השוק

יו"ר נמל חיפה אחרי ההפרטה הגדולה: "האקזיט של המדינה"

אשל ארמוני, יו"ר נמל חיפה ומי שהוביל אותה את התהליך ההיסטורי של המכירה, רואה את תהליך ההפרטה בדרך שונה מהמקובל, לא עוד בריחה מחברה כושלת אלא למקסם את הביצועים שלה כדי לעשות אקזיט; אל תאמר הפרטה, מעתה אמור אקזיט
ניצן כהן |  14
יו״ר דירקטוריון נמל חיפה אשל ארמוני (צילום ורהפטיג ונציאן, מיכאל פטאל/פלאש 90)
לפני שבועיים זה קרה, אחד התהליכים המורכבים וההיסטוריים בתולדות מדינת ישראל והיא מכירת נמל חיפה מידי המדינה לאנשי עסקים פרטיים. כדי להבין את התהליך הזה הרי שצריך לנבור בהיסטוריה של מדינת ישראל והמרכזיות של נמל חיפה בחיים הכלכליים כאן.
עובדי הנמל הם לא אנשים פשוטים והם מבינים היטב כיצד הם אוחזים בגורגרת של הכלכלה הישראלית, והם מיצו כל דקה שהיד שלהם על השיבר. מכיוון שכולם הבינו את המצב הבעייתי הזה לא נותרו למשלם המסים, בעל הבית בנמל חיפה, יותר מידי אופציות. משלחם המסים לא יודע לנהל נמל, הוא לא צריך לנהל נמל אלא להנות מהפירות שלו. אז מי ינהל? מי שיש לו כסף לקנות את הנכס הזה ויודע איך להרוויח ממנו.
 
באופן עקרוני התהליך בישראל מוכר. המדינה מגיעה למבוי סתום בניהול של נכס שלה, חונקת אותו ומוכרת אותו בכלום כסף. מגיע איש עסקים פרטי, משביח את הנכס ועושה ממנו כסף. ואז נשאלת השאלה למה המ דינה לא עושה את זה? כלומר אם נניח שהמדינה הייתה לוקחת על עצמה למכור נכס שהוא בשיא לו הרי שהיה מתקבל סכום משמעותית גבוה יותר מהמכירה מאשר למכור אותו כשהגענו למבוי סתום.
נמל חיפה הוא דוגמה מצויינת לאבולוציה של ההפרטה בישראל. מדובר בנמל שרשם לפני שנה את השיא שלו, שיא של הכנסות ושיא של רווחיות ואז נמכר - אקזיט, כמו שקוראים לו בעולמות ההייטק.
אשל ארמוני, יו"ר נמל חיפה היה מי שהוביל את הנמל למכירה. הוא היה צריך לנווט בין ממשלות שונות (עובדי הנמל הם כוח פוליטי לא קטן), יועצים משפטיים (כדי להימנע מלגלוש לעולמות הפלילים), הפקידות הבכירה באוצר (חשב כללי, ממונה על השכר, מנהל רשות החברות וכן הלאה), הוא היה צריך להתנהל מול חלק מבעלי הקרקע (רשות מקרקעי ישראל), הוא היה צריך להתנהל מול ההסתדרות (הגב החזק של העובדים בנמל), הוא היה צריך להתנהל מול 9 ועדים (כן, 9 ועדים - זו לא בדיחה עצובה) ובסוף להנהל את העבודה השוטפת, למצוא רוכשים ולקבל מחיר טוב.
בקיצור, לשחק עם יותר מידי כדורים באוויר או כמו שקוראים לזה בכדורגל: לבעוט קרן, לרוץ לנגוח ולחזור מהר לעמוד בשער.
עכשיו כשמשחקים עם כל כך הרבה כדורים באוויר מגלים שהחלטה שהתקבלה ב-2005 (ההחלטה להפריט את נמל חיפה) התבצעה בסופו של יום באמצע 2022. כן, תהליך של 17 שנים, אבל הנה היסטוריה. זה קרה.
- האמת היא שהשאלה הגדולה היא איך בסוף ההפרטה יצאה לפועל וכולם מרוצים. העובדים, הקונים, המוכרים. מה אנחנו מפספסים כאן?
"אנחנו לא מפספסים כלום. מדובר בעבודה קשה, קשה מאוד. בסך הכל ההחלטה להפריט את נמל חיפה התקבלה ב-2005 והיו עוד הרבה החלטות בדרך אבל זה תהליך שלקח הרבה זמן.
"אני התעסקתי בו באינטנסיביות ב-4 השנים האחרונות. היה ברור לי שבאופן שאליו השוק של הנמלים הולך להשתנות (מוקמים שני נמלים חדשים - ואוטומטיים, כמעט ללא עובדי נמל - אחד בדרום ואחד בחיפה, נ"כ) אנחנו נדרשים לעשות רפורמה שתעזור לנו להתחרות כמו שצריך בעולם החדש וההפרטה היא אחד העוגנים המרכזיים".
- ואיך יוצאים לדרך?
"הרעיון היה להשביח את הנכס לקראת ההפרטה. אתה צריך להבין, כשממשלה מחליטה שהיא רוצה להפריט חברה, זה יפה מאוד אבל הדירקטיבה צריכה להיות שהחברה תיערך כך שהנכס יהיה בשיאו. זה לא היה בעבר בהפרטות קודמות. שים לב שחברות כמו מספנות ישראל ונמל אילת נמכרו כשהנכסים בדרך כלל במצב לא טוב ולא התקיימה תחרות בין המציעים  השונים.
"נמל חיפה נמכר במחיר פי 100 מהמחיר של מספנות ישראל ופי 40 מהמחיר של נמל אילת".
- ואיך עושים את זה?
"השלב הראשון היה לטפל ברכיב של ההוצאות השוטפות של הנמל שהוא למעשה שכר העובדים. זה תהליך מורכב כי אתה לא יכול לפטר עובדים. יש הסכם עם ההסתדרות וצריך לכבד אותו אז הכנו תוכנית לפרישה מוקדמת. 
"אנחנו החלטנו שאנחנו רוצים לחתוך 200 עובדים כשיחד עם מחלקת ים זה למעשה רבע מהעובדים בנמל. לקח לנו יותר משנה לנהל מו"מ עם 9 ועדים ועם ההסתדרות. אבל בסופו של דבר זה נגמר ב-WIN-WIN והקטנו את מצבת כוח האדם וככה הורדנו את שיעור ההוצאות מההכנסות. עכשיו תבין את התהליך, אנחנו התחלנו אותו עם יחס הוצאות/ הכנסות של 61% וגמרנו אותו ב-50%, כלומר מחצית מהכנסות הנמל משלמות הוצאות שוטפות, וזה הישג. כשמציגים את זה למשקיע אתה מציג הישג של נכס שעבר השבחה".
- אני מניח שלא כל הבעיות היו העובדים.
"תראה, התהליך כלל שינוי, שיפור והתייעלות גם בתהליכי העבודה שהנמל פעל לפיהם לאורך השנים. הצטברו במשך השנים הרבה דברים שאיך נגדיר אותם? תקרא להם - "משונים". היו הוצאות פיקטיביות ותהליכי עבודה לא יעילים שרובם היו מעוגנים בהסכמים כאלה ואחרים ובזה היה צריך לטפל.
"למעשה הבעיה המרכזית של חברה ממשלתית, ואני לא מדבר רק עלינו (נמל חיפה, נ"כ), זה היעדר חופש ניהולי. להנהלה אין די חופש לעשות מה שנראה לה נכון לחברה. בחלק גדול מהמקרים צריך להגיע להסכמות עם הוועדים. זה לא אומר שאי אפשר להגיע להסכמות אלא צריך לעשות את זה ולרתום אותם למהלך.
"גם זה לקח לנו שנה שלמה של דיונים, ובסוף לא קיבלנו את מה שרצינו והיו דברים שרצינו לעשות אבל קיבלנו דברים שונים אבל בשנה וחצי האחרונות רואים את ההשפעה החיובית של כל התהליך הזה שתכלית שלו: הקטנת ההוצאות והגדלת הרווחיות".
נציין כי שנת 2021 הייתה שנה מצויינת לנמל חיפהשהרוויח 271 מיליון שקל על הכנסות של 860 מיליון שקל כששיעור ה-EBITDA שלו הגיע לרמה של 20%.
 - אוקיי, פתרנו את בעית ההוצאות אבל הנמל חייב גם השקעות. מי שקונה ירצה לגלם את זה במחיר.
"נכון ולכן היה צריך להגיע עם המדינה לעסקה שמאפשרת בעצם את ההשקעות העתידיות בנמל. צריך היה להגיע לנקודה שתאפשר השקעה בתשתית כמו רציפים, העמקת הרציפים ועוד דברים מהסוג הזה.
"ההשקעות האלה בחברה ממשלתית, הן השקעות שצריכות להיעשות על ידי נמלי ישראל שהם למעשה בעלי הבית של הנמל. כדי לאפשר את ההשקעות האלה היה צריך להגיע להסכם עם המדינה שמיליארד שקל מכספי המכירה ישארו בנמל לצורך ההשקעות בתשתיות. בסופו של יום מתוך 4.1 מיליארד שקל שהתקבלו מהמכירה, מיליארד שקל נשארו לטובת השקעה בתשתיות. זה אירוע ארוך מאוד מול ההסתדרות והמדינה להגיע להסכמות שיאפשרו את זה.
"היה צריך גם להחליט על הדרך בה ימכר הנמל ואנחנו הצלחנו לשכנע את המדינה שההפרטה צריכה להיעשות של 100% ממניות המדינה ולזכיין אחד".
- האמת היא שכל התהליך שאתה מתאר הוא טבעי לגמרי, ככה צריכה להיראות מכירה של חברה ממשלתית.
"התהליכים האלה נשמעים אמנם טריוויאלים אבל חייבו להגיע להסכמות עם הרבה מאוד גורמים. אתה מתייחס למשרד האוצר כמקשה אחת, אבל בתוך משרד האוצר יש הרבה גורמים שצריך להידבר איתם ולהגיע איתם להסכמות. למשל: הממונה על השכר,  אגף התקציבים וגם החשב הכללי וכמובן רשות החברות. 
"צריך להידבר גם עם משרד התחבורה ועם המנכ"לים של המשרדים האלה וגם רשות הספנות והנמלים שהוא הגורם שמייעץ לשר.
"אתה צריך להגיע להסכמות עם חברת נמלי ישראל וגם רשות מקרקעי ישראל כי גם לו יש עניין בחלק מהקרקעות לטובת פיתוח עתידי. ואל תשכח את עיריית חיפה ששם הצלחנו רק במידה מסויימת.
"זה תהליך סבוך ולא סתם שהפרטות מתארכות, גם בחברות אחרות עד כדי שלא מצליחים להוציא לפועל החלטות להפריט חברות. אפשר לנהל את התהליכים האלה בצורה טובה יותר מבחינת המדינה".
- מה המסקנה המרכזית שלך בסופו של יום, מחר זה יהיה הדואר ונמל אשדוד, איזו מסקנה אתה מסיק כדי שהתהליך הזה יהיה יעיל יותר.
"אני חושב שכשמדינה מפריטה חברה היא צריכה להקים מנהלת שעוסקת בזה. צריך למנות ליו"R המינהלת אדם שהוא בעל סמכות שיכול לנהל את זה. במינהלת צריכים לקחת חלק גורמים מקצועיים שיודעים לבצע הפרטות, בנקי השקעות וכן הלאה".
- מה הרגשת שהיה הכי חסר לך, בכל התהליך הזה?
"אנחנו עשינו את הכל בתוך הבית והצלחנו וזה בסדר, אבל לא היה לי מזיק אם היה כאן בנק השקעות יחד איתי שאולי היה יכול להשיג תוצאות טובות יותר. אבל אלה לקחים שאעביר למנהלת רשות החברות, צריך ללמוד מהתהליך שאנחנו עברנו לקראת הפרטות נוספות כמו של הדואר ונמל אשדוד".
- מה אתה מצפה בנמל חיפה עכשיו?
"את שואל אותי למעשה איך הנמל יראה בעוד שלוש שנים. אני לא מתיימר לדבר בשם המשקיעים אלה קבוצות מצויינות שיש להם תוכניות וזה עניין שהמשקיעים והבעלים החדשים יצטרכו להיות מעורבים בו.
"אני חושב ואני מניח שזה יקרה שהם יביאו פיתוח עסקי חדש. לחברת גדות יש יכולות בלתי רגילות בתחום שרשרת האספקה והם ירחיבו את הפעילות שם. יש הרבה שטחים פנויים בנמל לפעילות הזו ואני חושב שזה יקרה. אדני שהיא חברה בינלאומית עם תפיסה אסטרטגית. אולי הם יפעלו לכיוון של לקחת את הנמל מקום של ציר מרכזי בכל עולם ההובלה במזרח התיכון".
- כלומר.
"הנמל כנמל עוסק בשינוע מטענים בים התיכון, אבל חברה כזו כמו אדני יכולה להמשיך לקדם את בניית ציר האספקה הימי-יבשתי מאירופה, עובר בחיפה לסעודיה והאמירויות באמצעות שינוע משולב של רכב ומשאיות וככה יווצר ציר אלטרנטיבי לתעלת סואץ. ציר שמייצר יציבות בינלאומית ותחרות. זה חשוב גם חשוב בהיבט הגיאו-פוליטי של העמקת הסחר הבינלאומי לבין המדינות הערביות שעוטפות אותה". 
ארמוני מציג למעשה מתווה חדש, שלא בטוח שהכרנו אותו בישראל עד היום (הכרנו אותו בספרות המקצועית ושמענו עליו באקדמיה, אבל לא ראינו את זה קורה בפועל - בימי חיינו לפחות)והוא שניתן להגיע להפרטה דרך תהליך השבחה במקום החשיבה הקונבנציונלית של ""להיפטר מנכסים". 
"אנשים צריכים להבין" אומר ארמוני "חברה ממשלתית היא נכס ששייך לאזרחי ישראל ואם יש נכס שהוא גירעוני אז צריך לחשוב איך להשביח אותו ולהוציא אותו למכירה. כשמסתכלים על הסטוריית ההפרטה בישראל צריך לשאול שאלות כמו: איך יכול להיות שמכרו את מספנות ישראל ב-42 מיליון שקל ואחרי פחות מ-10 שנים היא שווה 1.5 מיליארד שקל? אלה שאלות קשות. צריך להגיד שהבעלים שם עשו דברים נהדרים, שהמדינה לא עשתה אבל גם שמפרטים רוצים לייצר ערך וכל פעם שמוכרים חברה ממשלתית אזרחי ישראל צריכים לעשות אקזיט ולא להיפטר מנכס".
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    עכשיו ברור איך נוצר תור תפעולי
    משה 07/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא לוקחים בחשבון שהשוק יפרח ואז מוציאים עובדים לפנסיה, כמות העובדים קטנה ואין מי שייתן שרות לאוניות , ההכנסות קטנות, אבל כלפי חוץ משווקים שהכול מצוין- זו פוליטיקה לשמה וכך יוצרים קידום לתפקיד הבא
    סגור
  • 13.
    גנבו את המדינה
    חחחחחחחחח 07/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נמל חיפה שווה 80 מילירד $ מכרו אותו בנזיד אדשים נוכלים זה שוד לאור יום.
    סגור
  • 12.
    מפשיטים את המדינה מנכסיה, ומעבירים ב"פרוטות" לבעלי ההון (ל"ת)
    Q 07/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    הכל נכון אבל בדמוקרטיה הכח בסופו נשאר ביידי העם. (ל"ת)
    זחש 07/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    לא למכור
    יוסף 07/2022/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    להשביח את המכס יכולה גם המדינה ביחד עם העובדים לעשות , בשביל זה לא מוכרים נכסים ששיכים לציבור
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    נמל חיפה
    יהודה ר. 07/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    2 הערות: צריך לשמור גרעין אצל המדינה. אנחנו מדינה מוקפת אויבים.למכור לסין זה אסור.כי זה נותן שליטה למשטר הדיקטטורי ( זה כמו למכור לפוטין). צריך לזכור שבימי חירום רק אל על טסה מפה ולפה! .
    סגור
  • 8.
    א
    אני 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד שהעם היהודי בנה לעצמו מדינה כדי להגן עליו מהכויים, מוכרים את המדינה שלנו פיסות פיסות לגויים.שערוריה!!
    סגור
  • 7.
    נמל אשדוד מול חיפה
    סמי הגדול 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רציתי להבין יש נמל שהוא בעייתי אשדוד ועדי עובדים מיליטנטים שביתות כל סופש בעיות ניהוליות ואותו אתם לא מפריטים משהו לא מסתדר לי
    סגור
  • 6.
    המשקיע החדש קודם כל
    יוחאי 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יסלקאת כל העובדים הישנים.. וזה רק טובה
    סגור
  • 5.
    מה עם אקזיט לדימונה ? (ל"ת)
    ג 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    הצעד הבא אקזיט של המדינה (ל"ת)
    ג 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    נמל חיפה
    לירון 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את נמל אשדוד לא העזתם להפריט למכור כי מרבית עובדיו תומכי הליכוד. בנמל חיפה הרווחי הייתם גיבורים של נייר כי העובדים הם חרוצים ובעלי מצפון ולא איימו עליכם כמו באשדוד. מחיאות כפיים לפחדנים.הרסתם מקום עבודה ומכרתם אותו לכל המרבה במחיר ולעזאזאל המדינה.
    סגור
  • 2.
    לא גורגרת אלא גרוגרת
    משה היהודי 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבוד לשפה עברית
    סגור
  • 1.
    אקזיט
    אחח"י 07/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האקזוטי של מדינת ישראל אלו התחנות כח שנימכרו וכיסו חלק נכבדמכל ההסכמים הקואליציונים ולכלהפרזיטים .
    סגור