דיגיטל וטק

מיליוני משרות בסכנה: ה-AI יחסל את התעשייה שמגלגלת מאות מיליארדים?

תעשיית מוקדי השירות בהודו, שמגלגלת מאות מיליארדי דולרים, עומדת בפני טלטלה כאשר הבינה המלאכותית מאיימת להשאיר מיליוני עובדים ללא תעסוקה. האם זו רק ההתחלה של מהפכה עולמית שתשנה את שוק העבודה כפי שהכרנו?
רפאל בן זקרי | 
צילום אילוסטרציה AI
תעשיית מוקדי השירות בהודו, שמגלגלת כ-280 מיליארד דולר ומעסיקה יותר מ-3 מיליון עובדים, חווה טלטלה עמוקה נוכח חדירת הבינה המלאכותית לשוק. לפי דיווח של ה"וושינגטון פוסט", תהליכי מיקור החוץ שמהווים את עמוד השדרה של שירות הלקוחות האמריקני, ולא רק, עוברים אוטומציה מואצת שמאיימת לשנות את שוק העבודה ההודי מהיסוד.
כבר היום מיושמים בתעשייה ההודית פתרונות מתקדמים כמו תוכנות שמתקנות מבטא בזמן אמת, מערכות ניתוח שיחות מבוססות AI, ובוטים שמבצעים פעולות שגרתיות כמו איפוס סיסמה או בדיקת יתרה. בנוסף, עוזרי AI אינטראקטיביים ("co-pilots") מסייעים לנציגים אנושיים להגיב במהירות – אך לא פעם גם מחליפים אותם לגמרי. לפי מנכ"ל TCS, אחת מענקיות ה-IT במדינה, "בתוך שנה, הצורך במוקדי שירות אנושיים כמעט ייעלם".
על פי קרן המטבע הבינלאומית, יותר מרבע מהמשרות בהודו חשופות להשפעות ישירות של בינה מלאכותית. אמנם נולדים גם תפקידים חדשים כמו מתייגי מידע, מהנדסי פרומפטים ומאמני AI, אך תהליך ההסבה מקצועית לא פשוט – ו-10%–20% מהעובדים לא מצליחים להסתגל ונאלצים לעזוב.
התוצאה היא משבר כפול: מצד אחד, גובר הביקוש לכישורים טכנולוגיים מתקדמים; מצד שני, שיעור ההשמה בקרב בוגרי אוניברסיטאות במדעי המחשב דווקא בירידה, והשכר הממוצע תקוע. בהיעדר מדיניות הכשרה רחבת היקף, השוק ההודי ניצב בפני אתגר חברתי-כלכלי חריף – עם סיכון גובר לפערים מעמיקים.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה