השוק

אי.בי.אי: ההנחה ששיא האינפלציה בארה"ב עבר - לא קיימת

הכלכלן הראשי של אי.בי.אי, רפי גוזלן אומר היום שהשתטחות העקום (עקום התשואות) משקפת עלייה בהסתברות להעלאות ריבית מהירות שיגררו את הכלכלה האמריקאית למיתון
ניצן כהן | 
בורסת ארה"ב (צילום vecteezy)
מדד המחירים לצרכן האמריקאי שהתפרסם ביום שישי האחרון שינה את כל הערכות בשווקים הפיננסיים. מדד המחירים לחודש מאי עלה ב-1% והביא את המדד לקצב שנתי של 8.6% לאחר שכבר ירד ל-8.3%. 
"הערכת "שיא האינפלציה" בארה"ב התערערה בעקבות המדד האחרון ושיגרה את השוק לחישוב מחדש של תוואי הריבית. השתטחות העקום משקפת עלייה מחודשת בהסתברות לריסון מוניטארי מהיר שיגרור את הכלכלה האמריקאית להאטה חריפה/מיתון.
 
"אמנם פאוול הסיר מהשולחן את הגברת המינון בהחלטה הקודמת, אך ההאצה באינפלציה תקשה על ה-Fed להישאר במינון הנוכחי בפרט על רקע הריבית הריאלית השלילי העמוקה. להערכתנו,  ה-Fed צפוי להגביר את מינון העלאות הריבית ל-75 נ"ב באחת משתי ההחלטות הקרובות. הגברת מינון העלאת הריבית צפויה גם בגוש היורו ועליית המרווחים באיגרות החוב של מדינות הפריפריה מהווה גורם משני בהשפעתה על המדיניות בשלב זה". אומר הכלכלן הראשי של אי.בי.אי רפי גוזלן.
"למרות הסנטימנט השלילי בשווקים, השפעות צד ההיצע בכל הנוגע למחירי האנרגיה והסחורות החקלאיות ממשיכות להיות דומיננטיות יותר, מקשות על תהליך הירידה באינפלציה, וכל עוד הן נמשכות הן תומכות בעוצמת ריסון מוניטארי גבוהה יותר.
"ההקלה בתנאים הפיננסים, שנרשמה בשליש האחרון של מאי אינה עקבית עם הורדת סביבת האינפלציה ועם הכוונות של ה-Fed, כך ששינוי כיוון בשווקים יתאפשר רק עם ירידה בסביבת האינפלציה. חשוב לציין כי למרות הירידות החדות יחסית מתחילת השנה במדדי המניות המובילים, התפתחות זו ממשיכה לשקף בעיקר התכווצות מכפילים על רק עליית התשואות המהירה ולא שינוי בציפיות הרווחיות לשנה הנוכחית ול-2023.
"למרות המשך עדכונים משמעותיים כלפי מטה של צמיחה הגלובלית מצד המוסדות הבינלאומיים (לאחרונה התווספו לרשימה הבנק העולמי וארגון ה-OECD), כך שגם מבחינת גורם זה מתקבלת תמיכה לעמדה דפנסיבית יותר בנוגע לאפיק המנייתי, לפחות עד לנקודה שבה עדכון הרווחיות כלפי מטה יצבור מומנטום" אומר גוזלן.
"העלייה הגבוהה מהצפוי במדד המחירים לצרכן בארה"ב חודש שני ברציפות, ערערה את הערכת "שיא (peak) האינפלציה" והובילה לעליית בציפיות לאינפלציה במקביל לעדכון חד כלפי מעלה בציפיות להעלאת הריבית. מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בשיעור גבוה מהצפוי של 1% במאי, כך שהקצב השנתי טיפס ל-8.6% לעומת 8.3% באפריל. אמנם בחודשיים האחרונים מסתמנת ירידה קלה בקצב השנתי של אינפלציית הסחורות אך זאת סביב רמה גבוה של כ-13%.
"מגמת ירידה זו צפויה להימשך אמנם, הן על רקע השפעת בסיס והן על רקע ירידה בביקוש למוצרים אלו כחלק מנרמול הצריכה הפרטית (שירותים על חשבון סחורות). מנגד, נירמול הצריכה הפרטית בשילוב עם שוק העבודה ההדוק מובילים להאצה באינפלציית השירותים לרמות של קרוב ל-6%, בעיקר בהשפעת מחירי הדיור והפנאי.
"ה-Fed ניצב בפני תמונת מאקרו הכוללת שוק עבודה הדוק המאופיין ברמות שפל באבטלה ובקצבי גידול גבוהים בשכר, גורמים שבאים לידי ביטוי האצה באינפלציית השירותים. התפתחות זו מציבה אתגר משמעותי בפני ה-Fed של צינון שוק העבודה ללא גלישה למיתון, וניסיון העבר אינו מעודד כך שהתמהיל הנוכחי של שפל באבטלה ואינפלציה גבוהה, בפרט בתחשב בפיגור בו נמצאת המדיניות המוניטארית, תומך יותר בתרחיש המיתון מאשר בזה של נחיתה רכה" מסיים גוזלן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה