השוק

מכה לרוכשי הדירות: מדד התשומות עלה במאי ב-0.5%

מדד תשומות הבניה, המדד המרכזי שמשפיע על מחירי הדירות עלה בחודש מאי ב-0.5%, עלייה גבוהה משמעותית מהתחזיות המוקדמות והיא משקפת בעיקר את השיבושים בשרשרת האספקה העולמית; ההשפעה: מי שקונה דירה מקבלן - המחיר עלה ב-0.5%
ניצן כהן |  3
מחיר הדלק מזנק (צילום פלאש 90/ אוליבייה פיטוסי, ג'מאל עאבד)
בשורה קשה מקבלים היום רוכשי הדירות החדשות מקבלן, שטרם שילמו עליה במלואה והיא עלייה חדה מהתחזיות במדד תשומות הבניה. מדד התשומות עלה בחודש מאי ב-0.5% כך שהוא עולה בקצב שנתי של 6.6%.
עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף "חומרים ומוצרים - סך כולל" שעלה ב-0.9%. יש לציין כי בסעיף זה התייקרו במיוחד מחירי מיזוג אוויר ב-4.8%, מלט ב-4.6%, ברזל לבניה ב-4.1%, צבעים ב-2.6% ובטון מובא שעלה ב-2.1%.
 
משמעות הדברים היא שמי שרכש דירה מקבלן לפני שנה ולא סביר שכבר קיבל אותה ולכן גם לא שילם עליה במלואה, התייקר לו החלק שלא שילם עליו ב-6.6% בשנה אחת או ב-0.5% בחודש אחד וזו התייקרות משמעותית שיכולה להגיע לעשרות רבות של שקליך שהתווספו להוצאות משק הבית.
מעבר לכך הרי שרוכשי הדירות שלקחו משכנתא מקבלים מכה נוספת וזה ברכיב צמוד המדד של המשכנתא שעלה במאי ב-0.6% ובחודש הבא צפוי לעלות גם החלק של רכיב הריבית המשתנה, זו שצמודה לפריים או אז צפוי בנק ישראל להעלות ריבית ולהביא לעלייה בהוצאות משקי הבית של מאות שקלים בחודש ואף זה משמעותי.
מחירי הדירות החדשות מקרינות באופן ישיר על מחירי הדירות "מיד שניה" כי הרי אלה מהוות מוצר תחליפי ואם מחיר דירה חדשה מזנק ב-100 אלף שקל, הרי שיש לצפות שמחיר דירה "מיד שניה" יעלה בסכום קרוב לזה, מה שמקרין על שוק הנדל"ן שנמצא בלאו הכי בשנים של שגשוג.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מס גבוה על בעלי 10 דירות ומעלה תוציא אותם משוק הדירות (ל"ת)
    יוסי 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    לצאת להםגין
    רחל 06/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שר השיכון אלקין הבטיח שיבודד את מחיר הקרקע ממדד תשומות הבניה. גזל של הקבלנים שהרי קנו כבר את הקרקע לפני...צריך להתארגן ולצאת להגין מול ביתו של שר השיכון שיזרז את החוק. אפילו חסימת איילון מצדיקה גזל כזה!!!
    סגור
  • 1.
    בחודשיים שלפני הוא עלה באחוז בחודש
    צצי 06/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני ציפיתי שיעלה באחוז גם החודש. אנשים חייבים להבין שאנחנו בתקופה בה צריך לתכנן הכל לפי הנחות פסימיות.
    סגור