השוק

בנק ישראל רכש בחודש אפריל 5.26 מיליארד דולר בשווקים

יתרות המט"ח של ישראל גדלו בחודש שעבר לכ-194 מיליארד דולר והן מהוות כמעט מחצית מהתוצר של ישראל
ניצן כהן | 
פרופ' אמיר ירון (צילום דוברות בנק ישראל)
בנק ישראל המשיך בחודש אפריל לתמוך בדולר ומתוך תוכנית לרכישת דולרים בהיקף של 30 מיליארד דולר, רכש בחודש אפריל 5.26 מיליארד דולר. העליות בשווקים הפיננסים ובעיקר בארה"ב הביאו לשיערוך, כלומר להגדלת יתרות המט"ח של ישראל ב-3.12 מיליארד דולר.
בסך הכל יתרות המט"ח של ישראל גדלו בחודש אפריל לרמה של כ-194 מיליארד דולר שמהווים 48% מהתוצר של ישראל, נתון מדהים בעוצמתו ובחוסר היכולת של שוק המט"ח לתפקד באופן סדיר מבלי שבנק ישראל יתערב במסחר השוטף.
כאן המקום לציין כי בנק ישראל השיק בחודש ינואר השנה תוכנית לרכישת 30 מיליארד דולר בשווקים כדי למנוע התחזקות של השקל כך שתביא לפגיעה משמעותית בכלכלה. מאז חודש ינואר רכש בנק ישראל כמעט 20 מיליארד דולר מה שעלול להביא לניצול מלא של התוכנית עוד טרם סוף השנה.
לאחרונה אמר נגיד בנק ישראל כי הוא אינו כבול ל-30 מיליארד דולר ואם יהיה צורך להגדיל את התוכנית כדי למנוע התחזקות נוספת של השקל הוא יגדיל את היקף הרכישות ככל שיש צורך.
באופן עקרוני אין לבנק המרכזי בעיה להדפיס כסף כדי לקנות דולרים אבל יש כאן בעיה בעיקר בתחום עליית המחירים בכך שנמנעות הוזלות של מוצרים מיובאים ובמקביל היצואנים ממשיכים לשמור על רווחים גבוהים באופן מלאכותי שדוחפים את השקל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה