כסף וצרכנות

הפרטת הדואר יוצאת לדרך: "לשחרר את אזרחי ישראל"

ועדת הכספים החלה לדון במתווה ההפרטה של דואר ישראל. הצווים וההצעות שהונחו על שולחן הוועדה מעגנים את הפרטת דואר ישראל: מתווה ההפרטה, המרת הלוואות המדינה להון בעלים וצווי אינטרסים חיוניים של המדינה בחברת דואר ישראל ובנק הדואר, שר התקשורת, שלמה קרעי: "השירות הגרוע, לאנשים נמאס. אני בעד ההפרטה"
מערכת ice |  8
דואר ישראל (צילום shutterstock)
ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, החלה לדון היום (שלישי) בהצעת אישור דרך ההפרטה והשקעת בעלים בחברת דואר ישראל בע"מ בדרך של הסבת ההלוואות שהועמדו על ידי המדינה לחברת ההשקעות. הצווים וההצעות מעגנים את הפרטת דואר ישראל: מתווה ההפרטה, המרת הלוואות המדינה להון בעלים וצווי אינטרסים חיוניים של המדינה בחברת דואר ישראל ובנק הדואר. 
שר התקשורת, שלמה קרעי: "אני אפתח בזה שאני בעד ההפרטה בכדי לשחרר את אזרחי ישראל ממי שלא מצליח לתת את השירות הראוי. ההפרטה תעשה טוב למדינת ישראל, לשירות הגרוע ביותר שאזרחי ישראל מקבלים מהדואר. קרוב ל-300 אלף תלונות בשנה מגיעות על השירות הלקוי, מאות אנשים עומדים בתור בכדי לקבל חבילות, בנתיבות סגרו את הסניף". 
 
עוד הוסיף השר: "יספרו לכם סיפורים, אחוז התלונות ירד ב6% לעומת 2022 אך לא סיפרו לכם ששיעור הלקוחות ירדו ב25% ב-2023 לעומת 2022 בגלל השירות הגרוע, לאנשים נמאס. מציגים כאילו יש רווחים בדואר אבל לא מציגים את ירידת הפעילות במחזור של דואר וחבילות, ולכן ההפרטה חשובה, משקיע שיהיה לו אכפת להשקיע בדואר, לדאוג לשירות לכן ההפרטה חשובה וחשוב שיהיה מהר. הרישיון של הדואר ממשיך להיות בתוקף. אנו מטילים עיצומים ונתנו עדיפות לפריפריה ברישיון כל עוד זו חברה ממשלתית, אני מאמין בשוק הפרטי והחופשי, שמשקיע מוכן להשקיע הרבה כסף בדואר הוא יהפוך אותו לשירותי ויעיל ולא עם אנשים שמחכים בתור".
במהלך הדיון הוצג מצד רשות  החברות כי בשנת 2023 החברה רשמה הכנסות בגובה  1.623 מיליארד שקל הכנסות, ורווח תפעולי העומד על כ – 252 מיליון שקל לעומת שנת 2022 בה נרשמו 1.532 מיליארד שקל הכנסות והפסד תפעולי של כ – 977 מיליון שקל, כאשר 790 מיליון הינם בגין הוצאה חד פעמית נוכח פרישת עובדים.  כמו כן, נכון להיום יש כ-4,000 עובדים בחברה.
הוצג כי תהליך ההפרטה כולל בתוכו הליך תחרותי למכירת 100% מהמניות למשקיע פרטי. כן צוין כי ההפרטה משולבת בהסכם הבראה במימון ובתמיכת משרד האוצר, והיא כוללת יצירת תשתית רגולטורית תומכת של משרד התקשורת, עוד צוין כי עובדי הדואר שותפים מלאים להפרטה ותומכים בה. 
עוד הוצג כי הסיבות להפרטה כוללות את חוסר היכולת להתחרות ביעילות בענף הדואר, המביא להפסדי עתק ולפגיעה בתפקוד הענף. עוד הוצג כי ישנם תנאים אופטימליים להפרטה, כגון: הסכם מימון - (ספטמבר 2022) תכנית הבראה בחברה בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל, הסכם קיבוצי שנעשה בספטמבר 2022 ובו צומצמו 1,050 משרות בשתי פעימות ובפברואר 2023 נעשו התאמות רגולציה ובה הושלמה רפורמה רגולטורית בה תוקן חוק הדואר, תקנות המשנה והרישיון הכללי. ברשות החברות הממשלתיות ציינו כי הצפי הוא שעד סוף הרבעון השני ב-2024 יועבר תשלום התמורה ויועברו מניות המדינה לרוכש.
סגן מנהל רשות החברות, יובל יעקבי: "בהליך ההפרטה הנוכחי אנו מוכרים 100% מהמניות, הייתה עבודת מטה בממשלה ועובדי הדואר שותפים להחלטה ותומכים בה. אנו צופים את הצעות המחיר בפסח הקרוב ולאחר מכן נכריז על הזוכה המועדף, שיצטרך להביא את האישורים הרגולטורים. כיום נשארו 9 פונים שנמצאו בחדרי המידע שעמדו בתנאי הסף והפקידו ערבות". 
חלק מחברי הוועדה העלו תהיות שונות לגבי עתיד השירות בדואר ככלל ובפרט סגירת סניפים, פגיעה בשירות בפריפריה, פגיעה בשירות לאזרחים התלויים בדואר דוגמת אזרחים ותיקים המפקידים בדואר קצבאות, וכן שאלות לגבי עתיד העובדים שאמורים להמשיך לעבוד בדואר.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אתם מדברים על זה המון זמן, למה הגעתם רק עכשיו לוועדת הכספים? למה לא באתם קודם? השאלה מופנית לאוצר, אתם מביאים דברים ברגע האחרון". סגן החשב הכללי במשרד האוצר, אורי שאשא, השיב: "הייתה פניה ראשונה באוקטובר, הייתה התקדמות משמעותית בשיתוף משרד התקשורת, השר אמסלם, רשות החברות והאוצר ולכן אנו כאן".  ח"כ אורית פרקש הכהן: "יש כאן אירוע משמעותי בנושא ההפרטה, היה אירוע של דפוס בארי לאחר ה07/10 בעבודה שפסלו את דפוס בארי להשתתף במכרז משיקולי תחרות".
ח"כ ולדימיר ביליאק:  "אני לא מתלהב מההפרטה אך אני בעדה. הגוף הזה לאורך לא מעט שנים הגיע להוצאות כספיות עגומות וגם לרמת שירות ירודה, ולכן, אני בעד התהליך וצריך לקדם אותו תוך שמירה על האינטרסים החיוניים של המדינה." 
ח"כ ינון אזולאי: "המדינה מוכרת את כל נכסיה והכל בידיים פרטיות. אני נגד הפרטה בגלל שפוגעים בחלשים שאף אחד לא מתחשב בהם. כשאנו מדברים על צמצום של עובדים חשוב לדעת כמה נפגעו בפריפריה, כמה סניפים נסגרו וכמה נפתחו. באחוז התלונות, לקחתם בחשבון את האנשים המבוגרים שלא יודעים כיצד להתלונן? לאנשים שמחכים לקצבה ב-28 לכל חודש יש מענה? יש מישהו בדואר שמכניס משהו מהבונוס הזה? שימו לנו את הכל על השולחן". 
יו"ר ארגון העובדים בדואר ישראל, שמעון פרג'ון: "אני בדואר כבר 35 שנים ואני מעריך את הדאגה לעובדי הדואר, אך עובדי הדואר לא מסכנים, הם גאים ועושים את עבודתם נאמנה. הגענו בהסכם קיבוצי תוך שמירה על זכויות העובדים שנשארים תחת הסכמים קיבוציים וההסתדרות."
מנכ"ל חברת דואר ישראל, דוד לרון: "השירות לציבור נפגע כתוצאה מכך שלחברה לא רק שבקושי היה כסף לשלם משכורות ודאי שלא היה כסף להחליף מסכי מחשב מיושנים ולא לשנות פעילות שלא מתאימה למאה ה-20. את הדברים האלה פותרת כרגע תכנית ההבראה. הפעולות יתנו רמת שירות גבוהה יותר".
עוד העלה מנכ"ל דואר ישראל: "היה וההפרטה לא תושלם בחודשים הקרובים החברה תגיע שוב לחדלות פירעון. המצב של החברה רגיש, עדין ולא המשכי, היא לא ברת קיימא. לגביי הפריפריה, הדואר בשנה האחרונה סגר כ-40 סניפים ומחזיק 400 סניפים. לצד אלה, פתחנו סניפים במקומות גם שלא נדרשנו על פי הרגולציה. פתחנו ברהט ובבני ברק. מכון המחקר של הכנסת בדק את השאלה האם סגרנו יותר בפריפריה, הוצג נתון אמפירי שמראה שסגרנו בעיקר בערים הגדולות ולא בפריפריה ונשמור על זה. עיקר האוכלוסייה של הדואר היא הפריפריה. ההפרטה היא זו שתפטור את השירות לציבור". 
יו"ר הוועדה, התייחס לדברי מנכ"ל דואר ישראל שציין כי נפתח סניף דואר בבני ברק: "אל תגיד לי שפתחתם סניף בבני ברק כי אני גר שם, סניפים נסגרו. בני ברק היא עיר שתושביה משתמשים הרבה בשירותי הדואר, אנו לא שבעי רצון."
ח"כ יצחק קרויזר: "במקום לייעל ולהתייעל למדינה הכי קל למכור ולהיפטר. מי ייתן שירות לתושבי רמת הגולן? תושב הערבה? מי שסובל זה הקצה והחלש. מה הרווח? במקום שהמדינה תיקח את השירות שהיא מחויבת לספק לאזרחים שלה היא נפטרת מנכסים כי צריך לסגור פינה. אותם התושבים בקצה שלא יכולים להגיע לכאן והקול שלהם לא נשמע פה, הם אלה שמשלמים את המחיר".
ח"כ אחמד טיבי: "אני מתנגד להפרטות אך במקרה זה המצב כנראה מחייב אותנו להיענות לבקשה. או שנקבל את ההפרטה או שחברת הדואר תמשיך להתבוסס בכישלון.  החברה אומרת שהיא תקדם תכנית השקעה של כמעל מאה מיליון שקל לאוטומציה ושיפור רמת השירות, ברירת המחדל היא לקבל את ההפרטה למרות אי ההתלהבות מהעיקרון".*
ח"כ אלי דלל: "השירות לאזרח חייב להיות בראש מעיינינו, אותי פחות מעניין כמה האוצר יקבל, מעניין אותי שמי שייקח את הדואר ידע לתת את השירות לאזרח ובעיקר לאזרחים הוותיקים". השר הממונה על רשות החברות הממשלתיות, דודי אמסלם: "אנו לקראת הישורת האחרונה ואני מקווה שהדבר יעשה רק טוב למדינת ישראל"
יו"ר הועדה, סיכם את הדיון: "אנו שמחים על מה שנעשה ועל כך שנעשו פעולות שקידמו את בנק הדואר, אך אנו רחוקים מאד ממציאות שקיווינו שתהיה. נביא את רשות התחרות ואת האנשים העוסקים בעניין, נבין את המשמעויות בכלל, את המשמעויות על האוכלוסיות שהועלו כאן בפרט ונקבל החלטה".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    יותר אחריות על הדואר שלנו
    אא 04/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך לשנות את הנהלים בדואר שתהיה יותר הקפדה ואחריות על הדואר שלנו
    סגור
  • 7.
    הפרטה
    אליקו 04/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני יכול להגיד בודאות שההפרטה לא תיתן שירות יותר טוב אלה להיפך מי שיקנה את הדואר לא יעניין אותו הפריפריה והשירות לאזרח רק בנק הדואר יעניין אותו והכסף לא חובה להפריט את הדואר
    סגור
  • 6.
    מכרו אותנו
    אזרחית 04/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני שמעתי שהממשלה כבר הסכימה למכור את הדואר לחבר של ביבי והאזרחים הם אלו שישלמו את המחיר כמו תמיד
    סגור
  • 5.
    דואר הצב(י) (ל"ת)
    אריק 04/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    סוף סוף. שהחיינו נגיד כשזה יופרט (ל"ת)
    חי 04/2024/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    דואר בקריסה
    שלמה המלך 04/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    המדינה במו ידיה הרסה את דואר ישראל בכך שנתנה לפישמן וקיבוץ בארי לחלק דואר פיראטי,ולאחר מכן לתת להם זכיון ,לא הייתה תחרות כי המתחרה יכל לגלות כמה שרצה ולחלק היכן שרצה,ואילו דואר ישראל היה מוגבל בתעריפים וללא יכולת להתחרות,הטייפון חילק היכן שיש שמנת,לפני כן היה שרות הכי טוב בארץ,אך המדינה הייתה שבוייה לרצות את הטייקון,היום לאחר שהדואר נפגע עמוקות בוכים שהשירות גרוע,הרי זה ברורזו הייתה הכוונה למוטט את הדואר ואז למכור למקורבים בשביל נדלןשלא יהיה לכם ספקות בעניין,ואני יכול להרחיב.
    סגור
  • 2.
    הדואר יותר טוב מהמכס
    עמית 04/2024/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מכס זה איפה שהחבילות מתעכבות. נראה שתוך יום-יומיים מה שהזמנתי מחו"ל והגיע סוף סוף למיון בארץ יגיע גם אליי.
    סגור
  • 1.
    דואר
    איצו 04/2024/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חברה מנוולת, מתנכלת לציבור מזה עשרות שנים. לא לחינם מילאו את שורותיה בג'ובים לחברי ליכוד נחשלים. לסגור ולפטר את כולם
    סגור