כסף וצרכנות

גזירה חדשה: העיריות יוכלו לגבות מחיר מופרז על חנייה

ועדת הכלכלה אישרה כי יבוטלו המחיר המרבי לשעת חניה, שעד כה עמדה על 6.9 שקל ואיפשרה לרשויות לקבוע את המחיר על פי ראות עיניהן. כמו כן אושרה האפשרות לתת חניה חינם לתושבי הערים ברשויות בהן מעל 40 אלף תושבים
כפיר אדר |  2
חנייה בתל אביב (צילום מרים אלשר ויוסי זלינגר פלאש 90)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה היום (שני) את הסעיפים המבקשים לשנות את הסדרי החניה ברשויות המקומיות, מתוך פרק התחבורה בחוק ההסדרים. האישור היום התאפשר לאחר מספר דיונים שקיימה הוועדה בהצעה ולאחר שהוכנסו בה שינויים, בהתאם לדרישת היו"ר ביטון וחברי הוועדה.
בהתאם לכך נקבע היום כי המחיר המרבי על חניה, שעומד היום על 6.3 שקלים לשעה, יבוטל החל מתחילת השנה הבאה, ועיריות יוכלו לקבוע מחיר בהתאם למדיניותן. עירייה שהחליטה לקבוע את מחיר החנייה בהתאם למחיר המרבי, ולא נקבה במחיר מוחלט, תמשיך לגבות 6.3 שקלים לשעה, צמוד למדד, עד שמשרד התחבורה  יקבע תקנות בעניין.
באשר לביטול חניה חינם לתושבים בכל רחבי העיר והגבלתה לאזור המגורים בלבד, נקבע כי ההוראה תחול רק ברשויות בהן מעל 40 אלף תושבים. הרשויות הללו יצטרכו להסדיר, תוך שלוש שנים, אזורים בהם יוענק פטור מתשלום חניה לתושב אותו אזור בלבד. רשות שלא תסדיר את אזורי החניה לא תוכל לפטור את תושביה מתשלום, או לחילופין לא תוכל לגבות תשלום על חניה. שרת התחבורה, בהתייעצות עם שרת הפנים, תהייה רשאית בזמן הזה לקבוע תנאים ואמות מידה לקביעת אזורי חניה, ואלו יחולו על רשויות שלא יסדירו את הנושא תוך שלוש שנים.
בדיון ביקש ח"כ סמי אבו שחאדה ביקש להסתייג מההצעה לבטל את קביעת המחיר המרבי, ואמר כי ישראל היא לא לונדון או ניו יורק, לא באיכות התחבורה הציבורית ולא ברמת ההכנסה לנפש. לכן הוא הציע כי התעריפים יקבעו לא על ידי הרשויות, אלא על ידי שרת התחבורה או באישור ועדת הכלכלה. רכז תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל מלצר, אמר בתגובה כי בגלל שהחניה לא מתומחרת נכון נוצר גודש במרכזי הערים, ואם נמתין עד שהתחבורה הציבורית תהייה מושלמת נפספס צעדים שיכולים להשפיע על המצב. הצעתו של ח"כ אבו שחאדה לא התקבלה, והוא ביקש להעלותה במליאה.
ח"כ אורי מקלב ביקש להתייחס לפער בין המחיר ישלמו תושבי העיר לבין מחיר שייגבה מתושבי חוץ, והזהיר מהפקעת מחירים ומפגיעה בתושבי חוץ. הוא הזכיר כי הציע שהפער יעמוד על 20-25 אחוז. היו"ר ביטון אמר בתגובה כי שוחח עם נציגי הרשויות וכי הם מעוניינים בפער מעט גדול יותר, וביקש לקבוע אותו על 30%. הוא הוסיף כי ההצעה לא תפתור את כל בעיית הפקקים, אך תסייע בהורדת עומסים מלב הערים ותאפשר חניה חינם לתושבי הערים בשכונות המגורים שלהם, שהיא מרחב החיים שלהם.
לפיכך אישרה הוועדה כי רשות מקומית שתקבע הסדר חניה שכולל מחיר שונה לתושב ולמי שאינו תושב, תחויב להגביל את הפער הזה בעד 30%. רשות שתחליט שלא לגבות כלל תשלום על חניה לא תוכל לגבות גם מתושבי חוץ, אך אם נתנה פטור מסוים לתושביה, בחלק מהזמן, אז תעריף החניה שישלם תושב חוץ לא יעלה על תעריף המינימום שתקבע הרשות לתושב פנים. ח"כ איתן גינזבורג התנגד לכך ואמר כי זו התערבות גדולה מדי בסמכויות הרשויות המקומיות. הוא הציע לאפשר חופש בעניין זה לרשויות, ואמר כי גם לרשות יש אינטרס שיבואו אליה תושבי חוץ כדי להגביר את פעילות הכלכלה העירונית.
ח"כ אופיר כץ התייחס לכך שלרשויות ניתנו 3 שנים להשלים את ההסדר, והביע חשש מכך שבשל הזמן הרב שיחלוף יהיו רשויות שישכחו לטפל בנושא. הוא הציע כי חצי שנה לפני תום המועד שניתן לרשויות לקבוע הסדרי חניה בעצמן ישלח להן משרד התחבורה תזכורת והצעתו התקבלה. כמו כן, במהלך הדיון ביקש מלצר להבהיר כי לאחר תום 3 שנות ההיערכות ולאחר ששרת התחבורה תקבע אמות מידה לקביעת אזורי חניה, רשות שתרצה לשנות את ההסדר שקבעה תצטרך להתאימו לאותן אמות מידה שתקבע השרה. היו"ר ביטון סיכם ובירך על עוד נושא בפרק התחבורה אותו מאשרת הוועדה מתוך חוק ההסדרים, לקראת אישור תקציב המדינה.
מפנגו נמסר בתגובה: "מובן כי השינוי במחירי החניה ברשויות המקומיות הוא כלי שמטרתו הקלה על גודש התנועה, ירידה בביקוש והפחתת זמן החניה הממוצע. אך לצד השינוי בהסדרים, יש לקדם פתרונות תחבורה ציבורית נגישים ולהאיץ את הפתרונות המשלימים שכבר בהתהוות, דוגמת פתרון הרכבת הקלה שעשויה להתחיל לפעול כבר בסוף השנה הבאה. פתרון החניונים המוזלים בפאתי הערים הגדולות כבר קיים וידוע בקרב הציבור, כעת יש להשלים את המלאכה בעזרת דרכי הגעה נגישות ומהירות למרכזי ההתרחשות. זו תהיה תחילתה של מהפכה משמעותית בענף התחבורה ובהשגת פתרון ארוך טווח לבעיית הגודש״.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חוצפה שאין כמותה
    אני 10/2021/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ממשלת ביזיון, מה נהיה פה????? רק לעשוק את האזרחים עוד ועוד ועוד, אין לכם בושה? מירב מיכאלי , מה קרה? קיבלת שכר של חברת כנסת אז את קופצת מעל הפופיק כי יש לך כסף? את דופקת את האזרחים , זה מה שאת יודעת לעשות בתור שרת התחבורה? את ביזיון כמו חברייך לממשלה ! בושההההה , תתביישו לכם ממשלת גנבים !!!!!!!!!!!
    סגור
  • 1.
    עכשיו המחיר המירבי לשעה 6.90? (ל"ת)
    יצחק 10/2021/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור