כסף וצרכנות

גל ההתייקרויות לא עוצר: אלה המוצרים שיזנקו אחרי החג

זה כבר מספר חודשים שמחירי מוצרי הצריכה הולכים ועולים, כל פעם קטגוריה אחרת. למרות מאמצים לבלימת ההתייקרויות, המגמה ממשיכה ואחרי החג נרגיש אותה אפילו יותר
מערכת ice |  18
גל ההתייקרויות במשק (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני)
''עליות מחירים'', ו"גל התייקרויות" - אולי המונחים הכי שגורים בישראל בחודשים האחרונים, ולא רק. לפני חצי שנה התחילו ההתראות לקראת מה שיבוא עם הכשלים בשרשראות האספקה ונזקי האקלים שגרמו לחוסרים בחומרי גלם ומוצרים בסיסיים כמו שמנים, קפה ועוד, והנה, לישראל זה מגיע בדיוק לפני תקופת החגים.
חג הפסח שיתחיל בעוד יומיים, מהווה נקודה צרכנית משמעותית בשנה, וההתייקרויות האחרונות מורגשות היטב בסלי הקניות. מעבר לפינה נמצא גם החג הלאומי, יום העצמאות, שמגיע כל שנה שבוע וחצי אחרי פסח בדיוק, והשנה עליות המחירים יורגשו גן שם.
לצד ההתייקרויות של עופות ובשר, אחרי החג אנחנו עומדים לחוות התייקרות נוספת במוצרי נייר, חומרי ניקוי, גבינות, ועוד. כל אלה עומדים להתייקר באופן מורגש עד ל-15% למוצר. קטגוריה נוספת שעומדת להתייקר לקראת יום העצמאות היא המנגל. מנגלים צפויים להתייקר ב-25% למוצר, וגם הגחלים צפויים לרשות עליה של 15%, כך לפי כתבת הצרכנות של תוכנית חיסכון מעין פרתי.
המועצה הישראלית לצרכנות השיקה לפני שבועיים סל מוצרים חדש המונה כאלף מוצרים וכולל את מוצרי המזון, הניקיון והטואלטיקה הנמכרים ביותר בכל קטגוריה, ככלי נוסף לסיוע הצרכנים להתמודד עם יוקר המחייה. הסל הראשון לפסח - השוואה של מוצרי ניקיון.  ממוצע סל  מוצרי הניקיון לחג עומד על 329  שקל בסך הכל, הפער בין הרשת היקרה לרשת הזולה  עמד על 62%, כאשר רכישת מותגים פרטיים  תוזיל את המחיר של מוצר בודד ב-58%.
הסל הגדול כולל 110 מוצרים, סל השוואתי כולל 23 מוצרי ניקיון מהנפוצים והנמכרים ביותר בשוק שנמצאו  ב-32 רשתות עליהן  נערכה השוואת המחיר. בדיקה מדגמית של מוצרים מובילים אל מול מותג הבית . מתוך רשימת הרשתות שנבדקו, הרשת שמכרה את סל הניקיון במחיר היקר היא "מיני סופר אלונית" שעלה 465 שקל, בעוד הרשת הזולה היא רמי לוי עם 287 שקל בלבד לסל. 
מחסני השוק הגיעה למקום השני בטבלה עם סל בעלות של 291 שקל, שופרסל אונליין הרחק מאחור עם סל של 301 שקל, ויקטורי גובה 308 שקל עבור אותו הסל, כאשר יינות ביתן מצריכה את הלקוח לשלם 310 שקל עבור הסל.
כל החברות בין רמי לוי לבין יינות ביתן נמצאים בטווח של עד 10% התייקרות מהסל הזול ביותר. פער של עד כ-24 שקל, לעומת זאת, הרשתות שיקרות יותר מסך הסל של רשת פוליצר יקרות ביותר מ-10% מהסל הזול ביותר. מתוך נקודת הנחה שלא קונים את כל 23 המוצרים הללו, יחס הסלים עשוי להשתנות לטובת חברה אחרת.  הצרכן צריך לבחון את סל המוצרים שהוא נוהג לרכוש ולבחור ברשת בה רוב המוצרים שהוא רוכש נמצאים בטווח המחירים הנמוך.
 
במבחן הקפסולות ג'ל לכביסה של אריאל (55 יחידות) – הזול ביותר 35 שקל ברמי  לוי לעומת 78 שקל בקינג סטור- הפרש של 43 שקל. מגב סיליקון עם תופסן בסופר ברקת יימכר ב-25 שקל ואילו ב-65 שקל בחצי חינם, הפרש של 40 שקל. כפפות לטקס של סנו סושי- במיני סופר אלונית ימכרו ב-22 שקל  ואותן כפפות ימכרו בקינג סטור ב-45 שקל.  נוזל לניקוי רצפות בניחוח אויר הרים (המותג הפרטי של יוחננוף) 2 ליטר זול ב-52 אחוז מריצפז פלוס של סנו 2 ליטר שנמכר ב-52 אחוז יותר. 
מנכ"ל המועצה עו"ד עופר פיינשטיין: "המלחמה ביוקר המחיה משותפת לצרכנים, משרדי הממשלה, כנסת ישראל, ורגולטורים שונים. אך השפעת העלייה ביוקר המחיה משפיעה ישירות על כיס הצרכן. המועצה הישראלית לצרכנות משיקה מוצר ייחודי, בו יבחנו ויחשפו המחירים של שורה ארוכה מאוד של מוצרים, הנמכרים ברשתות השיווק. סל המועצה החדש אף יבחן את התוצאה בפועל של מחירי מוצרים בעקבות מדיניות ממשלתית (כהפחתת מכס, הקלות ביבוא ועוד").
סל המועצה לצרכנות יהווה כלי נוסף בידי הצרכנים לבחינה השוואתית של מוצרי הצריכה. הסל יפנה את הצרכנים לרשתות המזון הזולות ביותר, וכן לאלטרנטיבות הקיימות בשוק למוצרים יקרים.
תגובות לכתבה(18):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    המחירים מזנקים
    אחת שאחכפת לה 04/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ומה יהיה עם השכבה החלשה שאין לה פנסייה וחיה מקיצבת זיקנה והבטחת הכנסה וחיה בשכירות. הם יצומו, חוסר הגיון משמעותי, מעלים הקצבה בשקלים בודדים ומעלים מחירים בעשרות אחוזים. כמה אפשר לרדת מטה?? כיצד ישרדו. בושה וכלימה שאנשים שעבדו שנים היום נזרקים כמו כלבים. אין דין ואין דיין. מה קורה לכם שם למעלה אתם משמינים מנחת ומאוכל הכי טוב והם מתים לפת לחם. הרוע משתלט עליכם. אין לכם טיפה של אנושיות הם נתנו את הנשמה למדינה. מדוע עליהם להגיע לחרפת רעב. מזעזע. ??????????
    סגור
  • 15.
    אושר עד (ל"ת)
    ויצמן יגאל 04/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    רציתם ז… קיבלתם ז…. (ל"ת)
    אני 04/2022/16
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 13.
    צרכנות
    שיין 04/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הממשלה יוזמת את ההתייקרו ובראשה ליברמן שעושק את מעמד הביניים. כנסת ישראל זה גוף שלא באמת קיים. מי סופר אותו ולמה.... חייבים לצמצם את צריכת המותגים ולא לקנות ברשתות אלא בחנויות פרטיות ואצל ירנים או קצבים פרטיים. גם כך הסחורה שם הרבה יותר טובה.
    סגור
  • 12.
    העיקר הערבים נהנים מוילות בלי ארנונה. נמאסתם!!! (ל"ת)
    מירבי 04/2022/16
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    אז על מה ליברמן מתגאה??? על מי הוא עובד???
    מירבי 04/2022/16
    הגב לתגובה זו
    5 0
    נחנקנו !!!!
    סגור
  • 10.
    כמה זיבולין ושטיפות מוח.יאללה גזגזו מהעיניים (ל"ת)
    אבי חיפה 04/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    יוקר המחיה
    מנדבה 04/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל פעם דעומדים להעלות מחירים רק רמי לוי תמיד מקום
    סגור
  • 8.
    מה ען התחזרות השקל?
    David 04/2022/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    השקל התחזק מאד בשנים האחרונות. זה היה צריך להוריד מאד את המחירים כולל מחירי הדירות. זה לא דרה. הסיבה העיקרית לכך שהמחירים עולים הינה אחת- אנחנו משלמים. אם על עליות מחירים היינו מפסיקים לקנות או מצמצמים מאד את הקניות המחירים לא היו עולעם
    סגור
  • 7.
    ממשלת פלסטין ישראל בידועה כממשלת האחים
    צדק 04/2022/14
    הגב לתגובה זו
    10 0
    המוסלמים כמו גם ממשלת המיסים דואגת שהמחירים יעלו בקיצוניות בכל תחום ובכל דבר שקיים והכל בכוונת מכוון כי צריך להעביר לאחים המוסלמים 53 מיליארד שקל ולכן דואגת גם לריבית בנק ישראל לעלות ומתעלמת ממחירי הדיור שנושקים מעלה מעלה!!!!הכל מאחורי הקלעים לכאורה!!!!!! במדינה בה לא יצאו להפגנות הכל יעבור חלק!!!
    סגור
  • 6.
    ממשלת האסון ממשלת פלסטין ישראל הידועה כ (ל"ת)
    צדק 04/2022/14
    הגב לתגובה זו
    10 1
    סגור
  • 5.
    אושר עד?
    שמ 04/2022/14
    הגב לתגובה זו
    5 0
    שמעתם עליהם?רשת לא קטנה שמשרתת עשרות אלפי משפחות?לא?אני לא דתי וקונה שם באופן קבוע יחד עם קניה קבועה אצל רמי לוי.המחירים אצל שניהם יקרים וזולים.מה שיקר אצל רמי קונה אצל אושר היותר זול!ולהפך.לא ברורה לי ההתעלמות הקבועה מהם
    סגור
  • 4.
    היצרנים לא אשמים ! ליברמן אשם!!
    נס 04/2022/14
    הגב לתגובה זו
    11 2
    הוא העלה את מחיר הדלק וכתוצאה מכך כל המוצרים יתייקרו
    סגור
  • 3.
    סל מוצרים הוא הבלוף הגדול
    הנושך 04/2022/14
    הגב לתגובה זו
    9 0
    תנו מחיר למוצר ולא עלות של סל. לכל אחד הסל שלו הוא שונה.
    סגור
  • 2.
    הכל עולה
    דודו אוהד 04/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 3
    והתורים בנתב"ג לא נגמרים. עם ישראל לא עוצר ונראה לעיתים שהכותרות על עליות מחירי המזון לא מדאיגות ולא מעניינות אותו. אומנם יש היום המון כתבים פרשנים בענף שמחפשים כותרות אבל מה באמת עלה? העוף? אף פעם לא היה זול יותר מהיום, יש המון ירקות ב-1.90שקל גזר, תפ"א, בצל יבש - אני לא ירקן אלא צרכן פשוט אבל באמת אולי שכמה עיתונאים יעשו הסבה מקצועית....מספיק עם הבכי כאשר תורי ענק משתרכים בנתב"ג. אז שיהיה לנו חג שמח.
    סגור
  • מפעל גזים ושתיקת המועצה לצרכנות
    זוטא 04/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אם אתה קורא לזה ירקות אז.... מה לגבי פלפלים, עגבניות שרי, חסה אייסברג, קישואים, ברוקלי, בטטה?? אה? הכול עלה בעשרות אחוזים ומשקרים לכולם עם חישוב המדד. הבנקים ביטלו את כל התוכניות צמודות המדד כי הבינו לאן זה הולך. נסו לפנות להשיג הצמדה למדד יתקבלו פיכ. המועצה לצרכנות שותקת. היא מפחדת מהבנקים. לא תיכנס בהם על העושק
    סגור
  • אל תדאג עוד מעט יקבלו איתות חזק מכל ההלוואות
    צדק 04/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שנחקחו ותתחיל לשמוע סיפורים קורעי לב
    סגור
  • 1.
    אצלינו עליית המחירים לא מעלה את המדד
    מור 04/2022/14
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זה סוג של אקזיט שאפשר למכור אותו בכל העולם.
    סגור