כסף וצרכנות

סוף לחובות שקופצים במאות אחוזים? החוק שימנע עושק הלקוחות

חובות נמוכים של לקוחות קופצים לאלפי שקלים בשל אי מענה על דרישה לתשלום וחברות פונות להוצאה לפועל כדי לחייב את הלקוחות בשכר עו"ד עבור פתיחת התיק ודורשות סכומי עתק. הצעת חוק חדשה עשויה למנוע מהחובות לטפוח מסכום זעום לסכום גבוה ולהשית את התשלום לעו"ד על החברה
מערכת ice |  2
שקלים (צילום pixabay)
סוף לניפוח החובות המקוריים במאות אחוזים? חוק חדש שעתיד לעלות להצבעה דורש להטיל את עלות פתיחת תיק ההוצאה לפועל על החברה ולא על הלקוח החייב במקרים של סכומים נמוכים, כמו כן החוק מבקש גם להאריך את פרק הזמן שיש לחייב לטובת הסדרת החוב מ-30 ימים כיום ל-60 יום בעתיד.
ליטל דוברוביצקי דיווח ב-YNET כי חברות מסחריות יפסיקו על פי החוק המוצע להשית על החייבים את עלות עורכי הדין שלהם כשהם פותחים נגדם תיקי הוצאה לפועל עבור חוב נמוך. חברת הכנסת יעל רון בן משה מכחול לבן תעלה את החוק ביום ראשון הקרוב, כשמטרתו היא קביעת קריטריונים אחידים ובהירים עבור תשלומי פתיחת תיקי הוצאה לפועל מול אזרחים חייבים.
 
כזכור, לאחרונה עלו ברשתות החברתיות ובמיוחד בפייסבוק, שורה של סיפורים המתארים את אופן הגבייה הבעייתי לכאורה של מפעילת כביש 6. השיטה: חובות קטנים עבור נסיעות בשקלים בודדים הופכים למאות ואף אלפי שקלים אחרי שנים ארוכות בשל הטענה כי נשלחו מכתבי תשלום שלא נענו והמחיר צבר ריביות.
בכל המקרים טענו החייבים כי הם מעולם לא קיבלו שום מכתב תשלום, אלא רק מכתבי התראה לפני הוצאה לפועל ודרישה לתשלום אסטרונומי בטענה שנשלחו מכתבים לתשלום ללא התייחסות לכאורה, הדבר קיבל כותרת כשכתבת קשת 12 מעיין פרתי חשפה שגם היא חטפה קנס שהוגדל במאות אחוזים בפרק זמן קצר.
במצב הקיים, כאשר לקוח אינו משלם לחברה מסחרית עבור שירותיה, זו מבקשת לפתוח נגדו הליך הוצאה לפועל, כאשר לצורך פתיחת התיק פונות החברות למשרדי עורכי דין אשר עלותם יקרה ועומדת על כמה מאות שקלים, את סכום עלות פתיחת התיק מעבירות החברות ללקוח החייב. שבכך יצטרך להוציא מכיסו סכומים גבוהים נוספים עבור חוב נמוך. המטרה היא לגרום לחברות מסחריות לחשוב פעמיים בטרם הן פותחות בהליך קיצוני כנגד לקוחותיהם, שכן, במידה והלקוח ישלם בתוך זמן קצוב, עלות פתיחת התיק תשולם על ידי החברות.
לאחר שנפתח תיק בהוצאה לפועל בתביעה של עד 10,000, ינתנו 60 יום (במקום 30) לחייב להסדיר את חובותיו. אם החייב הסדיר את חובותיו בשלב זה - כל עלויות פתיחת תיק ההוצאה לפועל לרבות שכר עו"ד יוטלו על הזוכה ולא על החייב. אם לא הסדיר החייב את החוב לאחר 60 יום העלויות יחולו עליו.
מרשות האכיפה והגבייה נמסר בתגובה ל-YNET: "פורסם תזכיר חוק ממשלתי בנושא, שמטרתו לאפשר פתיחת תיק באם הזוכה הראה שעשה מאמץ למסור התראה ולא הצליח, והחייב יוכל במשך 60 יום מהפתיחה לשלם את החוב ללא אגרה ושכר טרחה. סביר להניח שהצעת החוק הפרטית של חה"כ רון תשולב בהמשך עם הממשלתית מתוך כוונה לצמצם את העלויות המושתות על החייב".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    תם עידן העושק והגנבות מהאזרחי
    שדוד 12/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני שלמתי חוב של 500 שח שהגיע ל6000 שח לחפברת פלפון דרך עורך דין שלהם שיהיה להם לתרופות
    סגור
  • 1.
    הזיות
    שלמה חגג 12/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דוח חניה של 140 שקל בטבריה נתבע כעת בהוצאה לפועל ב 2500 שקל אחרי 22 שנה
    סגור