השוק

"פרשת NSO פוגעת בתעשייה הישראלית, אנחנו לא מעצמת סייבר"

ליאור פרנקל יו״ר פורום הסייבר באיגוד ההיי-טק אומר בראיון ל-ice שדווקא המגזר הפרטי, התעשייתי לא מבין עד כמה הוא חשוף לאיומי סייבר שעלולים להשבית את הייצור; ישראל היא לא מעצמת סייבר כמו שאנחנו חושבים
ניצן כהן |  2
ליאור פרנקל (צילום ווטרפול סקיוריטי)
פרשת המעקבים שהיו (או לא היו) על ידי הפגסוס של NSO אחרי אזרחים ישראלים, מציתה את הדמיון. כמה באמת אנחנו חשופים? (אנחנו חשופים לגמרי), אנחנו באמת מבינים את המשמעות של החשיפה הזו? (לא! אנחנו לא) והאם אנחנו בכלל יכולים להתגונן? (תלוי באיום).
"המציאות היא שאם מישהו רוצה לחדור למערכת שלך, אז כל מערכת הפעלה חשופה או ניתן לחשוף אותה במאמץ יחסית קל וזול. תחשוב על זה במונחי הבית שלך, אם מישהו רוצה לפרוץ אליך, ושוכר פורצים מקצועיים - הם יכנסו לבית שלך, זו לא שאלה, אבל עדיין נועלים את הדלת כי אתה לא רוצה שמישהו אקראי יכנס לך לבית או לטלפון" אומר ליאור פרנקל יו״ר פורום הסייבר באיגוד ההיי-טק של התאחדות התעשיינים ומנכ״ל ווטרפול סקיוריטי.
 
- אנחנו יכולים להניח שהמפעלים הביטחוניים או חברת החשמל מוגנים, אבל עד כמה מוגנים המפעלים? המערכות האזרחיות? התעשיה הישראלית? 
"אנשים מופתעים כל פעם מחדש. יש בעיה שהמגזר התעשייתי, שהוא למעשה כל יצרן בישראל מאוסם ותנובה ועד יצרנים של תרופות, פלסטיקה ומתכות שהם לא מודעים בכלל לאיומים האלה. ותזכור שיש היום 2,000 חברות תעשייתיות שהן חברות בהתאחדות התעשיינים.
- מה עושים עם חוסר המודעות הזה? הרי המפעלים האלה חיוניים לחיים התקינים.
"הקמנו את הפורום הזה בהתאחדות התעשיינים. יש מגזר חשוב של יצרנים מזון, תרופות שחלק מהייצור שלהם הולך לתעשייה הביטחונית וחלק מהם מהותיים לחיים האזרחיים, רמת המודעות לרלוונטיות של איומי הסייבר היא מאוד מאוד נמוכה ומכיוון שאין מודעות, הסקטור הזה ברובו הגדול נמצא מתחת לרמת ההגנה שהוא צריך להיות בה וכאן אנחנו מנסים לגשר על פערי המודעות.
"יש בעיה נוספת והיא שתעשיית הסייבר בארץ לא מכוונת למכור ללקוחות ישראליים. זה נכון באופן כללי לתחום ההייטק אבל בסייבר זה קיצוני. יש המוני חברות סייבר בישראל אבל אין להם מנגנון שיכול למכור בארץ. הרבה חושבים שהשוק קטן מידי והמשקיעים של כולם הם אמריקאים והם אומרים להם למכור בשוק שלהם, שם הם יכולים לעזור בלי לבזבז זמן על מכירות במדינה קטנה במזרח התיכון".
- אז למעשה המגזר התעשייתי לא מוגן אפילו מפני איומי סייבר טריוואליים יותר.
"נוצרה בעיה שיש מגזר שלא מבין שאנחנו בבעיה! מהצד השני יש פתרונות מצוינים של חברות סייבר ואת הבעיה הזו, החיבור בין שתי התעשייות - אנחנו רוצים לתקן. אנחנו מנסים גם לגרום לכולם להבין שיש כאן 2,000 חברות ואם אני יכול להנגיש אותן למגזר שלם, אז הנה יש כאן גם פוטנציאל עסקי מעניין ומהצד השני אנחנו רוצים להעלות את המודעות של המגזר העסקי לקנות".
 - איפה האיום הכי גדול של החברות התעשייתיות? 
"החשיפה העיקרית של המגזר התעשייתי היא השפעה שלילית שיכולה להיות על מערכי הייצור. המגזר בכללותו, חשוף מאוד והחשש המרכזי הוא משיבושים במערכי הייצור. שם החשיפה הגדולה ביותר ושם זה אפשרי ויחסית קל לתקן. אני רוצה לתת לך דוגמא, לפני שנה הייתה התקפה מוצלחת על משאבות מים בישראל. התוקפים הגיעו לרשתות המחשב של המשאבות אבל הם נכשלו בביצוע הסופי וזה היה מזל. אבל הצליחו להכניס קוד למערכות של הכלור וזה היה מסוכן.
"באותה הקלות ניתן להגיע למערכי הייצור של מפעלי מזון או כל מפעל ייצור אחר. המגזר התעשייתי בחשיפה גדולה ואני לא מדבר על רפאל או חברת החשמל. הם מוגנים ברמה גבוהה, אבל בכל השאר אין טיפול והמצב הוא שרמת ההגנה נמוכה והאיום שאני מתייחס אליו, זה חדירה למערך הייצור והתפעול ושיבוש שלו".
- איך זה קורה בישראל שהיא מעצמת סייבר?
"לקרוא לעצמנו מעצמה לעומת מדינות כמו ארה"ב וכמו עוד כמה מדינות יפות זה לקפוץ מעל הפופיק. לא צריך להתבייש בתעשייה שלנו, אבל גם לא לקפוץ משמחה. כשמסתכלים על המספרים שזורקים לאוויר יש בישראל כמה עשרות של חברות שיש להן השפעה ומכירות ויש אוסף חברות שהן קטנות מידי עדיין או לא מוצלחות. זה מאוד יפה אבל לא מעצמה.
- מה עשתה החשיפה התקשורתית של NSO והיכולות שלה לתעשיית הסייבר הישראלית?
"הפרסומים האלה על NSO פוגעים בתעשייה בחו"ל. גם ככה מסתכלים על ישראל בזכוכית מגדלת וזה מייצר סנטימנט שלילי לסייבר הישראלי. אבל יש שוני בין החברות ואני מקווה שלא יהיה לזה אפקט גדול מידי".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מה שמדאיג שאלה שנטלו חלק הפשע
    צורי 02/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עדיין מהלכים חופשי ובכוונת ממששת הזדון הזאת היא להצניע את הפשעים היועמ"ש פרקליט המדינה הקודם הפושע ניצן וצמרת המשטרה הנוכחית והקודמים ביחידת להב 433 מני יצחקי ריטמן אלשייך סגלוביץ ותמרת הפרקליטות כולם היו צריכים להיות בחדרי החקירות עם הפשפשים בלי אוכל וללא תרופות כשם שעשו נבזים אלה שלטלפונים שלהם חדרו
    סגור
  • 1.
    בבקשה
    שתפו והעבירו את המסר 02/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    https://www.atzuma.co.il/tnlgitimyot
    סגור