כסף וצרכנות

ליימן שלייסל ויפאורה נקנסים ב-25 מיליון שקל: זאת הסיבה

הממונה על התחרות מרחיבה את מבצע האכיפה בענף המזון: שתי הספקיות הגדולות יידרשו לשלם עשרות מיליונים. זאת הסיבה
ענת סימן טוב | 
ליימן שליסל (צילום freepik, יחצ ליימן שליסל, shutterstock)
בעיצומה של אחת מתקופות האכיפה, הממונה על התחרות שולפת מהלך נוסף שמטלטל את הענף: שתי חברות מוכרות במיוחד לצרכן הישראלי יפאורה-תבורי וליימן שליסל יידרשו לשלם יחד כ־25 מיליון שקלים, לאחר שנקבע כי הפרו את חוק המזון והפארם. מאחורי ההחלטה הרשמית מסתתרת תמונת עומק של מאבקי כוח, ניסיונות השפעה על מדפי הסופר ומערכת יחסים מתוחה בין הספקים הגדולים לקמעונאים.
הממונה על התחרות פרסמה היום הודעות מוסכמות על כוונות חיוב, שבמסגרתן יפאורה תשלם כ־12.1 מיליון שקל וליימן שליסל כ־12.9 מיליון שקל. על פי הודעת הרשות, החברות ביצעו שורה של הפרות לחוק קידום התחרות בענפי המזון והפארם חוק שנועד לצמצם את כוחם של ספקים גדולים ולאפשר תחרות הוגנת ברשתות השיווק.
מהבדיקה עלה כי שתי החברות התערבו בשטחי תצוגה של מוצרים ברשתות, מסרו לקמעונאים המלצות מחירים לצרכן ואף העבירו תשלומים שאינם נחשבים להנחות מוצר  פעולות שהחוק אוסר על ספקים גדולים לבצע. יפאורה, הפועלת בתחום המשקאות הקלים, וליימן שליסל, המשווקת מוצרי מתיקה ומזון מיובא, מוגדרות שתיהן כספקיות גדולות ולכן כפופות למערכת מגבלות נוקשה במיוחד.
העיצומים החדשים מצטרפים לאחד ממבצעי האכיפה המקיפים ביותר בתולדות ענף המזון. מאז תחילת 2022 בחנה הרשות לעומק את כלל ההסכמות המסחריות שבין הספקים הגדולים לקמעונאי המזון המובילים, ובמהלך זה הוטלו קנסות משמעותיים על החברות הגדולות בענף בהן שטראוס, תנובה, אסם, יוניליוור, דיפלומט, טמפו, שסטוביץ, נטו, סנו ועוד. הסכומים שהוטלו עד כה במסגרת החוק עברו את 142 מיליון השקלים, ובמבט רחב יותר מסתכמים לכחצי מיליארד שקלים בשלוש שנים בלבד.

המסמכים שפורסמו כעת יעמדו להערות הציבור במשך 30 יום. במקרה של ליימן שליסל, מדובר בהודעת חיוב מעודכנת שמחליפה את ההודעה הקודמת שפורסמה בעניינה כבר במאי 2023.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה