השוק

JP מורגן: הפתעה אמיתית תהיה העלאת ריבית של 1%

קונצנזוס ההערכות בוול סטריט מדבר על העלאת ריבית בארה"ב בשיעור של 0.75%; תשואות האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים התייצבו ברמה של 3.43%; ב-JP מורגן מעריכים שהפד מכוון לטווח ריביות של עד 3.5% בסוף השנה
ניצן כהן | 
ירידות בבורסה (צילום vecteezy)
מחר צפויה לפרסם ועידת השוק הפתוח (ה-FOMC) את גובה הריבית בארה"ב לחודש יוני. קונצנזוס ההערכות מדבר על העלאה של 0.75%, העלאה שכבר מגולמת בשווקים אך בניו יורק חוששים מפני מצב בו הריבית תעלה מעבר ל-0.75% מה שלטענת JP מורגן תהיה הפתעה אמתית. ב-JP מורגן מעריכים שהפדרל ריזרב מכוון את הריבית לרמה של 3.5% עד 3.75% עד לסוף השנה.
נזכיר כי הסיבה המרכזית להעלאת הריבית האגרסיבית שצפויה מחר היא האינפלציה הגבוהה בארה"ב שלא רק שלא יורדת או מתמתנת אלא אף עולה. נזכיר כי האינפלציה בארה"ב בחודש מאי עלתה ב-1% והשלימה עלייה בקצב שנתי של 8.6% וזאת לאחר שבחודש אפריל היא התמתנה מעט לקצב שנתי של 8.3%.
 
כרגע לפחות כל גורמי המקרו תומכים בהמשך עליית המחירים בארה"ב בין אם אלה מחירי האנרגיה שממשיכים לעלות כך שמחיר חבית נפט עלה מעבר לרמת 120 הדולר ומחירו של גלון דלק בארה"ב חצה את רמת 5 הדולרים.
השיבושים בשרשרת האספקה ממשיכים לגבות את מחירים מהכלכלה העולמית. כך למשל לפני מספר שבועות הודיעה סין שהיא מקלה במגבלות התנועה וב-4 פעימות היא מוכנה להחזיר את סין לתפוקה מלאה. רק שמאז חזרה הקורונה להתפרץ ונראה שהסרת מלוא המגבלות בסין רחוקה עד לא קיימת, לפחות בשלב הזה.
נתון חיובי הוא העובדה שהאבטלה בארה"ב נמוכה ועומדת על 3.5% כשהן מספר המועסקים בענפי הכלכלה שאינם חקלאיים הולכים וגדלים והם השכר השעתי הממוצע עולה וזה מגביר את הרצון (והיכולת) של הפרטים לבזבז כסף.
עם כל הטוב הזה הרי שיש צורך לטפל בהתפרצות האינפלציונית בארה"ב (ובעולם כולו) מהר ולאחר שהתפרסמו הנתונים בארה"ב הרי שניכר היה כי הציפיות מהפדרל ריזרב להיות אגרסיבי הרבה יותר וזה הביא את שוק האג"ח לעלייה משמעותית בתשואות עד כדי שתשואות האג"ח הממשלתי ל-10 שנים חצו את רמת 3.4% וזאת לאחר שנקודת האיזון הקודמת שנצפתה להרגיעה את השווקים הייתה ברמה של 3.2%.
צריך לזכור העלאת ריבית בצירוף צמצום מאזן הפד עלול להכביד על ביצועי הכלכלה הריאלית ולדחוף אותה למיתון שזו צרה מסוג אחר. אך ברור היום לכל כי יש צורך לצנן את הכלכלה האמריקאית (שתצנן איתה את כל העולם) ויפה שעה אחת קודם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה