כסף וצרכנות

יש לכם חובות? המהלך הגדול של בנק ישראל יצא לדרך

בשורה לחייבים ולנושים: רפורמה בריביות על חובות בישראל יצאה לדרך: הקלה משמעותית בדמי הפיגורים

מערכת ice | 
המשכנתאות בישראל בשפל (צילום shutterstock, אביב גוטליב, shutterstock, Magma Images, פלאש 90/ עבד רחים כתיב)
תיקון לחוק פסיקת ריבית והצמדה ולחוק ההוצאה לפועל, שהניחו על שולחן הכנסת, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ',  ושר המשפטים, יריב לוין, עבר בשבוע שעבר בקריאה שנייה ושלישית. מטרת החוק, שהינו בשורה חברתית משמעותית, היא להבטיח כי הריבית בגין חובות בישראל, שהחוק חל עליהם, תהיה מידתית ומאוזנת, כזו שתבטיח לנושים פיצוי הולם מצד אחד, אך לא תייאש את החייבים אלא תתמרץ אותם לשלם מצד שני.
כיום, מנגנון ריבית הפיגורים גרמו לעיוות היסטורי שגרם  לריבית פיגורים לא מידתית. מטרת החוק היא להבטיח כי הריבית בגין חובות, שהחוק חל עליהם, תהיה מידתית ומאוזנת. החוק מפריד את רכיב ריבית הבסיס הכלכלית מרכיב דמי הפיגורים, וקובע כי דמי הפיגורים "יתנהגו" כרכיב מתמרץ – הם יהיו נמוכים יותר משיעורם היום; הם ייעצרו עבור חייבים שעומדים בפריסת התשלומים שלהם; הם לא ייצברו עוד כריבית דריבית כדי למנוע תפיחת יתר של החוב; והם יתווספו בתחנות מוגדרות בזמן ולא על בסיס יומי.

כך, חייב שיעמוד בפריסת התשלומים שלו – רכיב הפיגורים ייעצר לחלוטין ועל ידי כך דמי הפיגור על החוב יפחת בכ-70%. חייבים מתקשים שאינם מצליחים לעמוד בפריסה – יזכו להפחתה של עשרות אחוזים ברכיב הפיגורים. כך תהפוך הריבית למתמרצת לטובת החייבים והנושים כאחד.  
התיקון לחוק הובל על ידי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, מאיר לוין, ושל החשב הכללי, יהלי רוטנברג, והוא תולדה של עבודת מטה מעמיקה שנעשתה על ידי צוות בין-משרדי, בראשות גיל כהן, סגן בכיר לחשב הכללי ובשיתוף משרד המשפטים, אגף החשב הכללי, רשות האכיפה והגבייה, הלשכה המשפטית באוצר ובנק ישראל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה