השוק

ארקיע וישראייר מאיימות: דורשות מהאוצר מענקים כמו אל על

שיאים של זילזול בכסף ציבורי נרשמים בתקופה האחרונה ובישראייר וארקיע הבינו שאם משלם המסים מחלק כסף לאל על אז למה הם לא משתתפים בחגיגה; שלושת המנכ"לים של החברות פנו לאוצר בשורה של דרישות שתכליתן להזרים להם כסף ציבורי והרבה
ניצן כהן |  19
הדרמה באל על (צילום Olivier Fitoussi/FLASH90)
שיאים של זילזול שלא לומר חוצפה נשברים בענף התעופה הישראלי בתקופה האחרונה. אם אל על ובעל השליטה בה, קני רוזנברג, הופכים את כספי משלם המסים לכספומט פרטי ובלתי מוגבל אז למה לא גם לישראייר וארקיע?
והאמת? הם צודקים, אם האוצר לא יעשה סוף לדבר הזה הרי שהאזרח הישראלי המצוי, זה שמשלם מסים, משרת בצבא, מתחסן, שומר על ההוראות והחוקים ומכבד את החלטות הממשלה - ימצא את עצמו מוותר על מערכות כיפת ברזל, על מיטות בבתי החולים, על שעות לימוד בבתי הספר וכל זאת כדי למלא את הקופה של חברות התעופה, קופה שתמיד ריקה ומתמלאת בכסף ציבורי שנזכיר - הוא לא כסף של אף אחד.
את הסיפור של אל על כבר אין צורך לספר פעם נוספת. אבל בקליפת אגוז נזכיר שמשלם המסים הזרים לקופה שלה 200 מיליון דולר כמקדמה על חשבון עלות הטסת אנשי ביטחון ישראלים. התנאי היה שהחברה תצא להנפקה ובעל הבית - קני רוזנברג (או אלי רוזנברג או מי שזה לא יהיה) יזרימו 43 מיליון דולר במזומן לקופה המידלדלת של החברה. זה כמובן לא קרה. כלומר, החלק של תרומת הבעלים.
האוצר, החליט שכספי משלם המסים עדיין לא הפקר אבל בהחלט קרובים לשם ולכן החליט לתת הלוואה (שכנראה ולא תוחזר לעולם) של 50 מיליון דולר לאל על בתמורה להלוואה של הבעלים (במקום הזרמת כסף כפי שנקבע בהסכם הקודם שלא כובד). אבל אל על מנסה לקחת את משלם המסים שלב אחד קדימה. למה לקבל הלוואה אם אפשר לקבל מענק? והיא דוחה בשאת נפש את הצעת האוצר ודורשת 100 מיליון דולר מענק קורונה. משל כולם צריכים להתמודד עם הקורונה להוציא החברה שלעולם לא נשביע את רעבונה לכסף ציבורי.
והנה הבוקר נשברים שיאים חדשים של חוצפה. אם אל על מבקשת מענקים, למה לא גם ישראייר וארקיע. והנה שלושת מנכ"לי חברות התעופה שולחים מכתב משותף לאוצר, מכתב שבימים אחרים של משילות וכבוד לכספי משלם המסים, שומר החוק והוראות הקורונה, משרת בצבא - היה נחקר היטב ברשות התחרות.
ומה כתוב במכתב? 
שלוש חברות התעופה מלינות על מצב העסקים שלהן בתקופת הקורונה ודורשות פיצוי בגין התפשטות המגיפה על הוריאנטים שלה וכדומה. אם אתה בעל עסק שנפגע מהקורונה, הרי שבמדיניות של הממשלה החדשה לא תקבל פיצוי/ מענק או משהו כזה אלא אם אתה חברת תעופה. ודרך אגב, נראה שתקופת החגים והקיץ לא היו כאלה רעות לחברות התעופה.
אבל רגע, הן דורשות עוד והרבה כי הרי משלם המסים אחראי לקורונה. הן דורשות להקים קרן במימון ציבורי להשבת כספים לרוכשי הכרטיסים שביטלו טיסות. אתם מבינים? רכשתם כרטיס טיסה, חברת התעופה לקחה את הכסף לקופה שלה ואם ביטלתם המדינה (משלם המסים שומר החוק) ישיב לכם את הכספים.
רגע, זה עוד לא הסוף. הן דורשות תוספת כסף על קווי תעופה חדשים שיושקו עם החתימה על הסכמי אברהם למדינות המפרץ. אתם מבינים? לא מספיק שאל על מבטלת קווים ולא מחזירה את הכסף שקיבלה על תשלום לאנשי אבטחה שלא יטוסו לעולם, אלא הן רוצות עוד כסף על אנשי אבטחה אחרים שיטוסו.
רגע, גם זה לא הסוף. שלוש חברות התעופה מבקשות לבטל תשלומי חובה לרשות שדות התעופה. נו מצויין, מה השלב הבא? נפטור אותם מתשלום מס הכנסה? ביטוח לאומי? אם כבר כספומט פרטי אז עד הסוף.
תגובות לכתבה(19):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    יום שחור
    פורש 09/2021/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברת אלעל נפגעה 30% מהקורונה ו-70% משוד כספי החברה שהתרחש לאור יום לפני הקורונה. ליבי על העובדים רמסו להם את החיים
    סגור
  • 15.
    הם צודקים, הממשלה גרמה למצב
    תומר 09/2021/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד המשבר החברות התנהלו ללא בעיות. המשבר נכפה על כולם כסדר עולמי חדש של הממשלות, ועל כן יש לפצות את כל מי שנפגע מההחלטות הזדוניות הללו. לא רק בענף התעופה כמובן.....
    סגור
  • 14.
    מגמתיות
    אזרח 09/2021/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שם לב שאתר זה מפזר רעל באופן עקבי על אלעל אולי צריך לעשות בדק בית גם אצלכם…..
    סגור
  • 13.
    ארקיע ? אין חברה כזו
    אני 09/2021/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בתור מי שרכש כרטיס לאחרונה מחברת ארקיע ולא קיבל שום הודעה על ביטולה ולא זכה לשום מענה טלפוני בשעות העבודה כפי שמבטיח המענה האוטומטי , אני מניח שבכלל אין חברה ואין שום צורך לתמוך בחבורת המתחזים הטוענת שצריך להזרים לחברה כסף או לתמוך בה. חג שמח ארקיע.
    סגור
  • 12.
    עלוקות
    צביקה 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכי נכון , לא להיום לאתמול, לסגור את חברות התעופה הישראליות, הן לא חברות לאומיות, הן חברות קפיטלעסטיות חזירות, הכוונה חא לאנשי התחזוקה והטייסים, הכוונה לבעלי החזירים. אני עושה הכל לטוס בחברות מעובדוץ ויותר הוגנות, העולם שופע בהם.
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    להפסיק את ההזרמות המטורפות האלו
    בני 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הגיע הזמן שהחהרות יפשטו רגל,יתיעלו ואחר כך מישהו יקנה אותם במחיר ריאלי ללא סובסידיה וללא עזרה . ולא יקרה כלום אם לא תהיה לנו חברת תעופה . במצבי חרום נשלם פי 5 על כל טיסה והרבה חברות יעמדו בתור להטיס אותנו העלות תהיה הרבה יותר זולה. או שיבינו הבעלים כי הם צריכים להזרים כסף ומיד
    סגור
  • לא המדינה צריכה לשלם
    שמגר 09/2021/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל אלו שכיהנו באל על טרום הקורונה :הבעלים ,הדירקטוריון, שני המנכ״לים, סמנכ״לית כספים , הסמנכ״ל בנה של הבעלים , מבקר החברה . כל הנ״ל הם ורק הם צריכים לשלם תרתי משמע . קול קורא לפתיחה בחקירה פלילית.
    סגור
  • 10.
    חוצפנים ארקיע חברה רעה צריך לסגור אותה
    מאיר 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ארקיע חברה רעה מצפצפת ומשקרת ללקוחות שלה מספרים סיפורים על מנורות שרופות כאשר אין להם מטוס החברה הזאת בושה צריך לגרום לה להסגר לא לתת להם אגורה.
    סגור
  • 9.
    תעופה
    רונית 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    והוא אשר חשבתי,שימצאו,הרועשים,והבוחשים,והמתחרים כל השנים,אשר יתקעו לא רק מקלות בגלגלים,אלא גרוע מכך....יננעל העולם.. אתם עובדים ומתפרנסים יפה,אז למה לפגוע בלחמם של אחרים,בזמן הרמת כוסות יין . ואני מקווה,ומתפללת ששר האוצר,שעשה כמה תפקידים בממשלות ישראל,יפעל לטובת כל אזרחי המדינה,כולל עובדי אל על. נם נולדו כאן,שירתו בצבא,נתנו מכוחם וליום בנאמנות אין קץ,ולכן יש להתייחס אליהם בכבוד,ולא כמו בשק החבטות.
    סגור
  • 8.
    המדינה לא צריכה לשלם
    גדי ע 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    3 1
    המדינה לא צריכה לשלם לחברות התעופה, חברות התעופה הן עסק, ענף התעופה הוא ענף אסטרטגי למדינה והסכמי התעופה הם הסכמים בין מדינות, לכל מדינה ומדינה בעולם יד אינטרסים בענף, כמו שמירה על פעילות שיוצרת הכנסות ממיסים, הבאת תיירים ושמירה על נגישות, מדינת ישראל חתמה על הסכמים בנושא השמיים הפתוחים ומקפידה לא לאכוף את הסעיפים בהסכם, דבר שגורם לחברות הישראליות להיות בעמדת נחיתות בגלל מגבלות כגון אי הכנסת החברות הישראליות לבריתות הגדולות, מגבלות בטחון, גודל ועוד... מדינת ישראל צריכה להגן על זכויות האזרחים שלה באמצעות אכיפת ההסכמים וצריכה להגן על זכוית עובדי החברות (מדובר בעשרות אלפים מתפרנסים מהענף), עובדים אשר משלמים מיסים וצורכים מוצרים בישראל. המדינה נכשלה בהגנה על הענף מסיבות פופוליסטיות ולכן הגיע מצב שבו החברות על סף קריסה. צריך להחליט אם יש צורך בחברות תעופה ישראליות (גם כנכנס אסטרטגי, ראו מה קרה בנתב"ג כאשר עפו טילים על תל אביב). וגם כמעסיקות. החשבון של מענק/הלוואה האם לטווח ארוך מוצדק או לא די פשוט, ובאוצר כנראה יודעים לעשות את החשבון, צריכים לאכוף את הסכמי התעופה, להשכיל להגן בעתיד.
    סגור
  • 7.
    לא מבין מה אל על שונה מעסק פרטי שנפגע
    מני 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    5 1
    באם היא נפגעה מתוצאה של הקורונה ויתר העסקים קיבלו פיצוי עד שהם התאוששו מגיע גם לחברות התעופה שבהחלטות ממשלה סגרו את השמיים ראשונים ויפתחו אותם אחרונים. לא רואה שום סיבה למה לא להעניק להם, הרי לא התלוננתם על עסקים רגילים או על אלו שקיבלו שכר של 75% כשכירים חל״ת ארוך של למעלה משנה
    סגור
  • 6.
    נימאס מאל על.
    משקיף 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    2 3
    רמי לוי לא משתף את הציבור ברווחים שלו. הגיע הזמן להעיף את אל על לכל הרוחות. הם וכל הטייסים העשירים שלהם. אין צורך לממן אותם חברה שמפסידה כספים. במאות מיליוני דולרים כל שנה. יש מספיק חברות זרות בישראל. שיקחו את התייר הישראלי לכל פינה על הגלובוס. מספיק להיות פראיירים של הסחטנים האלו.
    סגור
  • 5.
    העיקר הטייסים
    חנניה 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    פשוט חוצפה, 200 מיליון דולר זה סכום עתק, תוסיפו לזה שתי הנפקות לציבור, אחת מניות ואחת של אופציות במחירי שיא לא מוצדקיםוגם בהם גוייסו 200 מיליון דולר וכל זה כדי להמשיך לשלם לטייסים המפונקים משכרת של 100 אלף ש"ח בחודש....עד מתי, מי לעזאזל צריך את נחברות האלה...יש מספיק חברות בין לאומיות שמטיסות לישראל, שהחברות הללו תיכנסנה לכינוס נכסים, תימכרנה לגורמים אחרים ותופעלנה היטב. במידה ימכרו המדינה תקים חברה ממשלתית שתקיים קשר אווירי למדינות החשובות וזהו, מאוד פשוט.
    סגור
  • 4.
    כתבה שקרית והזויה
    יוסי 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איזה שנאה , המון מדינות סייעו לענף התעופה בתקופת הקורונה . חייבים להציל את התעופה הישראלית .!
    סגור
  • 3.
    אני לא מבין למה רשות ההון לא חוקרת את ההנהלה הקודמת
    אשר 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    7 3
    בעיקר את אגף תקציבים ובקרה הקודם של אל על ואגף הכספים. הם החלו לצעוק שהחברה תפשוט רגל עוד לפני שהקורונה הגיעה ארצה והיתה בסין. החברה בדיוק סיימה את טיסות הקיץ והיא היתה רגע לפני החורף, שבו היא מפטרת עובדים בכל מקרה, והיא בעיקר נאלצת להטיס מטוסים ריקים רק בשביל לשמור על הקווים פעילים. בשנה הראשונה של הקורונה החברה הרוויחה - היא לא הפסידה את כספי הטיסות הריקות והיא פיטרה אלפי עובדים לא על חשבונה. ועדיין ההנהלה מאשימה את הקורונה. צריך לחקור היכן הכסף של החברה נעלם.
    סגור
  • הטירלול ממשיך
    דון קישוט 09/2021/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם נותר גרם אחד של צדק במדינה הזו ובמערכת המשפט,תוקם לאלתר ועדת חקירה בנושא התנהלות הבעלים וההנהלה הקודמת ביחס להתנהלות הכלכלית הפושעת האלימה וחסרת האחריות. רוקנו את הקופה לא השאירו אפילו אדי ריח של כסף. ביום פקודה מצאו 6000 משפחות העובדים את עצמן מחוסרות עבודה , מחוסרות עתיד, מה שקרה פה זו טראומה שלא תשכח. אלו ששדדו את הכסף חייבים להשיבו . לא רוזנברג ולא המדינה . בשקט בשקט חמקו מתחת לרדארהסתלקו והחרישו וכעת ממשיכים לפרוח בעסקיהם החדשים לאחר שחרכו את האדמה , עשקו מ6000 משפחות את החיים וגרמו לכספי הציבור נזק של מיליוני דולרים. באמת שכבר הגיע הזמן שמישהו ירים את הכפפה ויצעק את מה שבאמת צריך כי הקריסה הבלתי נמנעת כבר דופקת בדלת
    סגור
  • 2.
    ומה עם זה שמדינה אסרה על החברה למכור את המוצרים שלה?
    דני 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    6 5
    אם מדינה גובה מסים מעסקים, אז שתידע לפצות את העסקים כאשר פוגעת בהם ברגע שאוסרת למכור את המוצר שעסק מייצר.
    סגור
  • 1.
    קני רוזנברג ורמי לוי קנו את החברות תוך כדי הקורונה
    רובי מצגר 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    17 2
    הם ידעו בדיוק למה הם נכנסים ומהם הסיכונים. עכשיו הם רוצים שמשלם המיסים הישראלי יתחלק איתם בתוצאות ההימור הכושל שלהם. נראה לכם שאנחנו חבורה של אהבלים? פראיירים תחפשו במקום אחר.
    סגור
  • נראה שהם מצאו פראיירים בדיוק במקום הנכון (ל"ת)
    שחר 09/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור