השוק

עידן עופר חוטף מזנדברג? "ים המלח מתייבש בקצב הרסני"

השרה להגנת הסביבה השתתפה אמש בדיון לקראת תום תקופת הזיכיון של חברת איי סי אל במחצבי ים המלח והפנתה אצבע מאשימה כלפי העדפת אינטרסים כלכליים על סביבתיים, "צריך להיערך היטב לתום הזיכיון"
מערכת ice |  1
עידן עופר (צילום פלאש 90/ משה שי, ויקיפדיה)
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג נכחה דיון בכנסת לקראת תום תקופת הזיכיון של ICL (כי"ל) במסגרת הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל בראשות חבר הכנסת מוסי רז. בדיון השתתפו גם חבר הכנסת לשעבר מיקי רוזנטל, יו"ר צוות הבדיקה בכנסת ה-20 בנושא פעולות הממשלה לקראת תום זיכיון משאבי ים המלח ולנושא קציר המלח, ואורי שאשא, סגן בכיר לחשב הכללי.
במהלך הדיון אמרה השרה תמר זנדברג: "תום הזיכיון הוא הזדמנות לערוך את שטר הזיכיון ולתקנו מהיסוד על מנת להטמיע אינטרסים סביבתיים וציבוריים הכרחיים בשטר הזיכיון הבא. ים המלח וסביבתו מהווים אזור טבע ומורשת ייחודי בקנה מידה עולמי, לצערי, ולאורך שנים רבות, מדינת ישראל לא נהגה בו כמשאב הטבע הנדיר והייחודי שהוא.
"מפלס מי הים יורד בקצב של כ-1.2 מטר בשנה והמפעלים תורמים לכ-25% מירידת המפלס שהם כ-30 סנטימטר בשנה. גם שאר גורמי ירידת המפלס הם מעשה ידי אדם, בעיקר תפיסת מקורות המים במעלה נהר הירדן ומניעת כניסתם לים המלח. ירידת המפלס מובילה לפגיעה סביבתית וכלכלית נרחבת, להיווצרות בולענים, התחתרות נחלים, פגיעה במעיינות ובבתי גידול, נטישה של שטחי חקלאות, תשתיות תיירות וחופי רחצה ולפגיעה בתשתיות ובכביש 90. אנחנו מייבשים בקצב מואץ והרסני את ים המלח ומתעדפים בכל עת את האינטרסים הכלכליים על פני אינטרסים סביבתיים וציבוריים הכרוכים בשמירה עליו. 
"אנחנו נמצאים ערב תום הזיכיון. השנים חולפות במהירות – כבר בשנת 2014 המליצה ועדת ששינסקי להיערך בהקדם לתום הזיכיון. עברו ארבע שנים וצוות תום הזיכיון חזר על ההמלצה בשנת 2018. מאז עברו עוד ארבע שנים, ואנחנו עומדים באותו מקום, כאשר הזמן משחק לרעת המדינה ומגדיל את הסיכוי שהמדינה ואזרחיה לא יקבלו תמורה ראויה למשאבי הטבע, שהם כזכור, משאב ציבורי.
"לשם כך צוות תום הזיכיון המליץ לחשב הכללי האחראי לשטר הזיכיון – עד כה לא הוקמו צוותי עבודה אלו והשעון מתקתק לאחור. אני מבקשת שתצא מכאן קריאה לקידום מהיר של היערכות המדינה לתום הזיכיון ונימנע מקידום פרויקטים ופעילויות בשטח הזיכיון שיסכלו או יפגעו במכרז המתוכנן", דברי השרה.
 
הזיכיון של ICL לכריית מחצבים בים המלח יפוג בשנת 2030, כלומר בעוד 8 שנים בדיוק ואז המדינה תצא למכרז חדש בו יקבעו תנאים קשיחים, ככל הנראה, בתחומי איכות הסביבה וכן הלאה. אמנם ICL נחשבת למועמדת מובילה לחידוש הזיכיון אך אסור להוציא מכלל אפשרות התמודדות של קבוצות אחרות מהענף על הזיכיון כך שלמעשה יכול להיווצר מצב (בסבירות נמוכה) שכיל תאבד את הזיכיון על ים המלח ותאבד את מקור ההכנסות המרכזי שלה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ישנו גם ויכוח בין האוצר לכיל על התמלוגים
    dw 05/2022/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כיל נדרשת לשלם ומזה כמה שנים מתחמקת. התנהגות שכזו מצד הזכיין מקשה על אישור המשך הזיכיון ויש מקום להציע את הזיכיון לחברות אחרות...
    סגור