרכיב השכר שלהם..גועל נפש
    סגור
  • 3.
    קצבת אזרח וותיק
    כוכב 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    18 1
    ממש ככה לא זכאים להשלמת הכנסה....טוב שמתכוונים להתייחס בהתאם..
    סגור
  • 2.
    למה לא להשוות את קיצבת הזיקנה לשכר מינימום
    אברהם הקשיש 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    21 1
    אפשר לעשות זאות הדרגתית בהתאם לפנסיה של כל אזרח ותיק
    סגור
  • 1.
    ומה לגבי אבטחת הכנסה - כ-1700₪ שהם לעג לרש (ל"ת)
    עני בעל כרחו 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    16 1
    סגור
  • הבטחת הכנסה
    עניה 05/2022/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני מקבלת רק 1440 הבטחת הכנסה כלומר עם ה',,משכורת" אסור לי לגעת ב 3,500 למרות שהדבר הנורמלי המינימום הוא 5,400??!! בושה וחרפה איך אפשר לתחזק את החיים והבית כך??? כל הבית מקולף ואני חברת אונים שלא לדבר על זה שלא מספיק לתשלומים שותפים אפילו ונאלצת להלוות כדי לשרוד
    סגור
  • ביטוח לאומי
    מנהל עלית 05/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני גם זקוק לביטוח לאומי עשיתי סיבוב קניות מצא את ההבדל בני לבן אנשי ביטוח לאומי
    סגור