השוק

לאחר עליית מחירי הדלק: ירידה? אולי בשנה הבאה

למרות עליית מחירי הנפט והחששות מפני החמרה במשבר האנרגיה לקראת החורף ההערכה באופ"ק שבשנה הבאה צפויים עודפי היצע  של נפט; בנק לאומי: "אם המצב בסודן ידרדר למלחמת אזרחים צפוי שיבוש באספקת הנפט משם"
ניצן כהן | 
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן ובניהו בולוטין מנתחים היום (שני) את המגמות בשוק הנפט העולמי ומציינים שני מהלכים שעלולים לגרום למחירי הנפט להמשיך להיות גבוהים. הנתון הראשון הוא ההתנגדות של המדינות החברות בארגון אופ"ק המורחב שאינן מעוניינות להגדיל את התפוקה מעבר למוסכם.
הנתון השני הוא ההפיכה בסודר שאם תגלוש למלחמת אזרחים תביא לשיבושים באספקה מסודן כשנתון מעודד הוא דווקא מכיוון העלייה במלאים בארה"ב, עלייה שתקל מעט על הביקושים ההולכים וגדלים בכלכלה הגדולה בעולם.
מדינות OPEC המורחב ייפגשו ב-4 בנובמבר על מנת להחליט על המשך המדיניות. ניגריה הצטרפה להתנגדות של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות להרחבת ההקלות במכסות הייצור והגדלת תפוקת הנפט להיקף גדול יותר מאשר הוסכם, כפי שרוסיה מעוניינת, והיא אמרה כי היא תומכת בהרחבת התפוקה בהתאם להסכם הקיים בין חברי הקבוצה. במידה והיא אכן תבקש הקלה נוספת, יתכן שתאושר לה הקלה פרטנית להגדלת תפוקת הנפט שלה במידה מסוימת.
"על פי הערכות של OPEC, מלאי הנפט העולמי צפוי להצטמצם ברביע האחרון של השנה בכ-300 אלף חביות ביום, מה שישמור על שוק נפט מהודק, אך במידה פחותה מאשר בתחזיות מראשית הרביע. תחזית זו תומכת בהערכה כי קבוצת OPEC המורחבת לא תגדיל באופן רוחבי את מכסות הייצור יותר מההסכם המקורי של העלאת התפוקה ב-400 אלף חביות ביום בחודש עד לסוף השנה.
"בנוסף, התחזית של OPEC מצביעה על כך כי בשנת 2022 שוק הנפט צפוי להיות בעודף היצע של כ-1.6 מיליון חביות ביום, מה שתומך גם כן באי הרחבת ההקלות הנוכחיות בייצור הנפט" אומרים בפמן ובולוטין.
ההפיכה הצבאית בסודן מסכנת את יצוא הנפט מסודן ומחבל הארץ בדרום סודן, בהיקף של כ-130 אלף חביות ביום. "יצוא הנפט של דרום סודן תלוי בהתפתחויות שיהיו בסודן, מאחר וחבל הארץ בדרום משתמש בצינורות הולכת נפט המצויים בסודן לאספקת הנפט דרך נמל הים של סודן. במידה והמהומות שהחלו בעקבות ההפיכה הצבאית לא יתפתחו למלחמת אזרחים, צפוי שאספקת הנפט תמשך כסדרה. אולם, במידה וההפיכה תתפתח למלחמת אזרחים, הסיכון לירידה משמעותית בייצוא הנפט מהאזור יגדל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה