השוק

הקאמבק של השנה: קבוצת דלק - מחדלות פירעון למרכז הבמה

במרחק של פסיעה אחת מקריסה, כשאת ההחלטות צריך לקבל מנכ"ל צעיר ולא מוכר בשוק ההון, ועם אפשרויות לא פשוטות שכללו הליכה לחדלות פירעון או תהליך הבראה כואב - הוא בחר, והפך את עצמו לחלוץ העתודה הניהולית בישראל
ניצן כהן |  4
עידן ולס, יצחק תשובה (צילום מתוך אתר קבוצת דלק, פלאש 90)
זה ללא ספק הקאמבק של השנה, ואולי של העשור כולו: קבוצת דלק הייתה רחוקה פסיעה אחת קטנה (מאוד) מקריסה. היא הייתה חייבת יותר מ-6 מיליארד שקל לבנקים ולמחזיקי האג"ח, שווי הנכסים שלה צלל, אבל יש לה נכסים אטרקטיביים - מה שהופך אותה לטרף קל לעורכי הדין ולמשקיעים טורפניים.
נזקק לרגע את הדברים: קבוצת דלק הייתה חייבת בשיא המשבר (אי שם בשנת 2021) יותר מ-6 מיליארד שקל, היא מחזיקה בשליטה במאגרי הגז של ישראל, רשת תחנות הדלק "דלק", יש לה נדל"ן, תחנות כוח, ובקיצור: יש הרבה נכסים לממש, ועכשיו ידבר המזומן, וזו עמדה להיות ההצגה הטובה בעיר.
 
נחזור חודשיים אחורה, לסוף שנת 2019, אז יוצאת קבוצת דלק לרכישת ענק בתחום לא מוכר בישראל: חברת איתקה - קידוחי נפט בים הצפוני. הרכישה הייתה משברון, ענקית הנפט האמריקאית, וכאן החל גל ספקולציות: למה שברון מוכרת? מה ליצחק תשובה ולנפט בארה"ב? למה הוא לא מביא כסף מהבית, וזורק את הרכישה הזו על קבוצת דלק הציבורית? איזה מינוף מטורף הוא לקח בחברה הציבורית? וכן הלאה.
יצחק תשובה כינס את המשקיעים משוק ההון במלון דן בתל אביב, ושם, במצגת מושקעת מאוד, ניסה לשכנע אותם ללכת על המהלך. הרשמים בסופו של הכנס היו סותרים: היו המשקיעים שהדמיון שלהם ניצת ורצו ללכת על המהלך, והיו אלה שיצאו מהכנס ואמרו "משוגעים רדו מהגג", זה גדול על תשובה ואסור ללכת כשוטים אחריו.
בסיומו של יום, העסקה עברה, וקבוצת דלק רכשה את איתקה בעסקה של 2 מיליארד דולר. תשובה והמשקיעים היו על גג העולם. "זהו", הם אמרו, "עכשיו משחקים את המשחק האמיתי".
 
תחילת שנת 2020 הייתה שנה בה החליף תשובה את אסי ברטפלד, המנכ"ל המיתולוגי והמוערך של קבוצת דלק, בעידן וולס - בחור צעיר ולא מוכר בשוק ההון, שניהל את העסקים הפרטיים של תשובה והיה יד ימינו במשך 17 שנים. לנהל עסקים פרטיים זה דבר אחד, ולנהל חברה ציבורית בסדר גודל של קבוצת דלק זה דבר אחר.
כמה חודשים אחר כך נופלים השמיים: פורץ משבר הקורונה, הבורסות קורסות, שווי הנכסים של קבוצת דלק צולל, ועם כל הטוב הזה מתמודד מנכ"ל צעיר ולא מוכר שצריך יותר מהכל את האמון של המשקיעים והבנקאים, ולמעשה של כל העולם ואשתו. אבל יש בעיה גדולה מאוד כשעוסקים בענייני אמון: אף אחד לא מכיר את וולס, לא יודע מה הוא יכול להביא עם עצמו ולא ברור אם תשובה מינה אותו כדי שיהיה הפרונט-מן (Front Man) שיוביל את הקבוצה לקריסה שתביא לסוף דרכו המקצועית בישראל.
נעשה לרגע סדר במספרים: עידן וולס מונה לתפקיד מנכ"ל קבוצת דלק כששווי החברה עומד על 5.5 מיליארד שקל. בשיא משבר הקורונה שווי החברה צונח לסדר גודל של 500 מיליון שקל (חצי מיליארד שקל), הבנקים לוחצים, המשקיעים מתחילים להיות עצבניים ולא ברור עד כמה בעל השליטה בחברה - יצחק תשובה - מסוגל במשבר בסדר גודל כזה לתמוך.
כאן היה צריך להחליט: לשכור סוללת עורכי דין, ללכת לבית המשפט ולהוביל את קבוצת דלק בדרכה האחרונה ולהיות מאכל לאוכלי הנבלות, או להילחם ולהעביר את קבוצת דלק את מסע הייסורים של השיקום. וולס בחר.
לאט לאט התחילה לחלחל ההבנה שאי אפשר להסתדר עם הבנקים, שנחשבים לנושים הקשוחים ביותר. ולכן צריך לפרוע במזומן את החוב הבנקאי של הקבוצה. זה רוקן למעשה את קופת החברה ממזומנים, והוא היה צריך לקנות זמן ממחזיקי האג"ח כדי לממש נכסים של החברה במחירים סבירים (ברור שב-Fire Sell המחירים אחרים לגמרי). כאן היה צריך אמון (והרבה ממנו), כשהאנשים לא מכירים בכלל את וולס, שיצא למסע שכנוע ויצירת מערכת יחסים סבירה עם המחזיקים. זה הצליח. הוא קיבל שנתיים (פחות או יותר) לנסות להבריא את החברה.
בשנתיים האלה הוביל וולס את קבוצת דלק למימוש תחנות הכוח והקרקע בפי גלילות במהלך שהכניס לקופה 1.1 מיליארד שקל, איג"ח את תמלוגי העל במאגר לוויתן במהלך שהכניס לקופה כ-610 מיליון שקל, וגייס הון כשיצחק תשובה מזרים כסף בגיוס במהלך שהכניס לקופה עוד 625 מיליון שקל, כשמתוך הסכום הזה הזרים "בעל הבית" 300 מיליון שקל במזומן.
המהלכים האלה (ועוד כמה) הובילו את המשקיעים להבנה שוולס שומר על שליטה עצמית ופועל להבריא את החברה. ככה, לאט לאט, הם הצטרפו אליו ואפשרו לו מהלך של גיוס חוב נוסף (עם שעבודים וריבית גבוהה, אבל עדיין מהלך שמצריך קורטוב של אופטימיות), שהכניס לקופה 1.2 מיליארד שקל.
ההתאוששות של קבוצת דלק נתמכה על ידי עליית מחירי הנפט והגז, מה שגורם לעלייה בשווי של איתקה (שמתקרבת בחזרה לשווי הרכישה, ואולי אפילו עוברת אותו במעט, מה שהופך את ההשקעה למאוזנת ומאפשר מהלך הוני שיעביר את ההשקעה לרווחיות) ומאגרי הגז - וכאן אנחנו קופצים לסוף 2021. 
קבוצת דלק חזרה להיסחר בשווי של כמעט 5 מיליארד שקל (נזכיר: היא הייתה שווה 5.5 מיליארד שקל לפני המשבר ו-500 מיליון בשיא המשבר) והיא נערכת לשני מהלכים הוניים משמעותיים: הנפקה של איתקה ורישום למסחר בלונדון של דלק קידוחים. חוץ מזה, היא הותירה בידיה עוד כמה נכסים מעניינים שמאפשרים לה לעשות מהלך נוסף קדימה - וזה משמעותי. אבל חייבים לזכור, אמנם קבוצת דלק נמצאת במקום אחר לגמרי מאיפה שהייתה בשנה שעברה אבל עדיין יש סיכונים והיא עדיין לא הגיעה לחוף מבטחים, אבל היא מתקרבת לשם.
הקמבק הזה יצר בשולי הדברים (ואולי במרכזם) מנהל חדש בישראל, כזה שנכנס לליגת העל כשהוציא את קבוצת דלק לקאמבק של השנה (ואולי העשור) ומדמות לא מוכרת בשוק ההון, הוא הופך לדמות מעניינת מאוד - עידן וולס.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    רק שמישהו יספר למניה על זה
    אסף 01/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צאז שהוסרה ההערה ומסבר החוב כמעט ותמסמס לגמרי, המניה רק יורדת. הגיע הזמן שהיא תעבור את ה300 ש"ח ותתחיל לתפוס כיוון לאזור ה350 ש"ח
    סגור
  • 3.
    מרעיל את המדינה מגרש אנשים מבתיהם אחלה סטארט-אפ לעשות כ (ל"ת)
    תמר 01/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    דלק
    שלמה 01/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שכחתם להזכיר גם את התספורת שעשו למשקיעים דבר שעזר לדלק לצאת מהמשבר את התספורת שלנו הרבה אנשים כולל אנשים רגילים שיש להם חשבונות הבנקים
    סגור
  • 1.
    תותחים
    גאונים 12/2021/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה זה אומר על כל הנחמיות שטראסלרים
    סגור