השוק

מנכ"ל החברה שאיבדה 50% מההנפקה בטוח: "החברה בדרך לרווחיות"

סקודיקס דיווחה על הזמנות בסך 1.4 מיליון דולר מלקוח אמריקאי, אבל החברה עדיין הפסדית והמשקיעים איבדו חצי מהכסף מאז ההנפקה לפני כ-4 שנים, מה צופה המנכ"ל אלי גרינברג להמשך ומה צריכה החברה כדי לעבור לרווח? | ראיון
רוי שיינמן | 
אלי גרינברג (צילום אוריין ברטוב)
סקודיקס היא אחת מחברות הדפוס שהנפיקו כחלק מגל ההנפקות של 2021. היא שונה מהייקון וממאסיבית למשל, אבל התחום הגדול הוא דפוס דיגיטלי או טכנולגויה שקשורה לדפוס. באותה תקופה היה הייפ גדול סביב התחום אבל מאז הוא נחלש - הייקון מחקה את כל ערכה ונמצאת בהליך פשיטת רגל, מאסיבית איבדה 97%, נור ירדה ב-67%, ועם ירידה של "רק" 50% מאז ההנפקה, סקודיקס היא בינתיים המניה הכי פחות מאכזבת.
סקודיקס מתמחה בפיתוח מערכות דפוס דיגיטלי לתחום האריזות והדפוס היוקרתי. החברה פיתחה פלטפורמה שמאפשרת להוסיף אפקטים ויזואליים ופיזיים, כמו הטבעה מבריקה, זהב, כסף, מרקם תלת-ממדי ועוד - ישירות על גבי נייר, קרטון וחומרים נוספים, תוך שימוש בטכנולוגיה מבוססת דיו פולימרי. היתרון המרכזי של סקודיקס הוא שהיא מאפשרת ללקוחותיה - בתי דפוס, יצרני אריזות ומותגים - לבצע עיטורים באיכות גבוהה, במהירות ובגמישות, גם בהדפסות בכמויות קטנות, מבלי להזדקק לתבניות או ציוד יקר כפי שנדרש בדפוס המסורתי. 
ההכנסות של סקודיקס מגיעות מ-3 מקורות - מכירת מכונות, שירותים (תיקונים, תחזוקה, חלקי חילוף) וחומרים מתכלים (דיו פולימרי). מאז ההנפקה החברה כמעט הכפילה את ההכנסות שהסתכמו ב-2024 ב-117 מיליון שקל לעומת 69.5 מיליון שקל ב-2023, אבל המשקיעים מאוכזבים שהרווחיות עדיין לא הגיעה.
הסיבה היא שכיום סקודיקס, כמו חברות דומות אחרות, לא מצליחה למכור מספיק חומרים מתכלים/שירותים בהשוואה למכונות. כך נוצר מצב בו החברה תלוי בהזמנות חד פעמיות, שמאופיינות בתנודתיות גבוהה ומושפעות מעונתיות, במקום באספקה רציפה של חומרים מתכלים, שב-2024 היוו רק 18.4% מהמכירות (בתוספת מכירות שירותים - 37.4% מהמכירות).
על הרקע הזה ועל רקע הזמנה בסך 1.4 מיליון דולר עליה דיווחה החברה, שוחחנו עם מנכ"ל החברה, אלי גרינברג, כדי לשמוע על פעילות החברה, מה צריך לקרות כדי שהחברה תגיע לרווחיות, ואיזה מסר יש לו למשקיעים שאיבדו מחצית מכספם תוך 4 שנים מאז ההנפקה?
"אנחנו מוכרים מכונות גדולות שנמכרות בממוצע סביב מיליון אירו ומשתמשות בדיו שלנו, דיו פולימרי", אומר גרינברג. "התהליך מזכיר הדפסת תל מימד אבל על נייר. יש לנו מעל 450 מכונות כאלו מותקנות.  התחרות שלנו זה העולם האנלוגי, יש הרבה חברות שוויצריות ויפניות שעושות מכונות דומות. אנחנו מביאים טכנולוגיה פורצת דרך. שוק הדפוס הוא שוק עצום. 99.99% עדיין נעשה בשיטות ישנות של הטבעה ואנחנו מביאים בשורה דיגיטלית".
דיווחתם על עסקה עם לקוח אמריקאי, יש צפי להזמנות המשך?
"קשה להגיד עכשיו, אבל העסקה הזו היא כבר רכישה חוזרת של אותו לקוח, שהוא מהבולטים בתחום בארה"ב".
אחת הביקורות המרכזיות בענף היא שחברות כמוכם תלויות בהכנסות מחומרים מתכלים ושירותים, שבינתיים לא מתרוממות. מה אתה חושב על זה?
" המצב הכי בריא לחברה שמוכרת גם מכונות וגם חומרים מתכלים/שירותים זה להגיע לאיזון בינהם, 50-50, בפילוח המכירות. אנחנו בדרך לשם. הרווחיות במכירת החומרים המתכלים גבוהה יותר".
בשנה שעברה התקיימה תערוכת drupa שמתקיימת אחת לארבע שנים, כמה היא הייתה משמעותית להכנסות?
"לא בצורה מהותית. העסקאות שסגרנו שם כבר היו על השולחן, זה לא עשה הרבה הבדל".
מה חסר לסקודיקס כדי לעבור לרווחיות?
"אנחנו בדרך לשם, ככל שההכנסות החוזרות יעלו וככל שנגיע ליותר לקוחות שיזמינו מכונות כך נתקרב לשם".
בשנה שעברה נכנסה קרן ג'י אף סי לשליטה בחברה, מה ההשפעה שלהם?
"אנחנו שמחים שנכנסנו משקיעים חדשים. יש להם הרבה ניסיון בשוק. הם חברים בדירקטוריון ומעורבים בנעשה בחברה".
אחרי ירידה של קרוב ל-50% מההנפקה, מה יש לך להגיד למשקיעים?
"המדד לפיו שופטים אותנו צריך להיות התוצאות, אנחנו החברה היחידה בתחום שעשתה מה שהיא אמרה שהיא תעשה בהנפקה. גם קצב הצמיחה חיובי וגם הכיוון למעבר לרווחיות. מאז ההנפקה ה-CAGR (קצב צמיחה שנתי ממוצע) הוא 15%. אנחנו ממשיכים במגמה הזו ולא מסתכלים על המניה אלא הביצועים של החברה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה