דיגיטל וטק

"העולם אינו בטוח יותר באמצעות מעקב על אזרחים"

"ממשלות גורמות לאזרחים להאמין שהם בטוחים יותר כשהם במעקב. זה בולשיט", אומרת חברת פרלמנט האיחוד האירופי שגם תעמוד בראש ועדת החקירה לבדיקת השימוש בתוכנות ריגול במדינות האיחוד. סופי אינטוולט, המכונה גם "פיטבול פרטיות" מבהירה בריאיון לכלכליסט: "אני בתחום הזה כבר 20 שנה ועד היום אין לנו בדל אחד של הוכחה שמעקב המוני ושימוש בטכנולוגיות אחרות הפכו את העולם לבטוח יותר"
מערכת ice | 
NSO (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
"ממשלות גורמות לאזרחים להאמין שהם בטוחים יותר כשהם במעקב. זה בולשיט" חברת הפרלמנט האירופי סופי אינטוולט תעמוד בראש ועדת החקירה לבדיקת השימוש בתוכנות ריגול במדינות האיחוד.
בריאיון לכלכליסט היא משתפת: "מה שאני רואה מאז 11 בספטמבר, גם בנוגע לטכנולוגיות חדשות, הוא שאם פעם מדינות היו משתמשות בשירות החשאי כדי לרגל אחרי מדינות אחרות, כעת הן מרגלות אחרי האזרחים שלהן. הן רואות באזרחים שלהן סכנה, והאזרחים הופכים להיות הגורמים החשודים".
 
לדבריה, "בימים אלה לא צריך הרבה כדי שיתייגו אותך כחשוד, ואם ממשלות מפעילות אמצעים כאלו על האזרחים שלהן ואף אחד לא יודע, הם לא יכולים להגן על עצמם. אזרחים לא צריכים לפחד מהממשלות שלהם, זה הופך את העולם על ראשו".
בעברה, פגשה אינטוולט את הצד השני של הגנת הפרטיות ומצאה את עצמה חשודה ברשימה השחורה של המשרד לביטחון המולדת האמריקאי ב־2008, אחרי שדרשה לראות איזה מידע נאסף מנתוני שמות נוסעים בטיסות שלה (PNR). אינטוולט ביקשה את המידע  כחלק מפעילותה למען פרטיות אזרחי האיחוד".
כבר אז היא ידעה להטיל ספק בנחיצותם ובערך המוסף שאלו מייצרים לרשויות האכיפה. ספק זה הפך להיות חלק בלתי נפרד מפעילותיה לאורך השנים והוא זה שהניע אותה בשנה האחרונה לדחוק בפרלמנט האיחוד האירופי להקים ועדת חקירה רשמית לשימוש שנעשה באמצעי ריגול דוגמת פגסוס.
"המנדט של החקירה הוא פתוח לפגסוס או כל רוגלה של חברה אחרת", מדגישה אינטוולט, "נקיים שימועים רבים, ואף שאין לנו תוכנית עבודה רשמית עדיין משום שטרם היה לנו מפגש ייסוד, יש לנו רשימת יעדים מוכנה. בשבוע הקרוב צפויים לבוא בפני הוועדה נציגים של ארגוני זכויות אדם כמו סיטיזן לאב, אמנסטי אינטרנשיונל ועיתונאים שונים כדי להתחיל את התהליך ולשם קבלת תמונה ברורה על הנושא".
חברת הפרלמנט גם מוסיפה כי יוזמנו גם אנשים שהותקפו באמצעות תוכנות אלו ומומחים טכנולוגיים. "אנו מקווים לדבר גם עם הממשלות, אף שאיננו יכולים לחייב את הופעתן ולתשאל את נציגיהן תחת שבועה, אך למזלנו איננו חייבים להסתמך על העדויות שלהם. נשמע חברות כמו אפל, המוסדות האירופיים, הנציבות. כמו כן יהיה לנו ערוץ מאובטח כדי שאנשים יוכלו לשתף מידע חשאי. בתוך שנה נדווח על הממצאים שלנו".
אינטוולט הייתה מהחלוצות להיאבק למען פרטיות אזרחי האיחוד, היא זו שדרשה הערכה שנתית לשלטון החוק של המדינות החברות, פעלה להתמודדות אסרטיבית בנושא "דרכוני זהב" - אזרחויות שניתנות תמורת הון עתק וקשורים, בעיקר לאוליגרכיה הרוסית שמשתמשת בהם כאמצעי להברחת הון, וקידמה נושאים של זכותה של אישה על גופה ושוויון זכויות לקהילה הלהטב"קית שהפכו אותה יריבה מרה של הוותיקן וממשלת איטליה.
בינתיים בארה"ב הוכנסה NSO לרשימה השחורה, מהלך מדיני חריג נגד חברה שפעילותה נתפסת מסוכנת לביטחון הלאומי.
בישראל ובעקבות חשיפת "כלכליסט" נאלצה משטרת ישראל להודות כי היא מפעילה את תוכנת הריגול על אזרחי המדינה, אחרי שטענה שוב ושוב שלא היו דברים מעולם.
העדויות הנערמות על השימושים לרעה שנעשו בכלים אלו ברחבי העולם נגד יריבים פוליטיים, עיתונאים וארגוני זכויות אדם הביאו לסנטימנט שלילי גם באיחוד האירופי. בפברואר השנה המפקח על הגנת המידע של האיחוד האירופי פרסם דו"ח מיוחד שבו קראו להוציא מחוץ לחוק את השימוש ברוגלות מסוג זה של פגסוס וציינו כי "לתוכנת ריגול מתקדמת כמו פגסוס יש יכולת לפגוע לא רק בחירויות בסיסיות, אלא גם בדמוקרטיה ובשלטון החוק".
לאינטוולט יש נתון מפתיע. "הרוב המכריע של האזרחים מאמינים שהם בטוחים יותר בשל השימוש באמצעים אלו", מספרת מי שכבר זכתה במדינת הולדתה לכינוי "פיטבול פרטיות", "כך נאמר לציבור וכך הם מאמינים - שהם בטוחים יותר משום שהממשלה מרגלת אחריהם. זה בולשיט. אני לא אקרא לזה 1984 של ג'ורג' אורוול, אבל אני מצטערת זה פשוט שטויות. כן, בהחלט רשויות האכיפה והשיטור זקוקים לאמצעים מתקדמים כדי להילחם בפשיעה, בטרור ובמעשים רעים אחרים, אבל אני בתחום הזה כבר 20 שנה ועד היום אין לנו בדל אחד של הוכחה שמעקב המוני ושימוש בטכנולוגיות אחרות הפכו את העולם לבטוח יותר. אז את יודעת מה הם אומרים - 'ובכן יש את העדויות אבל אנחנו לא יכולים לחשוף אותן'. אין דרך להתמודד עם זה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה