השוק

אחרי הפועלים: מזרחי טפחות ינסה לגייס היום 2 מיליארד שקל

שבועיים אחרי שבנק הפועלים גייס יותר מ-4 מיליארד שקל נערך בנק מזרחי טפחות לגיוס בסדר גודל של 2 מיליארד שקל; גורם בכיר בשוק ההון: "אחרי גיוס בסדר הגודל של בנק הפועלים, מזרחי לא יכול להרשות לעצמו תדמיתית גיוס שיהיה משמעותית נמוך יותר"
ניצן כהן | 
משה לארי מנכ"ל בנק מזרחי טפחות (צילום יחצ-אבשלום ששוני, מערכת אייס)
בנק מזרחי טפחות ינסה לגייס היום סדר גודל של 2 מיליארד שקל באמצעות הנפקת אגרות חוב ואג"ח מסוג קוקו (COCO). הגיוס של מזרחי טפחות מגיע שבועיים אחרי שבנק הפועלים לקח יותר מ-4 מיליארד שקל מהשוק במהלך משמעותי בתקופה הזו.
גורם בכיר בשוק ההון אמר אתמול בערב ל-ice, "זה היה ברור שמזרחי יבוא לשוק מיד אחרי הדוחות אבל הוא היה בבעיה כי הפועלים לקח יותר מ-4 מיליארד שקל. במלחמת היוקרה בין הבנקים הגדולים, מזרחי לא יכול להרשות לעצמו לקחת סכום זניח, זה לא יראה טוב בשוק, ולכן אנחנו ערוכים להיכנס חזק להנפקה ולדעתי, הבנק ימתח את הדירוג כמה שהוא יכול - והוא יכול להגיע אפילו ל-3 מיליארד שקל".
 
עכשיו נסביר את הדברים: המערכת הבנקאית היא צרכנית משמעותית בשוק ההון. כל הנפקה שלה נהנית מביקושים גדולים וזה די ברור למה. אג"ח של בנק הוא תחליף ראוי והגון לאג"ח ממשלתי. עכשיו באופן עקרוני המשקיעים המוסדיים מלאים בכסף מזומן שאין לו לאן להיות מנותב ולכן כשבנק מגיע לשוק כולם מסתערים עליו והבנק יכול להוריד את התשואה והריבית שהוא משלם ו"להתפוצץ בכסף".
באופן עקרוני כאן נכנסים שיקולי יוקרה. כשבנק הפועלים בא לשוק ולוקח 4 מיליארד שקל הרי שטבעי שהבנק הבריא אחריו הוא מזרחי טפחות והוא סחורה מבוקשת. הבנק משדר לשוק שהוא יכול לקחת כמה כסף שהוא רוצה מהשוק. ואם הפועלים לקח סכומים כאלה, מזרחי יכול לפחות לקחת כפי חלקו ביחס לפועלים.
בשוק ההון יפעילו לחצים על בנק מזרחי למתוח את גבולות דירוג האשראי לקצה (הבנק קיבל דירוג ראשוני של 800 מיליון שקל) אבל בשל העובדה שהמערכת הבנקאית הישראלית חזקה ורווחית ובשל העובדה שהיא מפוקחת ויציבה, הרי שהיא סחורה חמה אצל המוסדיים והבנק עצמו? הוא צריך לשמור על יחסים עם השוק ולכן, על פי רוב, הוא מגדיל את ההנפקה (כשהיא בסדר גודל כזה) למקסימום שהוא יכול.
צריך לזכור דבר משמעותי נוסף והוא האינטרס של מזרחי לקחת עכשיו כסף מהשוק. האינטרס הראשון במעלה הוא תוואי הריביות העולה וכשהבנק לא לוקח עכשיו בריבית שהוא יכול לשלם ו"לגלגל" אותו חזרה לשוק בעוד חודש כשהריבית תעלה, הרי שהוא פוגע בראש ובראשונה ברווחיות שלו ולכן האינטרס העליון של הבנק הוא לקחת כמה כסף שהוא יכול - כאן ועכשיו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה