השוק

בנק ישראל עושה מהפכה בתחום המשכנתאות: הפרטים המלאים

הפיקוח על הבנקים הורה היום למערכת הבנקאית לאפשר מיחזור משכנתאות באמצעות האפליקציות ואתרי האינטרנט של הבנקים ללא צורך להגיע לסניפים; מדובר במהפכה באחד התחומים החמים בעולם המשכנתאות
ניצן כהן |  3
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
הספורט המועדף על מי שלקח משכנתאות הוא המיחזור שלהם. על פי רוב אדם לוקח משכנתא ולא משחק איתה אלא ממשיך לשלם אותה עד שהוא פורע אותה אבל הפריחה של עולם ייעוץ המשכנתאות הכניס את הציבור לספורט חדש של "מיחזור משכנתא" ומאחר ותחום ייעוץ המשכנתאות אינו הדבר הכי מוסדר בעולם נאלץ בנק ישראל להתערב ולאפשר ללקוחות לבצע את התהליכים האלה בפשטות וזו כבר מהפכה אמיתית.
באופן עקרוני כדי למחזר משכנתא צריך לעשות שופינג וזה אומר שאם יש לכם משכנתא בבנק אחד כדאי לכם לבדוק בשאר הבנקים מה קורה אם תעברו אליהם. אבל באופן עקרוני עולמות מיחזור המשכנתאות נמצא בתוך הבנק עצמו ונועד לעזור למי שלקח משכנתא להתמודד עם שינויים מקרו כלכליים לאורך חיי המשכנתא.
 
כדי למחזר גם באותו הבנק צריך לבצע שורה של פעולות שלוקחות זמן ועל פי רוב גורמים ללא מעט לקוחות להתייאש ומכאן ההתערבות של הפיקוח על הבנקים.  
ההוראה החדשה של הפיקוח על הבנקים תיכנס לתוקף בשנה הבאה אולם כבר כיום כדאי לדעת מה היא מכילה. אם כן, ההוראה החדשה תחייב את הבנקים לקבל הוראה מלקוח, באופן מקוון או באמצעות הטלפון, על כוונה לבצע פירעון מוקדם של משכנתא. התווספה האפשרות לקבל מהבנק את המידע והמסמכים הנדרשים באופן מקוון, ככל שהלקוח יהיה מעוניין בכך. 
הלקוח יוכל לבחור להודיע על כוונתו לבצע פירעון מוקדם ישירות לבנק החדש מבלי שיפגעו זכויותיו. כך לדוגמה, ההודעה לבנק החדש לא תפגע במניין הימים למתן הודעה מוקדמת לצורך אי גביית עמלה. לקוח לא יידרש להגיע לסניף הבנק הישן לשם קבלת המסמכים הנדרשים למחזור. מסמכים אלו יועברו על ידי הבנק הישן ישירות אל הבנק החדש. בנקים יקבעו תהליכים ביניהם על מנת להשלים את הפעולות הנדרשות ליישום השיפורים.
ככל שהמיחזור נעשה מול מלווה מוסדי שאינו בנק, הדבר יתאפשר ובלבד שיעשה שימוש באותם התהליכים והתשתיות הקיימות לצורך כך, ובכלל זאת באותה רמת אבטחה ומהימנות. הובהר שתהליכי עבודה משותפים יוקמו תוך זמן סביר. כך ההוראה החדשה של הפיקוח על הבנקים.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ספורט?מעליב. ועכשיו הפקידים לא עונים אז יענו לעוד
    דוד 07/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברור שהכותב בלי משכנתא דוחקת אם הוא מיחס לעליות מטורפות בהחזרים וניסיון להקל כספורט. דבר נוסף עד שהבנקים יעשו אגפים וכו זה יפול
    סגור
  • 2.
    ממש מהפיכה...
    לקוח 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כבר חשבתי הגבלת העלאת הריבית על משכנתאות קיימות...?? מיחזור המשכנתא דרך האינטרנט כבר היה קיים בבנק מזרחי טפחות לפני שנתיים בערך... זה לא באמת עוזר ללקוחות לעמוד בהחזרים העולים ועולים ועולים ועולים ועולים.......
    סגור
  • 1.
    מה ביטול פירעון מוקדם (ל"ת)
    יוני 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור