השוק

מחירי החשמל בדרך לצנוח: היכן תוקם תחנת כוח נוספת?

משרד האוצר, משרד האנרגיה ורשות החשמל הודיעו כי בסך הכל 11 הצעות הוגשו בשלב הראשון להקמת תחנת כוח באזור מרכז הארץ
מערכת ice |  8
חברת החשמל (צילום shutterstock, freepik)
ועדת המכרזים הבין משרדית להקמת תחנת הכוח הקונבנציונלית על בסיס גז טבעי בראשות יובל רז סגן בכיר לחשב הכללי, ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, רשות החשמל, משרד האנרגיה וענבל חברה לביטוח, הודיעה היום (שני) כי 11 קבוצות הגישו את מועמדותן בשלב המיון המוקדם של המכרז למימון, הקמה ותפעול התחנה, שתוקם בסמוך למועצה אזורית שורק. מדובר במספר גבוה של הצעות שהוגשו בשלב זה שבמהלכו נבחנת עמידתם של המשתתפים בתנאי הסף הנדרשים לצורך המשך ההתמודדות בשלב ההליך המכרזי.
במסגרת הפרויקט תוקם תחנת כח קונבנציונלית לייצור חשמל על בסיס גז טבעי, בהיקף של בין 600-900 MW, על שטח של כ- 150 דונם בצמוד למתקני ההתפלה שורק א' ו-ב' ולשפד"ן.  המכרז מפורסם בהמשך להחלטת ממשלה מחודש אוקטובר 2020 המגדירה את הצורך בהקמת הספק ייצור נוסף באמצעות גז טבעי במשק.  תחנת הכוח צפויה להצטרף לתחנות הפועלות במסגרת מודל השוק החדש שעתיד להפוך את השוק למשוכלל ותחרותי יותר, ולספק למשק החשמל את אמינות ויציבות האספקה הנדרשת בהתאם לתכניות הפיתוח ולצרכי משק החשמל העתידיים. בהמשך ובמהלך הרבעון הראשון של שנת 2023 צפוי להתפרסם המכרז להקמת התחנה, אשר יאפשר לקבוצות שתעבורנה את שלב המיון המוקדם להתמודד בהליך התחרותי שבסופו תבחר הקבוצה הזוכה.
 
החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "מספר המתחרים בשלב המיון המוקדם מעיד על בשורה של ממש. הקמת תחנת הכוח בשורק, ועוד תחנות נוספות, תאפשר למשק החשמל להתפתח בהתאם לביקושים ההולכים וגוברים וליעדים המוגדרים, ומהווה חלק מתהליך המעבר מייצור חשמל מבוסס פחם למשק חשמל מבוסס גז טבעי ואנרגיות מתחדשות, בהתאם ליעדי הממשלה שנקבעו. אני מברך על עבודת הוועדה המוכיחה את הצלחתו של שיתוף פעולה בין אגף החשב הכללי והגורמים המקצועיים ברשות החשמל, משרד האנרגיה וחברת נגה לצורך הבטחת אספקת החשמל הנדרשת למשק בעשורים הקרובים".
יו"ר רשות החשמל, אמיר שביט: רשות החשמל שמחה על שיתוף הפעולה עם החשב הכללי, לשם קידום והוצאה לפועל של מכרז להקמה של תחנה נוספת לייצור חשמל בגז טבעי בהתאם לצרכי המשק. הרשות מאפשרת למגוון של טורבינות להשתתף בהליך על מנת להגביר את התחרות ולמזער את העלויות לצרכן.
דורית הוכנר, מנהלת אגף בכיר תכנון פיסי במשרד האנרגיה: "בהמשך לרפורמה בחברת חשמל ופתיחת משק החשמל לתחרות, קידום ההליך המכרזי להקמת התחנה נועד לתת מענה לצרכי המשק בשנים הבאות. התחנה שתוקם תגדיל את כושר ייצור החשמל הנדרש להבטחת אמינות אספקת החשמל, עם הגידול הצפוי בביקוש לחשמל בעשורים הקרובים. בסוף ההליך ייבחר היזם שיקים ויפעיל את התחנה, על בסיס התנאים המיטביים למשק הן במחיר והן במאפייני התחנה בכפוף לתוכנית המאושרת לה. תחנה זו, צפויה להיות היעילה ביותר במערכת החשמל. הקמת התחנה מממשת את העקרונות עליהם מקפיד המשרד, ביניהם ביטחון אנרגטי, שמירה על אמינות האספקה ותחרות".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    ובריאות הציבור
    שרון 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברור תקימו תחנה חדשה ליד מלא שכונות במערב ראשון עם ילדים תינוקות ותזיקו לנו. תזיקו לנכסים שלנו שירד ערכם. לא מקימים ליד שכונות תושבים ומסכנים אותנו
    סגור
  • 5.
    לא יצנח אלא יגדל
    משה 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל פעם שמודיעים שהמחיר יצנח הוא דווקא גדל. ופה בה השאלה העלתם את מחיר החשמל רק לפני חודשיים ב 8% מה קרה פיתאום שהוא יצנח. ידעתם על הפרויקט מראש הוא לא תוכנן בחודשיים האחרונים. ופה הטריק קודם מעלים מודיעים איזשהו חירטוט כמין כתבה כזו שהמחיר יצנח ופה הבומבה רק בעוד שנים אחרי שיגדל עוד כעשרה אחוזים. ויצנח אולי בשלושה אחוזים.
    סגור
  • 4.
    תחנה במועצה אזורית שורק? חחח.
    תושב מועצת שורק 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כאן במועצה כל הזמן רק הפסקות חשמל. התחנה תושבת בטוח תוך שבועיים.
    סגור
  • 3.
    חחחח גזרו את הציבור מי קום המדינה
    עדי 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע הזמן לפרק את הגוש בושה וחרפה הזה שאפילו בא להקיא בפה עליו
    סגור
  • 2.
    אנרגיה סולרית עולה פחות מחצי
    דן4 11/2022/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סתם ככה, שתדעו.
    סגור
  • 1.
    למה????
    גד 11/2022/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כבר היום תחנה סולארית יותר זולה מתחנה על גז. החוזה הוא לפחות ל- 20 או 30 שנה. גם חשמל יקר וגם עוד גזי חממה. מה הקטע???
    סגור
  • הקטע
    חשמלאי 11/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אמינות אספקת החשמל זה הקטע, תחנה סולארית לא אמינה בהשוואה לתחנה על גז
    סגור
  • תחנה סולארית ממש לא יותר זולה (ל"ת)
    ליאור 11/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור