השוק

כך שותפה של פייזר ניסתה לחבל במיזם החיסונים באפריקה

מגזין רפואה בריטי חושף כי חברת ביונטק השתמשה בחברת ייעוץ ללא מטרות רווח, על מנת לגרום לממשלות באפריקה להפסיק את המיזם לפיתוח חיסון על בסיס החיסון של מודרנה. זאת בכדי לקדם את הבאת החיסון שלהם ליבשת
מערכת ice | 
חיסון (צילום freepik)
יוזמה של ארגון הבריאות העולמי מנסה להביא חברות אפריקאיות ליכולת לייצר בעצמן חיסונים, לאחר שיבשת אפריקה נמצאת במצב שניתנו בה רק 346 מיליון מנות חיסון, ל-1.3 מיליארד התושבים. אך יש מי שכנראה ניסה לחבל ביוזמה הזו – יצרנית החיסונים ביונטק, שותפה של פייזר בפיתוח החיסון. כך פורסם במגזין הרפואה הבריטי BMJ.
המיזם של ארגון הבריאות העולמי הכשיר חברות ברחבי אפריקה, לפתח חיסון בעצמן בעזרת מידע נגיש לציבור על פיתוח חיסון דומה לזה של חברת מודרנה. על פי הפרסום, קרן kENUP, חברת ייעוץ שנשכרה על ידי ביונטק, טענה בפני ממשלת דרום אפריקה שהמיזם נועד לכישלון ויגרום נזקים לחברות המפתחות –  Afrigenו-BioVac.
באותה עת המליצה הקרן על הצעה של ביונטק לשלוח מפעלי mRNA השוכנים במכולות ימיות מאירופה לאפריקה, שיהיו מאוישים בעובדי ביונטק, והציעה גם מסלול רגולטורי אחר לאישור החיסונים המיוצרים במפעלים אלה. המסלול המוצע תואר כמהיר ויעיל יותר, אך ע"י מומחים אחרים שראו אותו הוא תואר כפטרנליסטי ובלתי ניתן לביצוע, שכן נראה שהוא עוקף את הרגולטורים המקומיים.
המהלך מאיים על המיזם האפריקאי, המבקש להגדיל בעשרות אחוזים את ייצור החיסונים באפריקה. המהלך החל בהקמת מיזם טכנולוגי של ארגון הבריאות העולמי, שהושק ביוני 2021. במסגרת המיזם שותף מידע המאפשר ליצור מחדש את החיסון של Moderna, וכך חברות ומדענים ברחבי היבשת ישתמשו בטכנולוגיית mRNA, בעזרתה יפתחו לאחר מכן חיסון דומה, שאם יצליח בניסויים קליניים ויאושר על ידי הרגולטורים, ייצרו אותו החברות באופן תעשייתי.
אלן אט הון, עורכת דין ופעילת בריאות הציבור, אמרה ל-BMJ, שביונטק וקרן kENUP נהגו בחוסר אחריות: "אם אתה מנהל קרן ללא מטרות רווח ומנסה למנוע מאנשים לפתח חיסונים מצילי חיים, אז אני לא יודעת מה האג'נדה שלך אבל זה מריח ממש לא טוב".
 
קרן kENUP לא התייחסה ישירות להאשמות ולא ענתה לשאלות ה-BMJ, אך היא אמרה בהצהרה כי היא "מחויבת לשיתוף פעולה עולמי במאבק בנגיפים". היא הוסיפה כי היא "תמיד תיאמה שת"פ עם ארגונים גלובליים חשובים, כמו ארגון הבריאות העולמי ואפריקה CDC".
תהליך הכנת חיסון נגד קורונה היה לוקח שנה לו החברות הגדולות היו משתפות את המידע בקלות, בלעדיהן זה ייקח שלוש שנים, אמר מרטין פרידה, מתאם היוזמה לחקר החיסונים בארגון הבריאות העולמי, שתומך בעבודת המרכז. Afrigen ו-Biovac יכולות לייצר עד 500 מיליון מנות בשנה, אם כי היכולת תגדל ברגע שחברות אחרות ברחבי היבשת ילמדו לייצר את החיסון.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה