השוק

דירוג מניות הקבלנים: כמה הפסיד מי שנחשף לנדל"ן בבורסה?

מוסכמה בעולם הכלכלי מדברת על הדרך להיחשף לסיגמנט באמצעות חשיפה למניות של חברות שפועלות בו; אם באופן עקרוני המוסכמה הזו מתגלית כנכונה, הרי שחודש מאי הראה שאפשר גם אחרת, מחירי הנדל"ן עולים ומניות הקבלנים יורדות; הדירוג המלא
ניצן כהן | 
דירוג הקבלנים (צילום פלאש 90/ גיל יערי, freepik)
באופן עקרוני אחת המוסכמות בעולם הכלכלי מדברת על אפשרות להיצמד לענף כלכלי באמצעות חשיפה למניות של חברות שפועלות בו ולכן אם נניח שאנחנו רוצים להיחשף לעולם הנדל"ן הרי שאחת האפשרויות לעשות את זה, היא באמצעות רכישה של מניות של חברות קבלניות.
המוסכמה הזו, גם היא עובדת על פי רוב, הרי שבחודש מאי היא לא עבדה. אבל יש לכך הסבר (או כמה הסברים) אבל באופן עקרוני כל מניות החברות הקבלניות ירדו בחודש מאי והיום קבלנים שהמניות שלהם ירדו פחות והיו כאלה שיותר. זה הדירוג המלא.
 
ננסה להסביר לרגע את התהליך שעובר על מניות הנדל"ן. התהליך הזה כולל בשלב הראשון ניסיונות עיקשים לבלום את עליית המחירים. זה אמור לקרות באמצעות תוכניות ממשלתיות להגדלת היצע הקרקעות, הכבדת נטל המס על משקיעים והגבלת אפשרויות המימון הן לקבלנים והן ללקוחות, קרי לוקחי המשכנתאות.
בואו נוסיף לתבשיל הזה, ריבית עולה שמכבידה עוד יותר על לוקחי המשכנתאות, אינפלציה עולה שמכבידה על משקי הבית בהוצאות השוטפות ולכן פוגמת ביכולת שלהם להתחייב בסכומים גבוהים למשכנתא (בהנחה שלא לקחו עדיין).
כל אלה אמורים לגרום, לפחות בטווח הקצר, לירידה במכירות של הקבלנים, אולי אפילו ירידת מחירים קלה אבל בעיקר היא גורמת לעליית עלויות הבניה (עלייה בהוצאות מימון ועלייה במחירי חומרי הגלם) וכן הלאה. 
באופן עקרוני האינסטיקנט הוא להקיש שהעלייה בהוצאות של הקבלנים תגולגל לצרכן, קרי לרוכשי הדירות. אבל זו לא המציאות. בדרך כלל חלק מההוצאות יגולגל ללקוח וחקלו ייספג אצל היצרן, קרי אצל הקבלן וזה ישחק את הרווחים.
כך או אחרת, נוסיף לתבשיל הזה גם אווירה כללית לא טובה בשוק ההון והנה אנחנו מקבלים ירידות שערים אפילו חדות במניות הקבלנים.
נציין בשולי הדברים את עולם השיערוכים. כמעט כל הקבלנים בישראל שיערכו את שווי הנכסים שלהם והביאו לעלייה בערכם בספרים. כעת בתוואי ריבית עולה הם צריכים לבצע את הפעולה ההפוכה, כלומר להפחית את השווי בספרים. וגם זה רע למניות שלהם.
אז הנה הדירוג המלא של מניות הקבלנים לחודש מאי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה