דיגיטל וטק

אייפון יורד מהמדפים: המדינה הזו מחרימה את מכשירי אפל

בית המשפט בקולומביה אסר על ייבוא, מכירה ופרסום של אייפון ואייפד פרו במדינה, לאחר שקבע כי אפל מפרה פטנטים של ענקית התקשורת אריקסון. אפל, שחוששת מפסיקות דומות ביתר העולם בחודשים הקרובים, מיהרה להגיש תביעה נגדית
יאיר מור |  1
אייפון (צילום unsplash)
סמים, נשק ואייפון: הסמארטפון של אפל צורף בשבוע החולף לרשימת המוצרים האסורים בייבוא, שיווק, מסחור או פרסום בקולומביה. זאת לאחר שבית המשפט האזרחי בבירה בוגוטה פסק ביום רביעי האחרון על תחילת אכיפת חרם על מכשירי החברה התומכים ברשתות דור חמישי.
הסיבה לאיסור המוזר הוא תביעה שהגישה ענקית התקשורת השוודית אריקסון נגד אפל לפני כחצי שנה, בטענה שאפל מפרה פטנטים שלה הקשורים לטכנולוגיית 5G. התביעה הוגשה במספר מדינות, כולל קולומביה, ודרשה לקבוע כי מכשירי אייפון בעלי קישוריות דור 5 – אייפון 12 ו-13, כמו גם מכשירי אייפד פרו חדשים בעלי קישוריות סלולרית – עושים שימוש בטכנולוגיה שלה ללא רישיון תקף, ולכן מכירתם צריכה להיאסר.
 
בזמן הפיתוח של מכשירי האייפון בעלי קישוריות דור חמישי דווקא שילמה אפל לאריקסון דמי רישוי על אותם פטנטים, אך לאחרונה היא הפסיקה לשלם ולא חידשה את הרישיון, ובתגובה לתביעת אריקסון שהוגשה עד מהרה הזדרזה להגיש תביעת נגד. לטענת אפל, אריקסון מנצלת את הכוח שבידיה בזכות הפטנטים ההכרחיים לפעולת מכשירי דור 5 ודורשת דמי רישוי חזיריים. זאת תוך הפרה של מה שנקרא FRAND (ראשי תיבות של Fair, Reasonable, And Non-Discriminatory – הוגן, הגיוני וללא אפליה), מעין אמנה בתעשיית הטכנולוגיה ששואפת לחייב חברות למכור רשיונות לטכנולוגיות הכרחיות במחירים נמוכים ולכל מבקש. אריקסון, אגב, טוענת את אותה טענה בדיוק, רק הפוך – שאפל מנצלת את כוחה הרב כדי לנסות לכפות על אריקסון להציע לה מחיר נמוך מדי.
כאמור, בית המשפט בקולומביה צידד באריקסון. כבר באפריל קבע השופט רונלד ניל אורוזקו גומז כי הפרת פטנט אכן מתקיימת, ובשבוע שעבר פסק כי בשל כך תתחיל המדינה לאכוף חרם על מכירת המכשירים, ורשות המכס תופקד על וידוא כי אף מכשיר כזה לא ייכנס למדינה.
בצעד חריג למדי, הוסיף השופט איסור על אפל לנסות לתבוע את אריקסון בבתי משפט במדינות אחרות על הפרת הגבלים עסקיים – ולכן הזדרזה אפל להגיש תביעה מסוג אחר בטקסס. ביום שישי היא דרשה מבית המשפט של המחוז הדרומי במדינה לקבוע כי אריקסון תחויב לשלם לאפל על כל הפסד כספי שייגרם לה מהפסיקה בקולומביה.
מעניין לציין כי כל המאבק הזה מתנהל במדינה שבה אין כלל רשתות 5G פעילות. אמנם, ב-2020 החלו להתבצע ניסויים של רשתות כאלו על ידי מפעילות הסלולר בקולומביה, והשקתן תוכננה לשנה הנוכחית, אך מאז היא נדחתה לפחות עד 2024. לכן, אפשר להגיד שקולומביה אסרה מכירה של מכשירים על הפרת פטנט שעוד לא קרתה בפועל בתחומה (אלא אם מחשיבים את רשתות הניסוי הסודיות של הספקיות המקומיות, כפי שמציין פלוריאן מילר מהבלוג FOSS Patents). בנוסף, המאבק בקולומביה, שבה 52 מיליון תושבים, אינו העיקר, אלא בעיקר קדימון למאבק במדינות ואיחודים גדולים יותר, בהם מאות מיליוני רוכשים פוטנציאליים של מכשירי אפל, כגון ארה"ב, אירופה וסין.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מעניין מה לרפובליקת בננות הזו ולאייפון,
    תמיר יגאל 07/2022/12
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הזוי
    סגור