השוק

אראל מרגלית: "הייטק לא רק להייטקיסטים, אנחנו מחפשים גם אנשים אחרים"

אראל מרגלית, מבכירי וותיקי ההייטק הישראלי מנגיש את תעשיית ההייטק לחרדים, ערבים, מקים מרכזי חדשנות של מרגלית סטארט-אפ סיטי בדרום ובצפון - זה החזון שלו לתעשיית החלומות שהיא לדעתו ההזדמנות הגדולה של החברה הישראלית
ניצן כהן |  3
אראל מרגלית (צילום שחר אזרן)
ההייטק הישראלי עובר מהפיכה משמעותית, כבר לא צריך להיות מהנדס מחשבים כדי להיכנס לתעשייה הזו שנחשבת למתגמלת במיוחד אלא אנשים באים ממקצועות שונים עם התמחויות שונות ועוברים הכשרות במרכזי הכשרה וככה הם למעשה מתחילים את דרכם בעולם ההייטק, מכאן הכל עובר לידיים שלהם. זו המסקנה המרכזית שעולה משיחה שקיימנו עם אראל מרגלית מבכירי וותיקי ההייטק הישראלי.
נראה כי המקום הנכון למרגלית הוא הייטק, הוא מספיק וותיק ומספיק בטוח בעצמו כדי להקים מרכזי חדשות תחת המודל של מרגנית סטארט-אפ סיטי - שיהיו עתודות כוח האדם בין היתר לחברות שהוא משקיע בהן, אבל לא רק ובעיקר הוא לא חושש מהעסקה של חרדים (או נכון יותר חרדיות) או אוכלוסיות שלא היו עד עכשיו בתעשייה הזו, ומקדם הקמה של מרכזי חדשנות בצפון ובדרום, מרכזי חדשנות שמצד אחד בונים אקו סיסטם ונותנים הזדמנות לאוכלוסיות נוספות להיכנס ההייטק הנחשק וכאן כבר הסיפור הופך להיות סיפור כלכלי חדש.
"ההייטק הישראלי חייב להתרחב לזירות נוספות. כבר אלה לא רק מהנדסי תוכנה, חומרה או משהו כזה אלא אנשים שמספרים סיפור, יודעים ליצור דמויות ויוצרים אותם. אלה אנשים שלמדו מקצועות שונים ממה שהיה מקובל בהייטק בעבר, אלה קהלים שהתרחבו הרבה מעבר למהנדסים".
- אתה מהוותיקים בהייטק הישראלי, אתה לא חושש מהשוויים שחברות מקבלות עכשיו, בלי מכירות ועם חלומות גדולים מידי?
"תעשיית ההייטק עוברת דרמה בתקופה הזו. אם אתה חושש ממשבר בסדר גודל של השנים 1999 ושנת 2000 אתה צריך לזכור שנכון שחלק מהחברות שנרכשו אז היו בשוויים מטורפים והרבה דברים היו רק על הנייר אבל מאז העולם עבר מהפכה. בתקשורת, בהעברת הנתונים בעולמות הסייבר וישראל נמצאת בליבת המהפכה הזו.
"ההייטק הישראלי לפעמים קיבל שוויים גבוהים מאוד ולפעמים זה היה הבלחות. תעשיית הביטחון נתנה הייטק הרבה מההמצאות שלה שעברו הסבה לתעשייה האזרחית. ישראל שיחקה במשחק הזה אבל אז העולם התמוטט וכולנו חטפנו את זה והיינו צריכים להמציא את עצמנו מחדש.
"ב-JVP מצאנו את הדרך שלנו בעולמות ה-BI וה-AI ויצאו לנו מזה חברות משמעותיות. השתמשנו בידע שלנו כדי להמציא את תעשיית הסייבר כשהעולם לא דיבר סייבר, אצלנו זה התפתח לחברות בסדר גודל של סייברארק ואני רוצה שתבין שבשנת 2011 כל בעלי המניות רצו למכור את מניות סייברארק ואנחנו קנינו אותם החוצה. הינו 30% בחברה והפכנו לבעל המניות הגדול של סייברארק וזו דוגמה מצויינת לחברה שהוקמה בתעשייה חדשה והתפתחה למה שהיא היום.
"תזכור שאז כל חברות התקשורת התמוטטו ואנחנו דווקא הסתכלנו לאופק והקמנו חברות חדשות על בסיס הידע והניסיון שצברנו. הקמנו חברות על המיחשוב של כרומטיס וגם זה היה ניצחון למרות הסיכונים בקומיוניקציה ורכיבים אופטיים שהחיינו חברה והגענו איתה ל-250 מיליון דולר מכירות. נכנסנו לתחום המדיה וגם בתחום הזה גם לא תמיד.
"את סטודיו האנימציה שלנו הפכנו לעולם משחקי מחשב עם הצלחה גדולה והיום החברה הופכת לקטגוריה של משחקי וידאו שהופכת להיות תעשיה חזקה. ככה מצאנו את דרכנו והמצאנו את עצמנו בחדש.
"היום ישראל הגיעה למקום שבו יש יזמים עם ניסיון ויש דור שני ודור שלישי של יזמים שיש להם רעב ויש משקיעים כמונו שראו דברים ועשו דרך ארוכה ומוכנים לבנות את השולחן העגול הזה כדי לבנות חברה שתהפוך להיות גדולה וזו למעשה ההזדמנות של התעשיה הישראלית".
- אתה מדבר הרבה במונחים של ציונות, אבל מה ההבדל המרכזי בין סטארטאפ ישראלי לאמריקאי?
"אתה צריך להבין את התעשיה הזו, סטארט-אפ אמריקאי הוא אמריקאי, חברה ישראלית היא למעשה בינלאומית ולכן אנחנו צריכים נוכחות בניו יורק ופריז, ברלין ולונדון ,טוקיו וסין כשיסתדרו שם הדברים. ישראל חייבת להיות נוכחת במקומות שיש שם מהפכה ומי שידע לעשות את זה יעשה לחברות האלה טוב. הוא יערבב אנשים מכל העולם בביזנס הישראלי וזו המשימה העליונה, אנחנו חייבים לחיות במרכזי היצירה העולמיים.
"אני חושב שלשם התעשיה הישראלית יכולה ללכת. זה מעניין גם כשאתה מסתכל לתוך ישראל. יש נושאים חדשים שישראל יכולה להיות מעצמה בהם. הפודטק יכול להיות נכס שיעשה מהפכה שתצא מהגליל לכל העולם. הרפואה דיגיטלית שתצא מהעיר התחתית בחיפה, הטכניון יכולים ליצור משהו גדול שיהיה מחובר קשור למספר מוקדים בעולם. באר שבע יכולה להיות מעצמת סייבר למרות שהממשלה לא הייתה מספיק חזקה שם, אבל הנגב המזרחי יכול לבוא עם משהו גדול יותר ממה שהיה בעבר.
"גם ירוחם, אופקים ומצפה רמון והישובים הבדואים יכולים להיות שם".
- בוא רגע נדבר על החברה החרדית.
"החרדים זו ההזדמנות החברתית הגדולה לשיתוף פעולה שנכשל בפוליטיקה אבל יצליח בהייטק. אתה צריך להבין, רוב הנשים החרדיות יודעות אנגלית. יש להן שנות השכלה והן הרבה יותר משכילות מהגברים במקצועות הליבה. תראה מה קורה בירושלים. 3 בניינים בקריית שאול מלאים נשים חרדיות שנמצאות בהייטק. אני אומר לך, כל מרכז הכשרה מקצועית להייטק שתפתח לחרדים יתמלא מהר מאוד ולא יהיה יותר מקום. אני לא רוצה שתטעה שילוב של חרדים בתעשיה זה אחד האתגרים הגדולים אבל זה הולך לעשות מהפכה לא רק בהייטק.
"תראה מה קרה בירושלים, פתאום שליש מהעיר מתחיל להתפרנס, יש פתאום בתי קפה, יש מכוני כושר. אתה חייב להבין, החרדי לא צריך להיות כמוך, יש לו את אורך החיים שלו, החזות שלו אבל הם רוצים להשתלב וזה מתפתח הרבה יותר מהר ממה שהרבנים מבינים ומהם קיבלנו מילה אחת - פרנסה. מבחינתי זה לגיטימי שקודם הנשים יבואו ואחר כך יגיעו הגברים ואחר כך יגיע הציבור הערבי".
- בלי השכלה בתחומי ליבה, איך הם ישתלבו?
"לא איכפת לי שיכנסו קודם למרכזי קול סנטר ולאט לאט יעברו הכשרות, יצברו ניסיון וביטחון וישתלבו - אבל זו עתודה מצויינת.
"תזכור, במערכת הבריאות היו ערבים בעיקר סניטרים והיום הם ממלאים תפקידים מרכזיים כמו רופאים, אחיות, מדענים ופגשנו אותם בחזית משבר הקורונה זה אומר שהמפכה שהתחילה בכניסה לעולם הסניטריה הייתה רק הצעד הראשון, מכאן אנשים נחשפו לתחום והנה תראה איפה אנחנו היום. המהפכה הבאה היא כלכלית כי הם הולכים להיכנס להייטק, הם רוצים להיות חלק".
- זה אומר לצאת למרכזי המגורים של הציבור הערבי והחרדי?
"שים לב מה קורה היום בצפון. הצפון זו ההשקעה הכי מעניינת בישראל. אנחנו עוזרים ליצור שם תעסוקה וזה נותן אלטרנטיבה במרכז. בקריית שמונה, עיר קטנה, זו מהפכה פשוט ענקית. ראש עיר בן 33, חצי מהמועצה מתחת לגיל 35 ופעם ראשונה היא לא בגירעון וחיבור עם קיבוצניקים שנותן יצירה מדהימה. 
"אני כל יום בפגישות אסטרטגיות, בעבודה סיזיפית עם היזמים והיזמיות איך לבנות עסק אמיתי, בינלאומי ואיך לעשות מרכזי פיתוח ולא רק באוקראינה אלא בצפון הארץ, בדרום הארץ. אנשים מחפשים עבודה ואנחנו עושים הכשרות, נותנים להם מקצוע או לפחות פותחים להם את הדלת לתעשיה ובעוד כמה חודשים כל אחת מהחברות שלי תוכל לקחת משם עובדים.
"אלה למעשה סטודנטים צעירים שקיבלו הכשרה באחד על אחד אצלנו וכל המיתוס הזה שאתה חייב להיות מהנדס כדי לעבוד בהייטק זה סיפורים שלא מחוברים למציאות. ההייטק מחפש היום מספרי סיפורים, אנשים ויזואליים, צלמים וכן הלאה. ההייטק טק מתרחב מעבר למהנדסים.
"קודם הטכנולוגיה הייתה חזות הכל, היום היא משרתת קונספט גדול יותר והיום החיבורים משמעותיים - יש להם תפקיד. הייטק להייטקיסטים מפסיק להיות מעניין ובמקום להתבדל הוא צריך להיות הגשר החברתי הגדול בישראל".
-למעשה אתה מייצר מרכזי חדשנות בינ"ל בצפון ובדרום ומכשיר את עתודות כוח של הענף.
"נכון, זה עתודות כוח האדם אבל גם חושף אותי לדברים חדשים. מאיפה ידעתי על הפודטק? באתי להקשיב למה קורה בגליל, בתור חבר כנסת ופתאום ראיתי רעיונות שעם יד מכוונת יכולים לעשות מהפכה. לא השקעתי בחיים בחקלאות, ישבתי והקשבתי לאנשים שלא ידעו מה הם רוצים מעצמם, הם רצו לעשות סייבר אבל אז הבנו שיש להם טבע, הם יודעים לייצר מזון, הם ואנחנו יודעים טכנולוגיה ופשוט קראנו לזה בסוף פודטק וזה יעשה מהפכה. איך זה התחיל? פשוט, חיבור בין אנשים מרקעים שונים, ממקומות שונים, ממקצועות שונים שרוצים לכבוש את העולם".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    קצת כללי מידי - יש לי כמה שאלות
    גלית 07/2021/27
    הגב לתגובה זו
    3 0
    1. הגעתי לפה דרך הלינקדאין של אראל. הוא מספר שם, ופה, על כך שיש בהיי טק מקום לבעלי מקצוע מתחומים מגוונים. לא כל כך הסברתם איך זה בא לידי ביטוי. נניח שאני מוסיקאית, פסלת או ליצנית רפואית ורוצה לעבוד בהיי טק. איך זה עובד? למי אני פונה? ואם אני צריכה לעבור הכשרה - על חשבון מי? האם במקביל להכשרה אני מתחילה לעבוד ישר (למשל בקול סנטר כמו שאראל ציין), ומקבלת שכר שיאפשר לי להעביר את הזמן במהלך ההכשרה, או שאני נדרשת לממן את עצמי? 2. איזה משרות אראל חושב שכפסלת, נגנית צ'לו או ציירת, מתאים לי לאייש בסטארטאפ ... למשל בתחום הסייבר? או שאולי לדעתו, אני צריכה לעשות הסבה מקצועית, ללמוד פיתוח או מקצוע אחר "היי טקי", לזנוח את העיסוק שלי בתחום שאני אוהבת או את החלום לעסוק בתחום שאליו יש לי זיקה, לעבוד כמתכנתת וזה שיש לי ברקע משהו אמנותי, לדעת אראל, יהפוך אותי למתכנתת מוכשרת יותר? 3 בכתבה נפלה טעות כתיב. תוחלץ החיים של חרדים, די דומה לזו של חילונים. ניצן, כתבת בטעות "אורך חיים" במקום "אורח חיים" ..
    סגור
  • אראל הוא רב תכליתי
    אראל 08/2021/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אל תגזימי, אראל מרגלית הוא מספר סיפורים לא יזם אמיתי. מאחורי הקלעים אם תנברי בכל פעילות של אראל תמצאי שאו השותפים שלו הם יוצרי הקסם או אנשים\אירגונים שיצרו את הכול, והוא סיפר שזה שלו. פוליטיקאי בשקל, לא יזם.
    סגור
  • 1.
    מעורר השראה (ל"ת)
    נעמה 07/2021/26
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור