כסף וצרכנות

מחירי החשמל בדרך לזינוק מטורף: רשות החשמל בהחלטה דרמטית

בתום מליאת רשות החשמל שדנה בתעריפים החדשים לקראת שנת 2023, הוחלט כי תעריפי החשמל יזנקו בפעם השלישית בתוך שנה, וזאת בכפוף לשימוע
מערכת ice |  1
החשמל בדרך להוזלה? (צילום shutterstock)
בתום חודשים של עבודת איסוף נתונים ובחינות שהובילו הצוותים המקצועיים של רשות החשמל, מליאת רשות החשמל התכנסה הערב כדי לדון בעדכון השנתי השוטף של תעריפי החשמל לשנת 2023.
בפרסום ראשון של חדשות 13 נחשף כי מליאת רשות החשמל הכריעה בשיעורי העליה כך שמחירי החשמל צפויים לזנק בינואר הקרוב בכ8.2%, כאשר מדובר בתרחיש העדין יותר, כאשר התחזיות העריכו עליה של בין 8% ל-12%. מקצה לקצה, מדובר בזינוק של 25% בתעריף החשמל רק בשנה האחרונה. כאשר העליות מתרחשות בעקבות עליות מחירי הפחם.
 
זינוק נוסף במחירי החשמל צפוי להשפיע על כלל המשק יחד עם מגמת ההתייקרויות שרואים בשווקים השונים שנשענים על משק החשמל.
לצד העלייה במחירי הפחם מצטרפים גורמים נוספים שהביאו לעליה בתעריף החשמל:  עיכוב בבניית תחנות הכוח הגזיות שיאפשרו את סגירת התחנות הפחמיות המזהמות באורות רבין; עיכוב בפרויקט הסבת שאר היחידות הפחמיות מיצור בפחם ליצור בגז; אי מתן אישור לשעות יצור נוספות בשל היתר הפליטה הניתן ע"י המשרד להגנת הסביבה על יחידות 6-9 באתר אשכול של חברת החשמל; עליה חדה בשער החליפין הדולרי; עליה מתמשכת במדד המחירים לצרכן; ועליות הריבית בארץ ובעולם.
על מנת למתן את עליית התעריף כמה שניתן, פעלה רשות החשמל יחד עם מנהל המערכת (חברת נגה) לצמצום השימוש בפחם החזוי לשנת 2023 על ידי שינוי הוראות ההפעלה של היחידות הפחמיות. 
 
כמו כן, פרסמה הרשות שימוע לקביעת בסיס יצור חדש לחברת החשמל שבו תוקנה מתודולוגיית מימון מקטע היצור בחברת החשמל והופחתה עלות מקטע זה לצרכנים. המתודולוגיה החדשה כוללת הפחתת שיעור התשואה להון של חברת החשמל והפחתת תקורות המטה והנהלת החברה. 
עוד החליטה הרשות לפרוש את החוב שנוצר בגין הגידול החד בעלות הפחם בשנת 2022 לשלוש שנים, זאת מתוך הנחה זהירה כי ניתן יהיה לסיים את השימוש הפחם ברוב מכריע של ימות השנה בתום שלוש שנים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    פנסיה
    יעקב 11/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שוב צריך להעלות את הפנסיה לפורשים? גם ככה החשבון אף פעם לא ברור ויציב תמיד יש שינויים באמצע התקופה. להפריט דחוף.
    סגור