השוק

הנפט משתולל: זה השיא שרשמה הענקית הבריטית

בזמן שרוסיה ואוקראינה מחוץ לכלכלה הגלובאלית, הענקיות המקבילות בעולם חוגגות מהמחסור בשוק. ענקית הנפט הבריטית של הציגה דו"ח רבעון עם שיא של 14 שנה
מערכת ice | 
מחירי הדלק עולים (צילום Paul Lowry / flickr)
ענקית הנפט הבריטית Shell דיווחה ביום חמישי על הרווח הרבעוני הגבוה ביותר שלה מאז 2008 וזאת ברקע עליית מחירי הסחורות, מה שמניע את הקריאות להטלת מס חד פעמי על חברות נפט וגז כדי לעזור למשקי בית בבריטניה עם חשבונות אנרגיה עולים.
Shell רשמה רווח מתואם של 9.1 מיליארד דולר לשלושת החודשים עד סוף מרץ, בהתאם לציפיות האנליסטים שנבדקו על ידי Refinitiv. זאת בהשוואה ל-3.2 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד ו-6.4 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2021.
החברה גם הודיעה על תוכניות להגדיל את הדיבידנד שלה בכ-4% ל-0.25 דולר למניה ברבעון הראשון. התוצאות של Shell משקפות את הרווח הרבעוני החזק ביותר שלה מאז הרבעון השני של 2008, כאשר החברה רשמה רווח מתואם של 10.7 מיליארד דולר. זה מהדהד את הרווחים המבולבלים שנראים ברחבי תעשיית הנפט והגז, אפילו שחברות אנרגיה רבות נגרמות להפחתות יקרות מהיציאה מרוסיה.
המתחרה הבריטית BP הודיעה ביום שלישי על תוכניות להגביר את הרכישה החוזרת של מניות לאחר שהרווח הנקי ברבעון הראשון זינק לרמה הגבוהה ביותר מזה יותר מעשור. גם TotalEnergies של צרפת, אקווינור הנורבגית וענקיות הנפט האמריקאיות שברון ואקסון מוביל דיווחו על רווחים גבוהים ברבעון הראשון על עלייה במחירי הסחורות.
לפי האתר CNBC,  של אישרה כי לקחה 3.9 מיליארד דולר של חיובים לאחר מס ברבעון הראשון כתוצאה מהיציאה מרוסיה. החברה הזהירה בעבר שהיא עלולה למחוק בין 4 מיליארד דולר ל-5 מיליארד דולר משווי נכסיה לאחר היציאה מהמדינה. החברה אמרה כי חיובים אלו לא צפויים להשפיע על הרווח המתואם.
 
"המלחמה באוקראינה היא קודם כל טרגדיה אנושית, אבל היא גם גרמה להפרעה משמעותית לשוקי האנרגיה העולמיים והראתה שאנרגיה בטוחה, אמינה ובמחיר סביר פשוט לא יכולה להיות מובן מאליו", אמר המנכ"ל בן ואן בורדן בהצהרה. 
"ההשפעות של חוסר הוודאות הזה והעלות הגבוהה יותר שמגיעה איתה מורגשת למרחקים. היינו בקשר עם ממשלות, לקוחות וספקים שלנו כדי להתמודד עם ההשלכות המאתגרות ולספק תמיכה ופתרונות איפה שאנחנו יכולים".
Shell דיווחה על עלייה חדה ברווח השנתי שלמה בשנת 2021 על רקע התאוששות מחירי הנפט והגז. מניית Shell זינקה ביותר מ-36% עד כה. קבוצות איגודיות ותועמלנים סביבתיים תייגו רווחי שיא לחברות דלק מאובנים בבריטניה כ"מגונה" בתקופה שבה צרכנים רבים מתמודדים עם עלויות האנרגיה הגואה.
 
מחוקקי האופוזיציה קראו שוב ושוב לממשלת ראש הממשלה בוריס ג'ונסון להטיל מסים גבוהים יותר על חברות נפט וגז כדי לסייע למשפחות מתקשות. שר האוצר רישי סונק הציע שמדיניות כזו עשויה להיות אפשרית אם חברות הנפט והגז לא ישקיעו מחדש רווחים כראוי. ג'ונסון, לעומת זאת, דחה קריאות חדשות להטלת מס מופרז, ואמר שהוא ירתיע השקעות וישמור על מחירי הנפט גבוהים בטווח הארוך.
בינתיים, האיחוד האירופי אמר ביום רביעי כי הוא מתכנן לאסור יבוא נפט רוסי בתוך שישה חודשים ומוצרים מעודנים עד סוף השנה בסבב הסנקציות הכלכליות האחרון שלו. הצעדים המוצעים של הגוש משקפים את הכעס הנרחב על ההסתערות הבלתי מעוררת של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באוקראינה. בעקבות כך, מחירי הנפט קפצו שוב והוסיפו לעליות אלו ביום חמישי בבוקר.
החוזים העתידיים על הנפט הגולמי של ברנט נסחרו בלונדון במחיר של 111.24 דולר, עלייה של כמעט 1% בסשן, בעוד החוזים העתידיים של מערב טקסס ביניים בארה"ב עמדו על 108.63 דולר, עלייה של 0.8% בערך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה