מדדים ומחקרים

בצל המירוץ לתרופה: כמה שווה חברת פייזר?

תכף נסכם שנתיים בצל מגפת הקורונה ובינתיים בפייזר מתחילים לייצר את התרופה שפיתחה החברה אחרי המחקר שהניב תוצאות טובות. כמה שווה החברה כיום?
מערכת ice | 
פייזר
פייזר היא חברת תרופות וביוטכנולוגיה אמריקאית, אשר הוקמה באמצע במאה ה-19 כמיזם משותף בין שני בני דודים גרמנים-אמריקאים, צ'ארלס פייזר וצ'רלס הרהארט. שניהם פתחו יחד מעבדה ועסק בוויליאמסבורג, שבברוקלין. במעבדה הם החלו לייצר סאנטונין, חומר אנטי-טפילי.
הפריצה הגדולה שלהם קרתה בשנת 1880 שהם החלו לייצר חומצת לימון, ועד 1910 המכירות שלהם הגיעו ל-3 מיליון דולר. פייזר הפכה למומחית בתחום טכנולוגיית התסיסה (פרמנטציה), דבר אשר תרם לה בייצור המוני של פניצילין בזמן מלחמת העולם השנייה, בעקבות פניה של ממשלת ארצות הברית. האנטיביוטיקה הייתה נחוצה בדחיפות לטיפול בחיילים הפצועים ותוך זמן קצר הייתה ידועה בשם "תרופת הפלא". למעשה רוב הפניצילין שסופק לחיילי צבא ארצות הברית בפלישה לנורמנדי סופק על ידי פייזר.
בשנות ה-50, פייזר העבירה את המיקוד שלה למחקר ופיתוח ומאז נשארה ממוקדת ביעדים אלו. הם פיתחו תרופות כמו Terramycin (אנטיביוטיקה) פלדן (נוגד דלקת), זולופט (נוגד דיכאון), ליפיטור (מוריד כולסטרול), Diflucan (אנטי פטרייתי) וויאגרה (הפרעות זיקפה), בין רבים אחרים.
החברה מפיצה כיום תרופות במדינות רבות ברחבי העולם, ומעסיקה כיום 103,700 עובדים. עד 2005 פייזר עוד ביצעה חלק מהמחקר שלה במעבדה המקורית בברוקלין. בשנת 2020 הצטרפה פייזר למירוץ למציאת חיסון נגד קורונה, והיא מפתחת ארבעה חיסונים בשיתוף עם חברת ביונטק הגרמנית שאושרו לניסויים במסלול מזורז על ידי ה-FDA, מנכ"ל החברה אלברט בורלא צפה כי בסוף אוקטובר 2020 תאושר הפצת החיסון. ב-9 בנובמבר 2020 הודיעה החברה כי לניסויים בחיסון נגד הנגיף יש 90% הצלחה, אם כי מתוך מדגם קטן יחסית שעשוי להשתנות במידת מה עם התקדמות הניסוי.
 
מדינות שונות בעולם, וביניהן ישראל, חתמו על הסכם מקדים עם פייזר המאפשר להן קבלת חיסונים. ישראל רכשה חיסונים, והשתמשה בהם באישור החיסון על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) ומשרד הבריאות הישראלי.ב -9 בדצמבר 2020 נחת משלוח החיסונים הראשון של חברת פייזר בישראל. ב-9 באפריל 2021 פייזר פנתה ל-FDA בבקשה לאשר את חיסון הקורונה לילדים בני 12–15.
פייזר הודיעה על תוצאות המחקר שלה בתרופה שפיתחה נגד הקורונה. החברה הודיעה כי עד סוף שנה צפוי ייצור של כ-180 אלף מנות תרופה, ועד סוף השנה הבאה תייצר החברה כ-50 מיליון מנות. מנכ"ל פייזר אלברט בורלא ציין כי, "המטרה שלנו היא שכל אחד בעולם יוכל לקבל את הטיפול הזה במהירות האפשרית".
פייזר נסחרת בבורסת ניו יורק ונכון להיום, שווי השוק שלה עומד על כ-303 מיליארד דולר, על פי מגזין פורבס.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה