השוק

איך תשפיע הורדת הדירוג על הבנקים? והבנק שזה לא מזיז לו

האנליסט לירן לובלין מבית ההשקעות IBI ניתח את ההשפעה של הורדת דירוג האשראי על המערכת הבנקאית ותוצאות הניתוח שלו מעניינות; וכן, יש בנק אחד שהורדת הדירוג לא תשפיע, לפחות על סיגמנט ההון שלו
ניצן כהן |  1
בנקים (צילום Magma Images)
הורדת דירוג האשראי של ישראל עלולה להביא לתגובת שרשרת. אמנם S&P היא חברת הדירוג החשובה באמת בישראל, אבל לא סביר שהתגובה של S&P תהיה שונה באופן מהותי מהתגובה של מוד'יס להתנהלות הממשלה בישראל. נסביר רק שמוד'יס נחשבת לשמרנית יותר מ-S&P אבל עדיין ליבת העניין מסוכנת מאוד לכלכלה.
אם כן, האנליסט לירן לובלין מבית ההשקעות IBI ניתח את ההשפעה של הורדת דירוג האשראי על המערכת הבנקאית והממצאים הראשונים שלו מדברים על כך שאמנם מחיר ההון של הבנקים יתייקר, אבל יחסי הלימות ההון של המערכת הבנקאית לא תיפגע באופן ישיר מהחלטת  מוד'יס.
אם S&P תוריד את דירוג האשראי של ישראל נניח ל-A פלוס (היום דירוג האשראי של ישראל ב-S&P הוא AA מינוס) אנחנו כבר בסיפור אחר. לפי לובלין, יחס הלימות ההון של בנק הפועלים יפחת ב-0.23%, יחס הלימות ההון של הבינלאומי יפחת ב-0.26%, היחס הזה במזרחי יפחת ב-0.12% כשהיחס הזה בדיסקונט ירד ב-0.2%.
באופן עקרוני כשיחס הלימות ההון במערכת הבנקאית יורד, מבלי שהרגולציה (הפיקוח על הבנקים) מפחיתה אותו בהתאם, הרי שהמערכת הבנקאית צריכה לרתק יותר הון וזה אומר או שהיא מגייסת כסף באמצעות הנפקת מניות, ובמחירים האלה זה יהיה לא פשוט מבחינת מערכת היחסים של המערכת עם בעלי המניות שלו או שהאופציה השני והסבירה יותר היא לצמצם את האשראי שנמצא בחוץ ולזה יש השפעה לא פשוטה על הצמיחה הכלכלית.
הורדת דירוג האשראי על ידי S&P לא תשפיע על בנק לאומי שבחבר בשיטה שונה למדידת הדירוג הרלוונטי של ההון שלו וזה אומר שכדי שיחס הלימות ההון של לאומי יפחת ב-0.2%, מוד'יס צריכה להוריד את הדירוג שלה לישראל בעוד נוץ' אחד או ש-S&P יורידו את הדירוג ב-3 נוצ'ים.
"להורדת הדירוג של Moody's לחוב של מדינת ישראל ישנה השפעה על תפיסת הסיכון של סוכנויות הדירוג גם על הבנקים, אך הדירוג של Moody's לא משפיע בנקודת הזמן הנוכחית על יחס הלימות ההון שלהם" אומר לובלין.
"לעומת זאת, הורדה עתידית של הדירוג מצד S&P יכולה להשפיע לרעה. הרקע לאמירה הזו הוא הבחירה של הבנקים ב-S&P כגוף מדרג לעניין ריתוק ההון, כשבנק לאומי במובן זה הוא מעט שונה מארבעת הבנקים האחרים.
"בדו"חות הרבעון השלישי לשנת 2023 עדכנו הבנקים אודות ההשפעה של הורדת דירוג פוטנציאלית על הלימות ההון שלהם. נציין כי הצורך בריתוק הון החוב של מדינת ישראל מתייחס לחוב המט"חי ולא לחוב השקלי בגינו לא נדרש ריתוק הון" הוא מסיים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לפי העליות היום בבורסה, הלוואי כל יום יורידו לנו :) (ל"ת)
    100 02/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור