השוק

הכלכלן הראשי של לידר: "בנק ישראל יפסיק לרכוש אג"ח"

הכלכלן הבכיר יונתן כץ מעריך שבנק ישראל יצטרף לתהליך העלאת הריבית המתוכנן בארה"ב והריבית בישראל תעלה ל-0.25% עד לסוף השנה הבאה
ניצן כהן | 
יונתן כץ (צילום צביקה דור)
הכלכלן הראשי של לידר, יונתן כץ, אחד הכלכלנים הבכירים בישראל מעריך היום שבנק ישראל יודע ביום חמישי על הפסקת רכישות האג"ח והתחלה של מגמה של העלאת ריבית. כץ מעריך שהפסקת רכישות האג"ח תוכרז כבר ביום חמישי בעוד נושא הריבית יעלה בתחזית המקרו של הבנק שתצביע על ריבית ש ל0.25% בסוף 2022.
כץ מציין בסקירה השבועית שלו שתחזית האינפלציה עלתה לאחרונה מרמה של 1.3% ל-1.5% כשההערכה שלו שהאינפלציה לטווח ש ל12 חודשים קדימה תעלה ל-1.2%. יש לציין כי ההערכה כרגע אינה מדברת על התפרצות אינפלציונית אבל מדובר בהחלט בעליית מדרגה אינפלציונית שבנקל יכולה להפוך להתפרצות קטלנית כזו.
"ההתפתחויות בשוק העבודה יהיו קריטיות בהסתכלות על סביבת האינפלציה. בעולם בכלל ובארה"ב בפרט קיים חשש ללחצי שכר משמעותיים על רקע מחסור בעובדים, בפרט בענף האירוח והפנאי, אך לא רק. לכן, חשוב לנתח בצורה נכונה את מצב שוק העבודה, גם בצד ההיצע וגם בצד הביקוש לעובדים.
"המדד העיקרי לאמידת הביקוש לעובדים הינו מספר המשרות הפנויות במשק אשר עומד על 134 אלף משרות (הרבה מעל הרמה ערב הקורונה של כ- 95 אלף) מסתמנת עלייה במשרות הפנויות במרבית הענפים במשק, לא רק בענף האירוח והפנאי (הביקוש למלצרים דווקא ירד ב- 18% באוגוסט.) את צד ההיצע של עובדים פוטנציאלים ניתן לאמוד על ידי ניתוח של סקרי כוח האדם והאוכלוסייה בגיל העבודה.
"חייבים להניח הנחה לגבי שיעור ההשתתפות (אשר ירד בתקופת הקורונה) בשנה הקרובה. לפי הערכתנו, סביר להניח שהוא יחזור בהדרגה לשיעור ערב הקורונה. למעט פלח קטן יחסית של "פורשים מוקדמים" מרבית האנשים חייבים לחפש מקור להשתכרות ולא לחיות מחסכונות (אם יש) גם עבודה "לא רשמית" מהבית או לא מדווחת מהווה מקור השתכרות אשר תורמת לתוצר.
"בהנחה ששיעור ההשתתפות יחזור ל-63% אזי קיים היום פוטנציאל ל- 170 אלף מחפשי עבודה. המספר של 170 אלף מחפשי עבודה עולה על מספר המשרות הפנויות 134( אלף) כך שלא סביר לצפות ללחצי שכר משמעותיים בישראל (למעט ענפי ההיי טק כמובן בהם קיים מחסור אמיתי).
"בארה"ב הפער לגמרי אחר: 10.9 מיליון משרות פנויות מול 7 מיליון מחפשי עבודה פוטנציאלים (כאשר 2.5 מיליון הם בני 55 ואשר חלקם שוקלים לפרוש מוקדם משוק העבודה)." כותב כץ.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה