השוק

כמה הרוויח מי שהאמין במיקי מאוס לפני שנה?

דיסני מאיימת לטלטל את עולם הזרמת הסרטים בסטרימינג, אבל היא כבולה בשרשרת הסכמים סבוכה ודרקונית שהיא יצרה בעצמה לפני עשרות שנים
ניצן כהן | 
דיסני (צילום Istock)
וולט דיסני היא אחת מחברות הסרטים החשובות בעולם. היא הרבה מעבר לאולפני הסרטה, היא הרבה מעבר לבתי מלון ולחוויה שעשועים, היא מפלצת שקושרת את הכל ביחד וכשהיא ניצבת מול הקידמה הטכנולוגית יש לה מחד את כל הכלים להיות המפץ הגדול אבל מאידך, בלי להשתנות היא עלולה להתאדות.
דיסני לקחה קצת לפני הקורונה את העולם המופלא שלה למקום מעניין, היא החליטה להקים מפעל סטרימינג משלה שיתחרה בחברות כמו נטפליקס, הולו וכיוב' ולהציב את הקטלוג המופלא שלה בחזית ולא להשתלב בשירותי סטרימינג קיימים. באופן תיאורטי החיים של דיסני קלים למדיי, הקטלוג שלה הוא הנכס שלה והוא זה שהופך מקור משיכה קטלני למנויים בתשלום אבל גם כאן יש מוקש, ועוד איזה מוקש ונסביר.
המנגנון בעולם הסרטים עבד בעשורים האחרונים בדרך הזו: חברות כמו דיסני הפיקו סרטים בעלות עצומה וכדי להפיץ אותם ברחבי העולם הם נקשרו בשרשרת הסכמים שנוסחו על ידי מיטב המוחות המשפטיים שמפלצות בסדר גודל שלהם יכולים להעמיד וכך למעשה מפיצים ברחבי העולם רכשו את הזכויות לקטלוג במדינות שונות כך שלמעשה אם אנחנו צופים בסרט של דיסני בצרפת, ההכנסות ממנו אמנם מתחלקות בין דיסני ארה"ב למפיץ הצרפתי אבל דיסני ארה"ב לא יכולה להפיץ את הסרט שלה בעצמה בצרפת בין אם בבתי הקולנוע (גם שם יש שרשרת הסכמים סבוכה), בין אם בשירותי הטלוויזיה הרב ערוציים והיום באינטרנט.
למעשה החסימה היא גיאוגרפית ולכן אם בצרפת רוצים ליהנות מהקטלוג של דיסני, הרי שהיא צריכה למפות את החלקים שהיא לא יכולה להפיץ בצרפת ולחשוב טוב מאוד אם היא היא רוצה להכניס את החלק בקטלוג שלא מוגן בהסכם הפצה גיאוגרפי ולייצר חשיפה משפטית למפיץ הצרפתי.
כאן למעשה דיסני גברה על מכשולים טכנולוגיים כשהקימה את דיסני פלוס (לא שיש היום איזה מכשול טכנולוגי בלתי עביר כשיש לך כסף) והיא תקועה ברשת סבוכה של הסכמים משפטיים שלא בטוח שניתן להתגבר עליהם, בטח לא בטווח זמן סביר.
אז מה קרה לנו בשנה האחרונה במניית דיסני. המפץ הגדול היה בהשקה של שירותי הסטרימינג של דיסני, המפגש עם המציאות – שרשרת ההסכמים המשפטיים שלמעשה בולמת את החברה מחוץ לארה"ב, מטלטלת את המניה כבר כמה ימים.
אז אם היה משקיע מפוכח שהחליט להיכנס במפץ הגדול למניה ולקחת חלק במהפכה של האולפנים הגדולים רק לפני שנה הרוויח לא פחות מ-70% על ההשקעה. ועכשיו השאלה מה קורה מכאן ואילך וכאן אנחנו צריכים להבין שהדרך להתמודד עם שרשרת ההסכמים המשפטיים שסידני כבלה בהם את המפיצים שלה לפני כמה עשרות שנים, הרי שהדרך מתפלצת לשניים: או באמצעות התרת כבלים משפטית (לא בטוח שזו החלופה הנכונה כי צריך יהיה לפצות את המפיצים שדורשים, לפחות לפי הפרסומים באירופה) או לוותר עד שיפקעו ההסכמים על השוק מחוץ לצפון אמריקה וכאן יש עוד דרך ארוכה לדיסני לכבוש את השוק, כלומר יש עוד אוויר לחברה לייצר הכנסות, רווחים ותשואה מעניינת במניה שנסכיר, גם משלמת דיווידנדים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה