כסף וצרכנות

"מנענו סגר ושמרנו על הכלכלה. צריך לחיות לצד הקורונה"

סיוע לענפים שנשענו על תיירות נכנסת, נופש במחירים מוזלים וקידום מתווה לכניסת תיירים מחוסנים. שר התיירות, יואל רזבוזוב, עובד מסביב לשעון כדי לשחרר חסמים במציאות שהכתיב משבר הקורונה, מבהיר שנתב"ג לא מהווה בעיה ומדגיש: " נוכל לראות ירידה בתחלואה כשכולנו נעשה מאמץ ונתחסן"
אור בוקר |  4
שר התיירות, יואל רזבוזוב. אופטימי לגבי מגמת הירידה בתחלואה הקשה (צילום בנוביץ' תקשורת - משה חרמון)
אחד התחומים הבולטים שנפגעו ממשבר הקורונה הוא תעשיית התיירות. עם הנחיות שהשתנו חדשות לבקרים בבתי המלון, לצד שמיים סגורים, חיוב בבידודים ושרשרת מדינות אדומות שרק הלכה והתארכה, בלתי אפשרי היה לנהל שגרה הנוגעת לתיירות פנים וחוץ.
אל הוואקום שנוצר נכנס במלוא המרץ שר התיירות, יואל רזבוזוב. במסגרת מרחב הפעולה המצומצם בו הוא נאלץ לפעול במסגרת ההנחיות, חורש רזבוזוב את הארץ לאורכה ולרוחבה על מנת לקיים קשר קרוב עם השחקנים בתחום, להיות קשוב לרחשי ליבם ולמצוקותיהם ולנסות לספק את הפתרונות הדרושים.
בראיון לאתר ice לרגל השנה החדשה שבפתח, מספר רזבוזוב בהרחבה על פעילותו השוטפת למען אנשי התיירות בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, הניסיונות היצירתיים להתיר פלונטרים, הסיוע לבתי מלון שעדיין לא התאוששו ולמארגני התיירות, ובעיקר על הורדת אופציית הסגר מסדר היום.
"הכי קל להוריד את השלטר ולעשות סגר, אבל צריך לנהל סיכונים וללמוד לחיות לצד הקורונה. סגרים קודמים עלו למדינה עשרות ואף מאות מיליארדי שקלים, ובכסף הזה ניתן היה לעשות שימוש הרבה יותר חכם, כמו הרחבת התקנים בבתי החולים", פותח רזבוזוב. "נוכל לראות ירידה בתחלואה כשכולנו נעשה מאמץ ונתחסן. אני מאוד אופטימי ומאמין שבעזרת שיתוף הפעולה של הציבור נצליח לגרום לדעיכת ההדבקה".

רזבוזוב. פתרונות יצירתיים בשת"פ עם משרדי הממשלה  צילום: פרטי
בוא נדבר על שוק התיירות. איך משקמים את הענף על רקע משבר הקורונה ומרחב הפעולה המצומצם בו ניתן לפעול?
"האתגר המשמעותי שעומד בפניי הוא שיקום תעשיית התיירות שהביאה פעם לקופת המדינה עשרות מיליארדי שקלים וכעת אחרונה לצאת מהמשבר. אני נפגש מדי שבוע עם מלונאים, מארגני התיירות הנכנסת, מורי דרך ותיירנים מקומיים, נוסע לראות אותם בשטח – מעכו ומעלות ועד אילת ויישובי עוטף עזה, שומע את הבעיות ומנסה לסייע בכל דרך. גם באוצר מבינים את מצוקת התעשייה ושר האוצר, אביגדור ליברמן, נרתם לעזרה".
איך זה בא לידי ביטוי?
"השגנו סיוע של 60 מיליון שקלים לבתי מלון שבאמת נפגעו בגלל המשבר ועדיין לא התאוששו. מדובר בבתי מלון שכ-70 מהם עומדים סגורים וגם כאלה שאיבדו לכל הפחות 40% מפרנסתם, הכל על מנת שלא יקרסו, כיוון שקריסתם עלולה עוד יותר לצמצם היצע וכתוצאה מכך מחירי חדרים עשויים שוב לעלות. אותם בתי המלון שיתאוששו בעזרת המענק שיקבלו, יוכלו להעסיק עובדים ולהניע מחדש את פעילותם".
מעבר לכך, פעל רזבוזוב לסייע גם למארגני התיירות ולמורי הדרך. "אני קשוב מאד למצוקותיהם של אנשי ענף התיירות והופך כל אבן כדי למצוא פתרונות ולסייע ככל שניתן. גם מארגני התיירות  וגם מורי דרך עדיין סובלים ממשבר קשה בגלל דחיית מועד הכנסת תיירים", הוא מפרט. "מארגני התיירות הביאו לפני שנתיים מיליארדי שקלים לקופת המדינה וכעת חייבים לשמור עליהם כדי שלא יברחו לנו ביום שאחרי. סיכמנו עם שר האוצר על מענק עבורם בגובה של כ-40 מיליון שקלים וכעת עובדים על מנגנון החלוקה".
לגבי מורי דרך, מסביר השר כי "רוב מורי דרך מעל גיל 45 וממשיכים בינתיים לקבל סיוע, חלקם הועסקו בפיילוט של קבוצות שיחודש שוב החל מה- 19.9. מי שנותר ללא הכנסה, אנחנו מוצאים פתרונות יצירתיים יחד עם משרדי ממשלה אחרים דוגמת הבריאות, התחבורה והחינוך, שיועילו למאמץ הלאומי למגר את הקורונה ולאכוף את התו הירוק".
"בשת"פ עם משרדי ממשלה אחרים, הוצאנו קריאה למורי דרך להתגייס למאות משרות: מתשאלים אפידמיולוגיים, דוגמים, פקחים וסדרני קורונה, נהגי אוטובוסים ועוד. חלק ממורי הדרך התחילו בהסבה להוראה", מרחיב רזבוזוב. "נכון שזה לא מושלם והפתרונות האלה לא מתאימים לכולם, אבל זו פרנסה ונקווה מאד שהיא זמנית עד שנוכל לחזור ולקבל כאן תיירים. המהלכים האלה יספקו למורי הדרך פתרונות פרנסה כאן ועכשיו וגם יסייעו למאמץ הלאומי למגר את משבר הקורונה".

סיוע של 60 מיליון שקלים לבתי מלון  צילום: pixabay
מלונות או לא להיות
האם יש אלטרנטיבות למשפחות לנופש בארץ במחירים שפויים ומה הצפי בכל הקשור לתיירות בחגים?
"אני לא חי בשקט עם המחירים הגבוהים שמוצעים לנו. חשוב לי להדגיש: אני פועל רבות על מנת שמחירי הנופש יהיו שווים לכל כיס כדי שנוכל לנפוש ולא לפשוט רגל. אין לי סמכות רגולטורית להורדת מחירי החופשה, וטוב שכך. אני בעד השוק החופשי וברור שזה עניין של היצע וביקוש. הכרחי להגדיל את ההיצע, להגביר תחרות בשוק ועל ידי כך להוריד מחירים".
דבריו של רזבוזוב לא נאמרים בחלל ריק. לאחרונה הגה תוכניות לטווח ארוך, הכוללות פעולות להגדלת היצע, עידוד הקמת מתקני אחסון, חדרי אירוח, הקלות ביורוקרטיות ועוד. בנוסף, במסגרת תפקידו מיהר לעצור קמפיין שלדבריו ייצר ביקוש מיותר למקומות שממילא היו מפוצצים והעלה את רף המחירים לשמיים. במקביל, ניהל מו"מ עם ראשי התאחדות בתי מלון וקיבל הנחה של 15% במלונות רבים.
"בתחילת אוגוסט יצאנו בקמפיין חדש של משרד התיירות, במסגרתו אספנו הצעות מכ-100 מתקני אירוח בהם המחירים עד 500, 750 ו-1000 שקלים ללילה, ללא קשר ליום בשבוע או הזמנה מינימלית – אין אותיות קטנות", הוא מעדכן. "עובדי המשרד בודקים על בסיס יומיומי את אמינות הרשימה המפורסמת, מוודאים שהמחירים הם אלו שהוצעו במסגרת הקמפיין שלנו, כך שילדים והוריהם יוכלו ליהנות מחופשות במחירים סבירים. למיטב ידיעתי בתי מלון באילת ובים המלח מלאים לאורך כל החגים, אך אפשר עדיין למצוא באתר משרד התיירות מתקני אירוח במחירים אטרקטיביים לכל כיס. יש לנו מדינה יפיפייה ומגוונת, כך שאפשר לנפוש מעולה גם ביישובים אחרים".
שערי שמיים
השר רזבוזוב היה מיוזמי ביטול חובת הבידוד למחוסנים בשלוש מנות שנכנס לתוקף החל מה- 3.9. המהלך דרבן ישראלים רבים להתחסן על מנת לנצל את ההזדמנות ולצאת לחופשה בחו"ל.
"יש כעשרה וריאנטים שמסתובבים בעולם, אבל הניסיון מוכיח שאי אפשר לסגור מדינה הרמטית", אומר רזבוזוב. "אם הווריאנט לא יגיע עם התיירים, הוא יבוא עם ישראלים, דיילים או אנשי ספנות. היו מדינות שניסו לסגור ולא הצליחו, ומנגד ישנן מדינות שמעולם לא הטילו סגרים. נתב"ג מנוהל היטב ולא מהווה מקור לבעיה. לראייה, מהלך משותף של שרת התחבורה, שר הבריאות ושר הביטחון, הוביל לכך שתוך ימים ספורים הוקם מתחם בדיקות מהירות בנתב"ג בעל קיבולת של 2,500 בדיקות בשעה וזה חשוב מאוד".

2,500 בדיקות בשעה. נתב"ג  צילום: Magma Images
על כניסת תיירים לישראל הוסיף: "אני אופטימי וצופה כי מגמת הירידה בתחלואה הקשה תמשיך ונראה גם ירידה במספר הנדבקים. אני מתכוון להעלות שוב על סדר היום את המתווה שלי להכנסת תיירים מחוסנים. בסיכום עם משרד הבריאות, החל מה-19.9 יחודש הפיילוט להכנסת קבוצות תיירים ממדינות המסומנות כירוקות וכתומות, ותתאפשר כניסת תיירים שתוקף החיסון האחרון שלהם אינו עולה על שישה חודשים. התיירים יהיו חייבים כמו קודם בבדיקות PCR 72 שעות לפני, בהגעה ובנוסף בדיקה סירולוגית מהירה בשדה. זוהי אסטרטגיה שתאפשר לחדש בהדרגתיות את תנועת התיירים ותסייע מאד לעובדי הענף – הן למארגני התיירות והן למורי הדרך".
בחשבון אחרון, הכל שב ומתנקז לאחוזי המתחסנים, ולשר התיירות אין ספק שהיענות ציבורית לחיסון השלישי היא נדבך מרכזי בדרך לפיצוח המשבר. "הנתונים משאירים מקום לאופטימיות", הוא מסכם. "מעל 2.5 מיליון ישראלים התחסנו במנה השלישית, ואם נמשיך בקצב הזה אני מאמין שנראה דעיכה בתחלואה כבר באוקטובר ונוכל להיות מדינה ירוקה. לכן אני שוב חוזר ואומר – חשוב להתחסן, לשמור על הנחיות ולעטות מסיכות. אנחנו מדינה ראשונה בעולם שמציעה לכל אזרח מגיל 12 חיסון בוסטר. אנחנו מפעילים מערכי חיסון בקהילה, ניידות חיסון ליליות בערים מרכזיות בכל המגזרים, קמפיינים בשפות שונות לעידוד התחסנות וכן עידוד באמצעות רופאי הקהילה שמכירים את האזרחים. לצד מאמצי הממשלה האדירים, חשוב שהציבור יירתם ויגלה אחריות".
לסיום, ביקש השר להוסיף בנימה אישית: "אנצל את ההזדמנות ואבקש לקראת החגיגות וארוחות החג - תבדקו את עצמכם בבדיקת אנטיגן מהירה לפני שפוגשים משפחה סביב שולחן החג, דאגו לעצמכם ולקרוביכם! אני מאחל לכל עם ישראל שנה טובה, בריאה ולמען כולנו - פריחה מחודשת בהקדם של תעשיית התיירות".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    איך אתם נופלים בשקר הזה???
    אביב אטלס 09/2021/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעולם לא דובר על סגר בחגים. שום גורם מקצועי לא המליץ. #יעקב ברדוגו# טען כבר לפי חודש שזה ספין תיקשורתי של ראשי הממששת. הןא אמר שאין דום כוונה לסגר. הם משקרים. לא יעשו סגר (כי לא מתוכנן ולא צריך) ויעשו מזה רעש תידקורתי.
    סגור
  • 3.
    יואל צודק..ב 200% (ל"ת)
    Nhe 09/2021/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    29 מתים ביממה and counting נכשלתם! (ל"ת)
    נ 09/2021/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    במילים אחרות ..אז ימותו כמה מאות, למדנו מהר להכיל. (ל"ת)
    רזובוב 09/2021/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור