בחירות 2022

יאיר גולן על הפלסטינים: "אני לא בטוח שיש עם מי לדבר ועל מה"

בריאיון ל-ice מפתיע ח"כ יאיר גולן (מרצ) ואומר: "אני מוכן לשלב תחבורה ציבורית פרטית בשבת כדי לא להכעיס את הדתיים, כך שבאופן רשמי מדינת ישראל אינה מחללת שבת". גולן מודה כי "הבחירה ברינאווי-זועבי הייתה פשוט טעות" ותוקף בעוצמה את זהבה גלאון: "מפריחה סיסמאות ואומרת שהיא חוזרת, לאיזה עבר מפואר אנחנו באמת חוזרים?"
דוד זולדן |  4
יאיר גולן (צילום יונתן זינדל פלאש 90)
על רקע המאבק המסתמן על ראשות מפלגת מרצ לאחר חזרתה של זהבה גלאון לחיים הפוליטיים, חבר הכנסת יאיר גולן, בעברו סגן הרמטכ"ל, בראיון ל-ice מתכוון להתחרות מול ראש המפלגה לשעבר לאחר החלטתם של שר הבריאות ניצן הורוביץ והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, לפרוש, לפחות לבינתיים ולא להתחרות ברשימה לכנסת לבחירות הקרובות.
אתה חורש את השטח, מה אתה שומע ממצביעי מרצ?
"יש תחושת ייאוש בנוגע לאיפה אנחנו הולכים עם הפלסטינים ולאן זה מתקדם וזה חוזר על עצמו הרבה מאוד פעמים. מצד אחד אני לא בטוח שיש עם מי לדבר ועל מה לדבר ומצד שני מבין שכל הסיפוח הזוחל הזה וחופש הפעולה המטורף שיש למתנחלים בשטח וכל החיכוך הזה הולך וגדל ולא מוביל לשום מקום טוב. אם בימי אוסלו הייתה תקווה ובהתנתקות אמרו שהנה התחלנו מהלך הרי שעכשיו תחושות הייאוש מחלחלות היטב. אפס תגובה לאלימות מתנחלים שנמצאת במגמת עליה וביו"ש יותר ויותר אתה רואה אירועי תג מחיר. בחוגי הבית אני פוגש קהלים חדשים, לאו דווקא אנשי מרצ שאומרים לי אנחנו איתך. אני מאוד חושש מהאיום על הדמוקרטיה מצד הליכוד ואנשי הציונות הדתית יחד עם השחיתות ההולכת וגואה".
 
האם תאפשר תחבורה ציבורית בשבת?
"מרצ היא לא מפלגת נישה. היא לא עוסקת בסקטור כזה או אחר היא מסתכלת על הבעיות של עם ישראל. למרות גודלה הקטן יחסית היא מסתכלת על הדברים בראייה כוללנית. תחבורה ציבורית בשבת וחג אינה עניין רק של יחסי דת ומדינה. זה משפיע דרמטית על יוקר המחיה בישראל. באופן אישי הילדים שלי גרים בת"א. אם הייתה להם תחבורה בשבת הם לא היו מחזיקים אוטו. זה סיוט שכל פעם שהם רוצים להגיע לארוחת שישי אצלנו בבית חייבים רכב כי אין להם תחבורה ציבורית. אני לא בא להתגרות בדתיים ואני לא רוצה להעביר תחבורה ציבורית דרך שכונות חרדיות או ישובים דתיים. לא בא להכעיס אף אחד ולנקר עיניו של איש ואפילו מוכן לשלב תחבורה ציבורית פרטית בשבת כדי לא להכעיס את הדתיים. כך שבאופן רשמי מדינת ישראל אינה מחללת שבת וכל הדדים יוצאים מרוצים. אהלן וסהלן, רק שכרגע זה לא מתאפשר מבינה חוקית אבל אני בעד. תפיסתי הבסיסית כאיש שמאל שהאדם במרכז ולא יכול להיות שמאל שהוא לא אוהב אדם".
לאור פרשת ג'ידא רינאוי זועבי, האם לא עדיף שהמועמדים הערבים יצמחו מתוך המפלגה ויבחרו על ידי מתפקידיה ובכך יהיו מחויבים יותר מאשר להנחית מועמדים מבחוץ?
"כדי להביא הנחתות מבחוץ צריך להיות יוצא מן הכלל ובמקרה הזה של זועבי, זה פשוט לא נדרש. הבחירה ברינאוי הייתה פשוט טעות. זה היה דבר לא נכון והתוצאות מדברות בעד עצמם. אנשים מתפקדים ודרך המסננת הזו של העשייה המפלגתית אתה רואה מי יותר מוכשר ומי יותר טוב ומי יותר משקיע ומי יותר מתמיד. זה לדעתי המנגנון שצריך לעבוד".
 
האם היותך אלוף בצה"ל, ימנע ממצביעים ערבים לתמוך בך? יתכן ויהיו כאלה שיראו בך גנרל בצבא הכיבוש ולא ירגישו בנוח עם זה.
"זה הכל שטויות. השערות מופרכות של יהודים שמתנשאים על ערבים. זו חשיבה פטרונית ביחס לערבים שאומרת 'אה, בגלל שהוא היה אלוף בצה"ל אז אתם צריכים לחוש אליו רגש שלילי'. בשום מקום לא נתקלתי באמירה כזו וזה פשוט עורבא פרח ואין לזה שום אחיזה במציאות. אני גאה בשירות שלי. לא יכול להיות שמישהו שירת את המדינה 38 שנים ויעמוד לו לרועץ במפלגה ציונית. מתווה ביקור האסירים? אם מישהו חושב שזה תרגיל פוליטי מבריק שיביא את המשותפת לתמוך בו - הוא הלך רחוק מדי".
אתה טוען שזהבה שייכת לדור הישן. במה יאיר גולן יותר מעודכן מזהבה?
"הגישה של זהבה שאפיינה אותה כל השנים היא גישה חמקמקה, גישה שדוחה מעליה מצביעים פוטנציאלים ומסבירה כל הזמן למה אנחנו רעים ולמה אנחנו זוועתיים ולא מביאה בוחרים. אם אתה מתמקד כל הזמן בלמה אנחנו רעים כלפי הפלסטינים והציבור שואל את עצמו למה אנחנו כל הזמן מתמקדים בכמה הפלסטינים סובלים. בואו נתמקד במה טוב לנו. אנחנו לא עושים חשבונות מי סבל יותר ומי סבל פחות, זה לא מעניין. אני אומר בוא נבוא ממקום של בניית משהו חיובי. קשה לה להביא קהלים חדשים. בתקופה של זהבה גלאון המפלגה איבדה את השטח. לא היה לה מערך שטח. אני יודע לבנות מערך שטח. אני יודע מה זה לוודא שיש לנו בכל אזור פעיל שהוא בשכר, שיש לו משימה קבועה לגייס עוד ועוד תומכים ביום יום.
אני איש ניהול ומביא איתי ניסיון אדיר בתחומים האלה. לא יכול להיות שמרצ מבחינה פנימית דעכה וזה לא בעיה של כסף כי כסף אפשר לגייס. לא יכול להיות שאנחנו פשוט איבדנו את השטח. זהבה מפריחה סיסמאות ואומרת שהיא חוזרת. אני לא מבין לאיזה עבר מפואר אנחנו באמת חוזרים? אני שואף למפלגה מלהיבה שיוצרת קשר אישי עם הבוחרים שלה. 375 יום בשנה ואפשר לעשות את זה, אני יודע לעשות את זה וזה כל מה שצריך לעשות". 
  
מזהבה גלאון נמסר בתגובה לדבריו של גולן בראיון: "זה כבר עובר כל גבול. "אין פרטנר"? הוא רציני? הוא קרא את מצע מרצ בכלל? אני מבינה שהתכנית של יאיר היא מכירת חיסול לערכים של מרצ, להזדכות על השלום, על זכויות להט"ב  ועל המאבק במשבר האקלים. זאת לא הדרך לנצח את הימין, זא הדרך להיכנע לימין ולעשות למרצ נוהל שכן. מישהו פה התבלבל במפלגה".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אם ילדיו מחזיקים אוטו רק בשביל יום אחד בשבוע
    אילון 08/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז שיזמינו מונית
    סגור
  • 3.
    סיס נישטוק ווס צי רד מיט (ל"ת)
    מוישה גרויס 08/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    המפלגה הטובה בממשלה
    ישראל 08/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    השרים הכי טובים הם תמיד ממרצ
    סגור
  • 1.
    גילוי מרעיש- אין עם מי לדבר
    פדרד 08/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יאיר גולן על הפלסטינים: "אני לא בטוח שיש עם מי לדבר ועל מה" ורק עכשיו הוא גילה את זה.... חבל, זה רשום בספרי ההיסטוריה לאורך כלכך הרבה שנים ועוד לפני קום המדינה.
    סגור