השוק

הנפט שובר שיאים: המחיר מזנק ב-10% ל-106 דולר

החרפת הלחימה באוקראינה וחוסר האמון שמדינות אופ״ק ימלאו את החוסרים ב״זהב השחור״ שולחים את הנפט לשיאים חדשים; אם חשבתם על ירידת מחירי הדלק, תחשבו שוב
ניצן כהן | 
מחירי הנפט (צילום Paul Lowry / flickr, pixabay)
החרפת הלחימה באוקראינה שולחת את מחירי הנפט לשבור שיאים חדשים. מתחילת יום העבודה בארה״ב עולים מחירי הנפט בלא פחות מ-10% ונסחרים ברמה של 106 דולר לחבית. אין מה להכביר מילים על השפעת חוסר הוודאות בעולם על מחירי הנפט והסחורות אבל כדאי להתעכב רגע על ההשפעות האינפלציוניות של המצב הזה.
החודש היה אמור הפדרל ריזרב להתחיל להעלות את הריבית בארה"ב ולסמן את הכיוון עבור שאר הבנקים המרכזיים. מלחמה היא אף פעם לא סיטואציה נוחה להעלאת ריבית אבל נפט ברמה של 106 דולר עם אינפלציה שכבר היום היא של 7% (בארה"ב) מכניסה את הפד למלכוד.
 
כאן כדאי להזכיר את האמירה של שר האוצר לשעבר בארה״ב, סאמרס, שאמר: לא לחכות, להעלות ריבית בדיוק כמו התוכנית המקורית כדי לא להידרדר לסיטואציה אינפלציונית חריגה מאוד.
כאן כדאי גם להזכיר אך הנושא הגיאו-פוליטי. בארה״ב השיח המתקדם הוא לשדר יציבות, כלומר לשמור על התוכניות המקוריות לגבי מדיניות הריבית אבל במקביל ללחוץ על מדינות אופ״ק להגדלת מכסות הפקת הנפט שהוא מחולל אינפלציה משמעותי, כל היתר נשלטים על ידי הבנק המרכזי.
לא בטוח שמדינות אופ״ק מסוגלות להגביר את קצב ההפקה בלי איראן ובלי רוסיה, ולכן יכול להיווצר מצב בו האמריקאים יפתחו לפני הזמן את מאגרי החירום הפדרליים, זה לא נזק אבל בארה״ב בשונה מישראל, מאגרי החירום נועדו, בין היתר, לווסת היצעים בתקופות משבריות וזו, ככל הנראה ונכון לעכשיו, המדיניות עליה מדווחים בכלי התקשורת הכלכלית האמריקאית. נסייג: נכון להיום ונכון לעכשיו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה