השוק

האם מיקרוסופט תפסיק למכור למדינות? נכנעה לדרישה מדאיגה

החברה נכנעה ללחץ מצד ארגונים חיצוניים שדרשו ממנה להודיע על צעד דרמטי, שעלול להוביל לפגיעה קשה ביחסי החברה עם גופים ממשלתיים, כגון אלה שיש לה בישראל. תגובת מיקרוסופט ל-ice: המטרה היא הערכה והתייעצות ליצירת שיקולים נרחבים, ולא בחינה של חוזים ספציפיים
יאיר מור |  11
קמפוס מיקרוסופט (צילום זיו קורן)
מיקרוסופט הזמינה בדיקה עצמאית של החוזים הממשלתיים שלה, במטרה "לזהות, להעריך ולספק מענה להשלכות שליליות ממשיות או אפשריות על זכויות אדם" שנגרמות על ידי מוצרים שהיא מספקת לגופי ממשל, כך מדווח בלומברג לפי מסמך שהגיע לידיו.
לפי הדיווח, הבדיקה תיערך על ידי משרד עורכי דין עצמאי בשם פוֹלי הוֹג, תוגש למיקרוסופט לעריכה, ולבסוף, לאחר הגעה להסכמות על הנוסח הסופי, תפורסם לציבור ב-2022.
הבדיקה הזו היא תשובתה של מיקרוסופט לאחת משלוש דרישות שהוגשו על ידי מחזיקי מניות שלה בחודש יוני האחרון: הדרישה המדוברת כאן היא לאפשר לגוף חיצוני לבחון האם החברה מקיימת את התחייבויותיה בנושאי זכויות אדם, כפי שהם מנוסחים ב"הצהרת זכויות האדם" שלה; הדרישה השנייה היתה שהחברה תקבל על עצמה לעצור את מכירתן של טכנולוגיות זיהוי פנים לכל גוף ממשלתי באשר הוא; והדרישה השלישית היתה בדיקה של הנושאים שמיקרוסופט מקדמת באמצעות לוביסטים והתאמתם ל"הצהרת זכויות האדם" שלה.
בדיקה מהסוג הזה עלולה להיות בעלת השלכות מרחיקות לכת: כרגע לא ברור מהניסוחים האם מדובר בבדיקה התקפה לגבי חוזים עם גופי ממשל בארה"ב בלבד או גם מחוצה לה – אך ברור שמשהחברה הסכימה לה, ברור שיעלו דרישות דומות לבדיקת חוזים שלה ברחבי העולם, בדגש על ישראל, שמהווה מטרה קבועה לפעילי זכויות אדם שטוענים שאספקת טכנולוגיה למדינה מסייעת לפגיעה בפלסטינים. רק אתמול נחשפנו שוב לדרישה כזו מצד עובדי גוגל ואמזון, שזכו במכרז "נימבוס" – ומיקרוסופט, שהשתתפה באותו מכרז, מספקת לגופים שונים במדינה טכנולוגיות רבות באינספור חוזים, שעלולים לעלות על הכוונת של ועדת בדיקה כזו.
את הכיוון של הדרישות אפשר להבין מתגובתה של ג'ינה פלאדה, שותפה בכירה בתוכנית לעידוד צדק חברתי בקרב משקיעים, לדיווח של בלומברג: "אנו מרוצים מהבנתה של מיקרוסופט באשר לחשיבות של הערכת צד-שלישי ומעשיית הצעד הראשון כדי לגרום לזה לקרות. זה חלק חשוב מדרישת הדין והחשבון מהחברה על מכירת טכנולוגיות מעקב המנציחות גזענות ואפליה, כולל שיטור מפלה ואכיפת חוקי הגירה".
מיקרוסופט מסרה בתגובה לאתר ice כי מטרת ההערכה הבלתי תלויה היא "לזהות, להבין, להעריך ולטפל בהשפעות שליליות ישירות או עקיפות של מוצרי ושירותי החברה על  זכויות אדם ויחסים עסקיים בכל הנוגע לאכיפת החוק, אכיפת הגירה וחוזים ממשלתיים אחרים. ההערכה תכלול התייעצות עם קהילות שונות, לרבות מהגרים וקבוצות אחרות המייצגות את הקהילות המושפעות ביותר ממוצרי המעקב, אכיפת החוק והחוזים הממשלתיים של מיקרוסופט. הדו"ח יפורסם לציבור. דו"ח זה יתרום ליצירת שיקולים נרחבים בעבודתנו השוטפת מול סוכנויות ממשלתיות. אין מדובר בסקירה של חוזים ספציפיים".
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    תתקינו Linux mint במקום או בנוסף לוידוס
    סמיר 10/2021/15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לא צריך אנטי וירוס והמערכת כבר כוללת אופיס. מי צריך את מייקרוסופט?
    סגור
  • 8.
    לא יוכלו למכור לרוב העולם ובמפרט לסין רוסיה ומדינות ערב (ל"ת)
    ישראל 10/2021/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    כדאי למיקרוסופט לפתוח עוד אתר
    גיל 10/2021/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ... במיקום מורגש להעסקת מהנדסי מחשבים פלשתינאים ויהודים. זה יעודד את הכלכלה הפלשתינאית ויפתח אופקים חדשים אולי. יש לאתר אזורי תעסוקה קרובים למשולש ( מזרח כפר סבא ? ) שיכול לענות על הצורך.
    סגור
  • 6.
    לינוקס
    אבי 10/2021/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הגיע הזמן שהמדינה וגופי השלטון יעברו ללינוקס. פעם היה מעבד תמלילים ישראלי בשם קיוטקסט שפותח בקיבוץ בית ניר, המדינה בטמטומה לא תמכה במערכת הזאת ודחפה למערכת של מיקרוסופט. מדינת בהיי טק יכולה לעבור בקלות למערכות אופן ספייס.
    סגור
  • 5.
    מדובר בתרגיל שמטרתו לחץ בגלל...
    לא להתרגש 10/2021/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ...הזכויות של אמזון גוגל במכרז הכינו הממשלתי, ז את הסיבה, מייקרוסופט למעשה פועלת באופן בלתי חוקי על מנת לשנות את תוצאות המכרז.
    סגור
  • טען עוד
  • 4.
    לא למדו כלום
    בן 10/2021/15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    למה באמת שלא תעבירו את הפעילות שלכם מחיפה לשכם וג'נין ערי ההייטק המשגשגות עם זכויות אדם מתקדמות במיוחד. דברו עם בן אנד ג'ריז מה זה הצליח להם עם זה
    סגור
  • אתה מודע לזה שמיקרוסופט זה לא בן אנד ג'יריז, נכון?
    אבו גייטס 10/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 2
    שמישהו יעדכן אותו..
    סגור
  • 3.
    יוביל אותנו ליצור חלופות ולקידום וחשיבה
    אופטימי 10/2021/14
    הגב לתגובה זו
    10 0
    תוך שנה ישראל תחזיק מערכת חלופית ותמכור בכל העולם
    סגור
  • חשיבה מעודדת! (ל"ת)
    נינה 10/2021/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    הדבילים בישראל נתנו לאמאזון וגוגל
    מישהו 10/2021/14
    הגב לתגובה זו
    8 1
    ולמייקרוסופט את כל החוזים.החברה היחידה שהצהירה שהחא בעד ישראל לא זכתה.כמה אוייפני למדינת המטורללים.
    סגור
  • 1.
    הגיע הזמן שמדינת הסטארט-אפ תדאג לעצמה
    מ. 10/2021/14
    הגב לתגובה זו
    9 0
    ולא תשתמש בגאונים זרים.
    סגור