כסף וצרכנות

הבלאק פריידי שבר שיאים: הנתונים נחשפים

חודש הקניות הגיע לסיומו עם הבלאק פריידי ששבר שיאים משנה שברה. מה קנו בעיקר? ובכמה העלייה? כל הפרטים
ענת סימן טוב | 
בלאק פריידי (צילום shutterstock)
בלאק פריידיי כבר מזמן אינו עוד "יום מבצעים", אלא תופעת צריכה בינלאומית שמצליחה מדי שנה לשבור את השיא של עצמה. בלאק פריידיי 2025 הבליט זאת במיוחד: יותר קונים, יותר הזמנות, יותר שימוש בבינה מלאכותית  וגם יותר ניסיונות הונאה שמגיעים יחד עם תנופת המסחר המקוון.
מנתוני חברת Riskified עולה כי השנה נרשמה קפיצה עלייה דו ספרתית, בהיקף המכירות הגלובלי בהשוואה ל־2024, המשקפת את ההתבססות של בלאק פריידיי כיום הקניות הדיגיטלי המשפיע ביותר בעולם. עם זאת, מאחורי נתוני הצמיחה מסתתר גם אתגר משמעותי: בכל הקטגוריות הפופולריות נרשמה עלייה חריגה בעוצמת ההונאות המקוונות, במיוחד בארצות הברית.
בענף הקוסמטיקה, למשל, נרשמה עלייה יוצאת דופן של 785% בניסיונות הונאה במהלך יום המבצעים, פי כמה וכמה מיום ממוצע בחודש נובמבר. גם אלקטרוניקה, סניקרס ומוצרי בית הפכו ליעדי תקיפה בולטים, עם קפיצות חדות בהיקפי ההונאות. נתונים אלה משקפים לא רק את הביקושים הגבוהים, אלא גם את ההתמקצעות של עברייני הרשת בניסיון לנצל עומסים והנחות רחבות.
במקביל, הדו"ח מצביע על תופעה נוספת שמתחזקת משנה לשנה  תנועה גבוהה שמקורה במערכות מבוססות בינה מלאכותית. לפי החברה, במהלך בלאק פריידיי נרשמה תנועה גבוהה פי שלושה מהרגיל מגולשים שהגיעו דרך כלים מבוססי LLM, המשמשים היום צרכנים רבים לחיפוש מבצעים, איתור מוצרים ומעקב אחר ירידות מחירים. המשמעות היא שהבינה המלאכותית אינה רק חלק משרשרת המסחר  היא הופכת לגורם משמעותי שמשפיע על התנהגות הקונים.
גם מבחינת הקטגוריות המובילות נרשמו מגמות צפויות: האופנה, הקוסמטיקה, מוצרי היוקרה, התיירות והמזון הובילו את הגידול בהזמנות. הכמות עלתה באופן ניכר, אך ערך העסקה הממוצעת דווקא ירד מעט, מה שמרמז על כך שהצרכנים רכשו יותר אבל ניצלו את ההנחות לקנות פריטים במחירים נמוכים יותר.
בפילוח גיאוגרפי נרשמה צמיחה מובהקת באזור APAC, שהוביל את העלייה בהיקפי הקניות, בעוד שבאירופה ובמדינות המזרח התיכון ההוצאות היו גבוהות במיוחד. בארצות הברית, לעומת זאת, נרשמה צמיחה מתונה יחסית  אולי סימן לשוק בוגר יותר או לשינוי בהרגלי הצריכה.
הנתונים של Riskified מצביעים על כך שבלאק פריידיי ממשיך להיות אירוע שיא עבור המסחר הדיגיטלי, אך גם על הצורך במערכת הגנה מתקדמת מפני הונאות, לצד הבנה טובה יותר של התנהגות הצרכנים בעידן של קניות חכמות, מהירות ומונחות בינה מלאכותית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה